Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het waar dat je alleen mag biechten als je gedoopt bent?

En zo ja, waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat klopt. Je mag best tegen een priester zeggen wat je verkeerd hebt gedaan en advies vragen zonder gedoopt te zijn, maar een echte biecht is dat niet.

De biecht is één van de zeven sacramenten. En de overige zes mag je alleen als katholiek krijgen, als je de eerste (de doop) hebt gehad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ altijd leuk..nieuwe info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er andere geloven die biechten dan? Vraag lijkt me duidelijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Robertus: klopt, dat noem ik toch ook?
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Robertus: Wat voor christelijke stroming is dat dan, met priesters en biecht, maar niet katholiek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, maar blijft voor mij nog steeds de vraag: wat voor kerk, wat voor stroming is het?

Andere antwoorden (2)

De biecht is een boete sacrament. Het is een sacrament van de katholieke kerk. Als je biecht dan doe je dat ook voor de kerk. Het is dus niet alleen "opbiechten" en vergeving aan God vragen. Dat kun je ook thuis doen.
Het lijkt me dus logisch dat je ook het doopsel sacrament van te voren hebt ontvangen. Als iemand niet gedoopt is lijkt het me onlogisch dat diegene wil biechten voor de kerk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder mens mag te biecht gaan,
en vergeving vragen van zijn zonden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding