Waar wordt een Menora (De traditionele met 7 armen) nou precies voor gebruikt???

Hoi,

Ik ben heel benieuwd waarbij de normale menora wordt gebruikt bij het Jodendom.
Want tijdens het chanoeka feest, wordt er geloof ik een kandelaar met 9 armen gebruikt. (Als ik het goed heb.) Waarom is dat dan? En waar wordt de normale menora dan voor gebruikt?

Graag heb ik antwoord op deze vragen want ik ben er erg nieuwsgierig naar.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
14.3K

Antwoorden (2)

Een Menora heeft zeven lichten, omdat zeven het getal van de volheid is. Het is compleet, volmaakt, net als de Here God volmaakt is. In de tabernakel [de heilige tent in de tijd van Mozes] was een gouden kandelaar die bestond uit een middenas met aan beide zijden drie armen. De zeven lampen hierop brandden op zuivere olijfolie. De Menora is het symbool van Israël. Hij wordt gebruikt op het inwijdingsfeest.

Een Chanoekia heeft negen kaarsjes. Het Chanoekafeest [feest van het licht] duurt acht dagen. Om dat te vieren hebben Joden thuis deze kandelaar. Elke dag steken ze één kaarsje meer aan totdat er acht kaarsjes branden. Voor het aansteken gebruiken ze nog een aparte kaars. Zo heeft een Chanoekia dus negen kaarsjes.
Amadea
11 jaar geleden
De term menora betekent kandelaar en was van oorsprong speciaal van toepassing op de zevenarmige gouden kandelaar die permanent in de Tempel te Jeruzalem brandde.
Tegenwoordig is het een belangrijk symbool van de staat Israël, waar de zevenarmige kandelaar een prominente plaats voor het gebouw van de Knesset inneemt. Ook wordt de chanoekia vaak menora genoemd.
Echt aangestoken wordt hij dus niet.

Het 'neer tamied', eeuwig licht, hangt nu in de synagoge en is zowel een verwijzing naar de menora die in de Tempel brandde als een verwijzing naar Gods voortdurende aanwezigheid (zie Ex. 27:20 en Lev. 24:2). De gebruikelijke plaats voor de lamp is voor de heilige ark. Deze lamp is dus wel verwijzing naar de menora, maar is geen kandelaar.

Voor meer informatie over Joodse tradities en symbolen zie op de site van het joods Historisch Museum.