Tegen wie (of wat) heeft Rufus Wainwright het in zijn nummer "Jericho"?

Na een discussie met een vriend kwam ik op deze vraag. In de songtekst (zie onder) zitten zeker religieuze verwijzigingen. Jericho zelf, medieval ceiling/biblical walls, canon covered in lace (kan ook zo worden uitgelegd). De trompet bij de muren van Jericho?

Zit achter dit nummer een religieus thema? Is het een protestsong of heeft hij het gewoon over zijn vrouw/vriendin of familie wellicht?

Hopelijk kan iemand met wat meer kennis over de achtergrond en de rol van Jericho in de bijbelverhalen, of een Rufus Wainwright-fan natuurlijk, hier wat licht op schijnen?

Hierbij de songtekst:

I keep thinking that you are going to change
I keep thinking that you are going to rearrange
But I’m a fool to think something so impossible
You ain’t ever gonna change
Oh no Jericho
Until I blow

I keep thinking that you are going to rise
I keep thinking that you are going to compromise
But I’m a fool to think something so improbable
You ain’t ever gonna rise
Oh no Jericho
Until I take you by surprise

Baby I know that you’re too sad to cry
But my little darling guess what? So am I
Still I believe we ought to shed a tear
The open hearted have no thing to fear
But I don’t even think you hear me at all
Under your medieval ceiling behind your biblical wall
Guess I’ll have to put my trumpet back in the case
And get behind this here canon covered in lace
Covered in lace

(+herhaling 1e couplet)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (1)

Jericho was een sterke stad, maar het lukte om de muren om die stad neer te halen door het leger die te laten omsingelen en met bazuinen te schallen.

Het lied gaat over een geliefde waarvan gehoopt wordt dat die veranderen zal, hij wil dat de muren afgebroken worden net als bij Jericho gebeurde.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Amadea! Mooi geschreven dus, omdat bijvoorbeeld de trumpets (bazuinen) erin terugkomen. Zitten een hoop dubbele bodems in. Prachtig nummer, met nu voor mij wat meer inhoop; ik hoop alleen voor hem dat het niet autobiografisch is ;) Heb je eventueel een bron hiervoor? Misschien het een verwijzing naar de vertelling, dan sla ik mijn bijbeltje er vanavond even op na.
Amadea
11 jaar geleden
Het bijbelverhaal kan je lezen in het boek Jozua, de hoofdstukken 5 en 6.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanx! plusje trouwens natuurlijk :)