Is de evolutietheorie ook een soort van geloof?

Dat vraag ik mij steeds af....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, doepie; de evolutietheorie zegt niet dat zaken onveranderd blijven, zoals je zelf eigenlijk min of meer aangeeft - hoe kom je er dan op dat zeggen dat over 200 jaar alles anders zal zijn, tégen de evolutietheorie in zou gaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Doepie:
1. Als iets niet bewezen is, is 't nog niet automatisch een geloof.
2. De algemene beginselen van de evolutie zijn ontelbare malen bewezen. Hier één van de ontelbare uiterst simpele bewijzen: wat gebeurt er als twee lange mensen trouwen, en ze krijgen een kind? Juist... Dat kind wordt dan in de meeste gevallen óók lang. Dit simpele gegeven is al evolutie. Sommige mensen (zelfs evolutionisten) denken dat evolutie altijd héél langzaam gaat. Mijn voorbeeld geeft aan hoe snel 't juist kan gaan. En bekijk je dit proces over duizenden generaties, dan mag je die effecten ook duizenden keren vermenigvuldigen in grootte.
3. "Mensen worden oud en gaan dood, huizen verzakken en worden bouwvallen, bomen sterven en vallen om."
Wat heeft dat allemaal in basis in vredesnaam met evolutie te maken? Bitter weinig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@doepie: ik kan je aanraden je even echt in de evolutietheorie te verdiepen. Dat verhaal dat 'wij' eerst 'aap waren' en dan 'mens werden' is namelijk een misleidende simplificatie van de theorie, voornamelijk populair onder tegenstanders van de theorie als stropop. http://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering

Het beste antwoord

Ja.
Zelfs een groter geloof. Je ziet nu dat de meeste stellingen van b.v. Darwin niet op waarheid berusten. Er toch nog geen wetenschappelijk bewijs gevonden is dat de aarde ouder zou zijn dan 6000 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Nee, 't gaat daarbij om zaken die getoetst kunnen worden - dit in tegenstelling tot het creationisme, of ook wel Intelligent Design genaamd.
Niet dat de evolutietheorie helemaal 100% uitontwikkeld is, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Niet dat de evolutietheorie helemaal 100% uitontwikkeld is, hoor." wilde net zeggen...
Wetenschap werkt door het maken van stellingen en deze te toetsen aan de werkelijkheid. Als de resultaten van je experiment niet overeenkomen met de stelling, dan laat je de stelling vallen. Als de resultaten van je experiment wel overeenkomen met de stelling, dan baseer je op die stelling nieuwe experimenten om verder te toetsen of het nog altijd klopt. Als je iets niet weet zoek je een mogelijke verklaring, maar als je die verklaring hebt ga je ook uitzoeken of die verklaring ook werkt, de verwachtte resultaten levert.

Geloof, en dan vooral georganiseerd geloof, is zodanig ingericht dat de dogma's niet in twijfwel gebracht mogen worden, zelfs wanneer deze intern inconsistent (zoals almacht op zich - als je alles kunt, zou je ook iets moeten kunnen maken dat meer kan dan jij, maar dat betekent dat het mogelijk is om meer te kunnen dan jij, dus je kunt niet alles) of in tegenstrijd met de werkelijkheid (zoals een paus die zegt dat condooms de verspreiding van AIDS faciliteren) zijn. God bestaat als een aanname, niet omdat er bewijs voor is.

Wetenschap vertelt je alleen hoe dingen in de natuur werken, hoe de wereld in elkaar steekt. Als iets gebeurt, dan gebeurt het, zonder verder waardeoordeel.

Geloof geeft dingen een reden, oordeelt over goed en kwaad, en vertelt je hoe je je leven moet leiden.

Wetenschap zegt wat is. Geloof zegt wat zou moeten zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovendien vraag ik me af waarom je specifiek de evolutietheorie eruit pakt. En niet kwantummechanica, of relativiteit, of de atoomtheorie, of al die andere wetenschappelijke theoriën waar de moderne maatschappij van opgebouwd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"zoals een paus die zegt dat condooms de verspreiding van AIDS faciliteren"
In theorie (in de praktijk weet ik 't niet), kan 't inderdaad meehelpen met zo'n verspreiding. (Zeker als je 't vergelijkt met onthouding en monogamiteit natuurlijk, zoals de Paus er waarschijnlijk ook wel bij zegt.) Tenminste, als iemand zich eerst onthoudt van seks, omdat ie zou weten dat 't niet veilig zou zijn. Als je dan vervolgens condooms krijgt, en er wordt bij verteld dat 't nu wel veilig kan, en hij gaat dan opeens veel seksen en met veel verschillende vrouwen, zij het wel met condooms: dan kan dat inderdaad de verspreiding van AIDS versnellen. Dit om 't simpele feit dat de bewering dat seks met condooms veilig gaat, niet strookt met de werkelijkheid. Dan heb ik 't even over de praktijk: in de _praktijk_ blijken condooms bij veelvuldige seksuele contacten simpelweg niet afdoende betrouwbaar (de kleine faalpercentages opgeteld worden vanzelf groot, als je maar vaak genoeg sekst). Scheurtjes door nagels, te vroeg affloepen, en andere vormen van verkeerd gebruik. Uiteraard zullen de condoomfabrikanten dit nooit benadrukken; dan zullen ze er minder aan verdienen. Zij hameren op een correct gebruik. Uiteraard. Echter, de praktijk is anders. In de praktijk worden ze niet correct gebruikt. De geschonken condooms belanden trouwens vaak in andere producten - omdat men ze niet wil gebruiken waar ze voor bedoeld waren. Dat terzijde... Natuurlijk, als mannen zonder condoom van de ene naar de andere vrouw wippen, en dan later opeens wel condooms gebruiken zonder extra te seksen, zal 't wat AIDS betreft beter gaan. 't Is echter misschien maar de vraag of dat effect groter is dan 't effect wat ik hierboven beschreef. Misschien wel, maar ik heb er geen onderzoeken over gezien. (Dit is een wiskundig probleem waarbij de variabelen echter niet goed bekend zijn.) Dat wordt waarschijnlijk ook niet onderzocht - omdat iedereen alleen maar denkt: 'Een condoom houdt AIDS tegen - klaar, basta. Geen onderzoek nodig'. Weinigen hebben door dat condoomgebruik niet afdoende is. Of 't interesseert ze niet - zo lang ze er maar een graantje van mee kunnen pikken: zij 't in de verkoop, distributie of waar dan ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is natuurlijk lang niet voldoende ruimte hierboven om dat direct in het antwoord te vermelden, en het was ook niet direct gerelateerd aan de vraag, maar het gaat er uiteindelijk om dat, wanneer het aan de katholieke kerk zou liggen, de voorlichting onvoldoende zou zijn. De grootste dekking van tienerzwangerschappen en SOA's in de VS is in de gebieden waar seksuele voorlichting niet meer bevat dan "wacht maar tot na het huwelijk". En dan ook glashard beweren dat er in elk condoom een gaatje geprikt wordt (wat ik ook wel eens heb gehoord). Kloppende informatie, met alle voor- en tegenargumenten, mogelijke gevolgen en risico's, is nuttiger dan simpelweg zeggen "doe het niet", want mensen doen het toch. Per slot van rekening hebben de meeste van onze voorgangers ook wel eens seks gehad, dus kun je er net zo goed niet omheen winden.
Nee, de evolutietheorie, de naam zegt het al, is een wetenschappelijke theorie. Een wetenschappelijke theorie probeert een beschrijving en verklaring te geven van processen, in dit geval het veranderen van soorten organismen als gevolg van selectiedruk. De evolutietheorie valt daarom onder de biologie.

Eigenlijk beschrijft de evolutietheorie in strikte zin ook niet het ontstaan van de organismen op aarde, maar verklaart het waarom soorten kunnen veranderen.

Evolutie is ook niet is van vroeger, maar is een verschijnsel dat nog steeds goed waar te nemen is. Bij de fruitvlieg (Drosophila) wordt hier ook onderzoek naar gedaan omdat ze zich snel voortplanten. Door bepaalde leeffactoren te wijzigen kunnen ze bijvoorbeeld veranderingen in het DNA aantonen die uiterlijke veranderingen tot gevolg hebben. En het kan ook weer terug veranderd worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens zijn er meer modellen die biologen gebruiken, zie bijvoorbeeld het kennislink artikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich wel. Ze spreken over een theorie dus ze 'geloven' dat het zo is gegaan. Het is namelijk niet het evolutiefeit. Dus wanneer je in de evolutietheorie gelooft is het ook maar een 'gokje' net als de bijbel, koran, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordat je dit als argument gaat gebruiken helpt het als je jezelf even inleest over wat in de wetenschap precies bedoelt wordt met theorie. Een theorie, in de wetenschap, is een verklaring voor een fenomeen. Het is een feit dat een appel naar beneden valt. De manier waarop dit gebeurt wordt verklaard door theoriën. Op basis van een theorie kun je voorspellingen maken, die je kunt toetsen door middel van experimenten. Als die experimenten de verwachtte resultaten leveren, wordt de juistheid van de theorie waarschijnlijker, maar één echt tegendraads resultaat zal deze omver werpen - tenzij de afwijking te verklaren valt binnen de huidige theorie met een lichte aanpassing (mits deze het eerste resultaat niet tegenspreekt). Je hebt dan een nieuwe theorie, met aanpassing, die je eerste, en je tweede waarneming allebei kan verklaren, en op basis waarvan je weer nieuwe experimenten kunt baseren. Zo schaaf je de theorie bij, waardoor de volledigheid steeds groter, en de correctheid steeds waarschijnlijker wordt. Als antwoord op deze vraag heb ik een aantal feiten genoemd, waar je in alle eerlijkheid niet onderuit kunt, en die aantonen dat de evolutie een FEIT is. http://www.goeievraag.nl/vraag/evolutie-jou-fijt-veronderstelling.20148 De THEORIE verklaart vervolgens via welke mechanismen dit werkt, en maakt op basis hiervan voorspellingen van wat je kunt verwachten, maar ook van wat je absoluut niet kunt verwachten. Totdat die laatste categorie aan gevallen gevonden wordt, verklaart de theorie het feit naar behoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan geloof je diegenen dus, die dat verklaard hebben?
Dat waren/zijn ook maar mensen, met fouten.
Wie zegt dat de wetenschappers niet sjoemelen met dingen? En er wordt telkens weer wat aangepast in de theorie, terwijl het zogenaamd wetenschappelijk al bewezen is.
Evolutie is nog geen feit, het keiharde bewijs ontbreekt nog steeds. Dr. kent Hovind heeft nog steeds een ENORM geld bedrag open staan voor diegene die voor 100% kan aantonen dat de evolutietheorie de enige verklaring voor alles is.
En hij heeft ook wetenschappelijke bewijzen dat de theorie niet kan kloppen. Ik weet niet of het je interressant lijkt, maar ik kan je aanraden om de dvd 'de leeftijd van de aarde' van dr. Kent Hovind te bekijken.
Ook al zou je er niet in geloven, het is best interressant om naar te kijken hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Dr. kent Hovind heeft nog steeds een ENORM geld bedrag open staan voor diegene die voor 100% kan aantonen dat de evolutietheorie de enige verklaring voor alles is."
Ik kan dat bedrag zonder meer verdubbelen en aanbieden aan iemand die kan bewijzen dat God bestaat. Dat is namelijk niet te bewijzen. (Niet dat ik nu zeg dat God niet bestaat - daar gaat 't even niet om. 't Gaat om de redenering.)
Verder is er niemand die beweert dat de evolutietheorie een verklaring voor 'alles' is. Dat maken de creationisten er express van - ze doen dit slechts om de theorie in diskrediet te brengen, verder niet. Kent Hovind op Wikipedia:
"Kent E. Hovind (15 januari 1953) is een Amerikaanse evangelist, jongeaardecreationist en bedenker van complottheorieën. Hovind is bekend van zijn seminars en video's, die ten doel hebben het publiek te overtuigen dat het Bijbelse scheppingsverhaal de letterlijke waarheid bevat en wetenschappelijke theorieën over de oorsprong en ouderdom van de aarde en het leven niet juist zijn. Hovind beweert dat de evolutietheorie een (staats)religie is zonder enig wetenschappelijk bewijs. Hovind heeft zowel christelijke als niet-christelijke tegenstanders die zich storen aan zijn onwetenschappelijkheid en complottheorieën. Zo stelt hij dat HIV, de ziekte van Parkinson, het West-Nijlvirus, Alzheimer, diabetes en veel andere ziektes door een geheime 'wereldoverheid' in de wereld zijn gebracht. Ook gelooft hij dat de Amerikaanse overheid een medicijn tegen kanker achterhoudt." Oftewel, iemand die in mijn ogen buiten de realiteit leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ben ook lang niet alles met hem eens hoor, maar zijn onderzoeken vind ik best interressant.
Ja.

En wel omde reden dat de (leiders van) volgers ervan net zo fanatiek recht menen te hebben op de waarheid als overige gelovigen. Er is geen enkele discussie mogelijk, "dit is de waarheid, want bewezen".

Bewezen???? Waar dan? Door wie???

Gisteren zag ik een documentaire over het ontstaan van het heelal. Nu blijkt dat deze theorie al verschillende keren volledig is herschreven de afgelopen 50 jaar.

Nu ben geloof ik wel dat er een kern van waarheid in zit. Natuurlijk, we zijn bezig en komen achter steeds meer zaken.

Alleen weten we nog zoveel zaken niet en hebben we eigenlijk geen idee wat wij hier op deze bol uitvreten, hoe we er gekomen zijn en waarom etc. etc. etc. dan ik kriebels krijg bij al die lui die beweren dat je dit MOET geloven want anders mankeert er wat aan je etc. Nou, dat soort praat komt mij heel bekend voor.

Het feit dat men zich kwaad maakt als je niet 100% in pas loopt met hun "waarheid" is ook typerend voor geloven.

Net zoals de klimaatfundamentalisten. Een andere mening of twijfels kunnen leiden tot uitsluiting en / of verkettering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de minnetjes en daar is het bewijs. Enne Jelle, ik zeg niets over God en ik trek niets in twijfel. Ik zeg alleen dat er met jullie geen discussie mogelijk is en dat is een feit. Jullie slaan rood aan wanneer iemand niet in jullie straatje lult. En dan ga je minnen, dus wat nou "mogelijkheid tot discussie". Ik geloof in de wetenschap, maar zie ook net als bij andere geloven dat niet alles bekend is en niet alles is uitegezocht. Misschien dat jullie fundi's eens mijn verhaal goed lezen en niet in het gat vallen dat fundamentalisme heet. Snappie of niet snappie???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het herschrijven van de oorsprong van het universum niet juist een hele sterke aanwijzing dat er in de wetenschap wel degelijk gekeken wordt naar nieuwe informatie? Als er geen discussie mogelijk was geweest, dan zou je juist verwachten dat dit totaal niet gebeurd. "Nu blijkt dat deze theorie al verschillende keren volledig is herschreven de afgelopen 50 jaar." en "Een andere mening of twijfels kunnen leiden tot uitsluiting en / of verkettering." strookt niet met elkaar. Je zegt eerst: "mensen zeiden iets anders, en dat is aangenomen", en daarna "als je iets anders zegt, wordt er niet naar je geluisterd".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is nou eens de zaak heel simpel bekijken zeg. "Oei, we hebben ons vergist maar nu weten we zeker dat het zo zit.... sorry voor al die boeken met onze theorie, druk ze maar over...." Dat slik jij als zoete koek. Vraag me af hoe jij een Moslim bijv. zou noemen als ze er achter kwamen dat hun profeet een vrouw was en ze de Koran incl. heel hun aversie tov vrouwen zouden moeten herzien. "Stelletje idioten" zou waarschijnlijk bij je opkomen als reactie. Maar omdat dit, deze theorie, jouw geloof is schuif je mee en slik je alles wat je presenteren als waarheid. Dat noem ik ook een vorm van fundametalistisch geloof. En nogmaals, met mensen die er van overtuigd zijn dat zij als enige weten hoe het zit valt niet te discussieren. Weet je trouwens dat heel veel wetenschappers toch ook gelovig zijn? In een hogere macht dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik weet dat er ook een heleboel wetenschappers geloven in een hogere macht. De wetenschap doet dan ook geen absolute uitspraken over het bestaan van eventuele hogere machten. Ook dit zou je trouwens een indicatie moeten geven dat de wetenschap zelf geen religie is - tenzij je regelmatig mensen tegenkomt die meerdere religies beweren aan te hangen. En "Oei, we hebben ons vergist maar nu weten we zeker dat het zo zit…. sorry voor al die boeken met onze theorie, druk ze maar over…." moet je meer zien als "de nieuwe informatie die we nu binnen hebben wijst meer hiernaar. We zullen ons beeld moeten bijschaven, maar ook dit is nog altijd niet de definitieve versie." Het is namelijk omdat de wetenschap ervan uit gaat dat het niet de absolute kennis bezit, dat het verder gaat met zoeken en zijn positie bijschaafd. Nogmaals: "Nu blijkt dat deze theorie al verschillende keren volledig is herschreven de afgelopen 50 jaar." en "Een andere mening of twijfels kunnen leiden tot uitsluiting en / of verkettering." strookt niet met elkaar. En ik zal het maar eerlijk zeggen: ik ben nu al van mening dat moslims die op basis van de koran vrouwen een ondergeschikte rol toedelen niet begrijpen hoe de wereld in elkaar zit. Als ze daar zelf achter zouden komen, op wat voor manier dan ook, zou dat alleen maar een positieve ontwikkeling zijn. Helaas is het zo dat heilige boeken niet aangepast worden op basis van nieuwe informatie - in tegenstelling tot die wetenschappelijke verklaringen. Maar wat heb je liever; men denkt A, dat blijkt niet te kloppen, dus neigt men meer naar B (wat je zelf aangeeft dat de wetenschap dus doet, tenzij je zegt dat ze al het tegengeluid wegmoffelen) of men denkt A, dat blijkt niet te kloppen, maar ondanks dat blijft men bij A (waarvan je zegt dat de wetenschap dit ook doet, tenzij je zegt dat ze zich telkens aanpassen aan nieuwe informatie)?
Meestal zijn de mensen die de evolutietheorie aanhangen niet 'gelovig'. Dit is omdat deze mensen wetenschappelijk verklaarbare feiten waarschijnlijker achten dan het bestaan van een schepper. Persoonlijk denk ik dat deze goed naast elkaar kunnen bestaan. De evolutietheorie is het antwoord op 'hoe', en niet op 'waarom'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Ik begrijp dat dat een nogal onbevredigend antwoord is, zowel voor de mensen die het met me eens zijn als voor hen die het met me oneens zijn, dus zal ik dit antwoord toelichten. Maar voor ik dat doe wil ik zeker weten dat we allemaal weten waar we het over hebben, dat maakt de discussie wat makkelijker.

Dat is duidelijk genoeg, denk ik. Het Christendom, bijvoorbeeld, is duidelijk een geloof: het is een godsdienst, het omvat een vast en innig vertrouwen op God, en omvat (onder meer) het vertrouwen dat Jezus is gestorven voor onze zonden. Raak op alle drie de betekenissen.

Goed, we weten nu waar we het over hebben. Hoe zit het dan met evolutie? Evolutie is geen godsdienst. Er is geen heilig boek, geen onaantastbaar dogma, geen priesters, geen profeet, geen ceremonies of rituelen, geen kerk. Ook schrijft evolutie geen leefregels voor. En nee, Darwin was geen profeet en zijn boek is geen dogma. Zoals ik al eerder heb gezegd, zijn zijn ideeën veelvuldig gecorrigeerd en aangevuld. Betekenis 3 valt dus af.

Evolutie is al helemaal geen vast en innig vertrouwen op God. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens kunnen zijn. Betekenis 2 valt dus ook af.

Blijft over betekenis 1. In die zin zou je evolutie misschien een geloof kunnen noemen: evolutie is het vertrouwen in de waarheid van voortplanting met wijzigingen en natuurlijke selectie als het belangrijkste mechanisme achter de verscheidenheid van leven.

Nu ik dus min of meer heb toegegeven dat evolutie toch een soort van geloof is (en ik zal me niet al teveel verbazen als ik daarmee buiten deze context geciteerd ga worden), waarom antwoordde ik aan het begin dan volmondig "Nee"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen menen dat het woord 'theorie' zoiets betekent als 'sprookje' of 'bedenksel' of 'DUS niet echt waar'

wat een enorme misvatting is.

Theorie betekent 'de op dit moment allerbeste verklaring voor een aantal verschijnselen.

Dat is dus nooit af, of klaar
of zonder discussie

maar WEL

her best bewijsbare wat we als mens kunnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat je 'gelooft' dat een wetenschappelijke theorie correct de achterliggende werkelijkheid beschrijft, en dus meer is dan een ([al dan niet] met waarneming strokend) verklaringsmodel, is wetenschap ook een vorm van geloven.

Dat geldt dan dus ook voor de evolutietheorie.

Dat maakt het nog geen religie, dat is weer iets anders, je moet wel onderscheid maken tussen geloven en religie.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is hier geen sprake van ''geloven'' lijkt mij... Je kan wel niet geloven dat de evolutietheorie niet waar is, maar dat maakt het niet minder waar. Het zijn nog steeds feiten.
denk ik wel ja je gelooft erin of je gelooft er niet in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De evolutietheorie is een uitleg van het ontstaan van leven op aarde, die niet gebaseerd is op intelligentie achter levensvormen, maar een natuurlijke ontwikkeling tot wat het nu is.
Het beweert dat als omstandigheden veranderen, de levensvormen veranderen en/of zich gaan aanpassen.
Dit zou betekenen dat er geen einde komt aan dat proces. Maar in de praktijk zien we geen verbetering van de mens. Het aantal ziekten worden groter en ingewikkelder.
Tevens hebben ze het over natuurlijke selectie.
Slechte verdwijnen en de goede exemplaren blijven in leven.
Hun onderbouwing van het bewijs zijn miljoenen jaren geleden en nooit specifiek.
In de praktijk zien we ook geen symptomen van de verdere ontwikkelingen van levensvormen, maar eerder uitsterving.
De evolutietheorie is een excuus om leven NIET toe te schrijven aan Intelligentie en geloof in een Schepper.
Darwin, de grondlegger van deze theorie, heeft de start daarvoor gegeven.
Evolutie geeft geen antwoord op levensvragen. En bied geen hoop nergens voor.
Het aanhangen dus daarvan is het ook geloven dat het zo is, wat betekent dat de evolutietheorie ook een geloof is (denken dat).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zo vasthouden aan de evolutietheorie dat ze feiten die die theorie zelfs maar een beetje zouden aanpassen, direct verketteren. Fundamentalisten dus, zoals er voor zo'n beetje ieder min of meer samenhangend systeem van ideeën fundamentalisten te vinden zijn. Voor die mensen is de evolutietheorie inderdaad een geloof.

Voor de rest van ons (en wij zijn in de meerderheid) is het dat niet. Toon mij een betere verklaring voor het ontstaan van soorten, en die hele evolutietheorie gaat het raam uit.

Dat verklaart namelijk de grote 'aanhang' van de evolutietheorie: het is simpelweg de beste verklaring voor het ontstaan van soorten die we op dit moment hebben. Een betere kandidaat hebben we niet. Dat is de enige reden dat we op dit moment uitgaan van de waarheid van deze theorie. Daar komt geen geloof aan te pas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende niveaus van wat mensen de evolutietheorie noemen:

Niveau 1: feitelijk bewezen evolutionaire veranderingen. Dit heeft het niveau van theorie ver overstegen.

Niveau 2: de theorie dat alle soorten uit gezamenlijke voorouders zijn ontstaan. Het bewijs hiervoor is vaak getoetst en is erg sterk gebleken.

Niveau 3: vele theorieën over hoe bepaalde soorten uit andere zijn ontstaan. Dit gedeelte wordt met enige regelmaat herzien, getoetst en aangepast. De exacte geschiedenis van evolutie is nog onbekend, en derhalve uitermate geschikt voor het ontwikkelen van theorieën.

Niveau 4: de hypothese dat alles toeval en ongericht veranderd, zoals die door atheïstische gelovigen, zoals Richard Dawkins wordt beleden en verkondigd.

De eerste 3 niveaus zijn wetenschap, varierend van feit tot werkhypothese.
Niveau 4 gaat alle wetenschap te boven. Nooit is aangetoond dat evolutie doelloos is, en dit strookt niet met selectie. Selectie is immers alleen doelgericht mogelijk. De enige "doelloze" evolutie is de zogenaamde neutrale drift, die de meeste wetenschappers niet als evolutie zien.