HEE MENSEN! Ik ben moslima, en we gaan maandag naar een klooster toe. We krijgen een broodje kroket. Maar zit daar varkensvlees in?

Weet jij het antwoord?

/2500

Niet perse varkensvlees, maar het is niet halal geslacht, dus je kan het beter niet eten..

Ja, doorgaans zit daar varkensvlees in. Er bestaan ook kroketten met rund- of kipvlees, maar daar moet je speciaal om vragen. Ik weet niet of dat hier mogelijkis, anders zou ik dat broodje kaas maar nemen.

Er zit niks anders op dan óf jouw eigen brood ,mee te nemen óf dáár aangeven,dat U gebruik wilt maken van een ander broodje zoals kaas,tomaat of iets anders,wat U wel mag als moslima.Stel,dt men dan zegt,dat er geen varkensvlees in is verwerkt ..het bakken van de kroketten zal gewoon in olie/vet moeten gebeuren..ja en mogelijk is in hetzelfde vet al iets gebakken,waar wél varkensvlees in zit... Groet:Zoekertje

Dat hangt van de kroket af. Er zijn kroketten zonder maar ook met varkensvlees. Maar zoals bij een ander antwoord al opgemerkt komt dat vlees vrijwel gegarandeerd niet van dieren die volgens de Islamitische regels geslacht zijn. Beter dan daar te moeten vragen of er varkensvlees is zit en er dan achter te komen dat er inderdaad varkensvlees in zit kan je zelf je eigen lunch mee nemen. In reguliere horeca bedrijven hebben ze wel alternatieven maar ik zou er hier niet van uit gaan.

Dat ligt eraan wat voor kroket het is. Ik denk dat je het beste zelf je eigen eten mee kunt nemen, dan weet je tenminste zeker dat je geen varkensvlees binnen krijgt.

Dat hoeft niet perse, er zijn ook kalfsvleeskroketten,maar of die ook niet een beetje varkensvlees bevatten..... Maar je kunt toch informeren?

Een gewone kroket hoort van kalfsragout gemaakt te worden maar dat is in de praktijk lang niet altijd het geval. Informeer bij dat klooster wat ze in die kroketten stoppen. Met een beetje mazzel kun je een website vinden met bijbehorend telefoonnummer en e-mailadres.

Ook al is het een vegetarische kroket, het vet wat gebruikt wordt kan haraam zijn. Beter is het om het niet te eten, ook vanwege de niet-ritueel geslachte ingrediënten, als het kalfsvlees betreft. Er lijken me genoeg andere dingen om te eten en er zal ook wel rekening gehouden worden met vegetariërs.

In een goede kroket zit kalfsvlees, in een goedkopere variant rundvlees. Kroketten met varkensvlees zijn mij eerlijk gezegd onbekend. (Maar daar ga je ook niet dood van, hoor). Wel zit er vaak ook gelatine in, en ook daar hebben veel moslims moeite mee, omdat dat in een klein percentage van de gevallen ook van varkensbotten getrokken kan worden. Vind je het echt heel belangrijk dat alles wat je eet 100 % halal is, dan zou ik gaan voor een broodje niks, of een plakje kaas mee smokkelen. Dat is je eigen keuze, natuurlijk. Je loopt hooguit de kans op een heerlijke kalfskroket mis. Maar in katholieke kloosters wordt gewoon (varkens)vlees gegeten, en 's lands wijs, 's lands eer. Ik denk dat ze op een klassenuitstapje in de moskee ook geen rundvleesvrije producten serveren voor de hindoestaanse kinderen. Jammer dat mensen het zichzelf - en vooral hun kinderen - met die strenge spijswetten zo moeilijk maken.

In een kroket hoort geen varkensvlees. Maar het is zelfs nog ingewikkelder. Want ook als er kip of rund in zit, dan kan het nog haram zijn, als niet bij de slacht de Naam van God over het dier is afgeroepen. je kunt maar beter je eigen sucuk meenemen.

Als er weten dat er moslims komen, dan zullen ze ongetwijfeld er op letten dat er geen varkensvlees in zit.

Grote kans dat er varkensvlees inzit, en als er ander vlees is gebruikt is het ongetwijfeld niet ritueel geslacht. Het is aan jou hoe je ermee om wilt gaan. Je kunt vragen of ze iets anders voor je hebben, zelf iets te eten meenemen, of het broodje kroket opeten. Je bent in dat klooster tenslotte in een vreemde omgeving waar mensen andere gebruiken hebben dan je thuis hebt, en het is kiezen tussen eten of buikpijn van de honger. Afhankelijk van hoe je het bekijkt kan het misschien okee zijn iets te eten dat je anders zou moeten laten staan (soera 5:3) In elk geval veel plezier bij de excursie, morgen!