HEE MENSEN! Ik ben moslima, en we gaan maandag naar een klooster toe. We krijgen een broodje kroket. Maar zit daar varkensvlees in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
9.6K

Antwoorden (12)

Niet perse varkensvlees, maar het is niet halal geslacht, dus je kan het beter niet eten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee die zijn gelukkig niet halal geslacht. maar humaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ald rund ben je beter af als je Halal geleefd/geslacht bent dan dat je humaan geleefd/geslacht hebt.
Wikipedia verwoordt dit als volgt: "De omstandigheden waarin een dier gefokt werd, de kwaliteit van het voedsel en het onderdak dat het kreeg, evenals de wijze van transport en de afstand waarover dit verantwoord gebeurde, kan ook een rol spelen bij de beoordeling of het vlees halal is. Dierenwelzijn is een belangrijke verantwoordelijkheid (khalifa) die God de mens toevertrouwde." http://nl.wikipedia.org/wiki/Dhabiha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat om de manier van het doden. wat wil je liever als jij het dier was. langzaam stikken en dood bloeden met veel pijn of in 1 keer de pijp uit gaan, dat maakt nog al verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil liever als dier een redelijk leven hebben gehad, om vervolgens misschien een paar minuten langer te moeten sterven, dan een slecht leven en dan snel de pijp uit gaan.
Overigens zorgt de manier van snijden bij Halal slachten ervoor dat het dier weinig pijn heeft.
En voor de duidelijkheid: Halal zegt niet alleen wat over de manier van slachten, maar ook wat over het leven dat het dier gehad heeft/moet hebben.
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Waarom kan ze het beter niet eten? Varkensvlees is heel gezond, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Varkensvlees heel gezond? Daar denken heel wat mensen anders over.
Moslims, joden en enkele christelijke groeperingen eten geen varkensvlees, omdat ze varkens beschouwen als onreine dieren. Dit staat voorgeschreven in respectievelijk de Koran, de Tora en de Bijbel.
ItisILeClerc
13 jaar geleden
O, ik wist niet dat dit medische handboeken waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
woodknight: ga eens in een regulier slachthuis kijken hoe het vee zich daar voelt... Dan snap je gelijk dat argument dat ritueel slachten dieronvriendelijker zou zijn niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kuona groot gelijk, daarom vind ik bovenstaande discussie van peppie61 ook niet veel meerwaarde hebben. Ik heb het slachting ritueel meegemaakt waarbij, in dit geval, schapen werden geslacht en ik heb de "nederlandse" manier gezien. Geen van beide is een pretje om te zien, maar als je zo'n beest ziet stikken in z'n eigen bloed en het eruit spuit tot hij dood is weet ik dat onze "Nederlandse" manier veel humaner is dan hoe de moslims het doen, een pin door de kop een paar na spartelingen en het is over. Voor de mensen die het willen zien: http://www.youtube.com/watch?v=R-xxUtg4ZF8 deze duurt nog kort vergeleken met wat ik heb gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is voer geen discussie, ik geef alleen maar aan hoe de Islam tegen het welzijn van dieren aankijkt.
Voor mij is het heel simpel: ik ben al heel lang vegetariër en vindt de manier waarop er met beesten omgegaan wordt niet kunnen. Daarom eet ik ze niet. Maar reageer hier maar niet op, anders start ik weer een "discussie zonder meerwaarde" ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed opgemerkt, Hippo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@peppie61 "Maar reageer hier maar niet op, anders start ik weer een "discussie zonder meerwaarde" " Dan laat je ook snel over je heen lopen! Kijk, ik weet waar ik over praat en heb het beide meegemaakt, dus weet dat de dieren hetzelfde leven krijgen als de dieren die de moslims slachten. daarom heeft je antwoord geen waarde in mijn ogen. jammer he dat je niet aan tekst kan zien hoe iemand het bedoelt ;-) en jammer dat je zo snel over je heen laat lopen, echt zonde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nick, omdat jij toevallig allebei de keren van slachten een keer meegemaakt hebt, is jouw conclusie direct dat het altijd zo gaat? Beetje erg kortzichtig en naïef.
Nogmaals: ik geef alleen maar hoe de Islam (met meer dan 1 miljard volgelingen in vrijwel elk land van de wereld) er over _denkt_. En niet hoe het in de praktijk gebeurt in de omgeving van NickTheG.
Ja, doorgaans zit daar varkensvlees in. Er bestaan ook kroketten met rund- of kipvlees, maar daar moet je speciaal om vragen. Ik weet niet of dat hier mogelijkis, anders zou ik dat broodje kaas maar nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit niks anders op dan óf jouw eigen brood ,mee te nemen óf dáár aangeven,dat U gebruik wilt maken van een ander broodje zoals kaas,tomaat of iets anders,wat U wel mag als moslima.Stel,dt men dan zegt,dat er geen varkensvlees in is verwerkt ..het bakken van de kroketten zal gewoon in olie/vet moeten gebeuren..ja en mogelijk is in hetzelfde vet al iets gebakken,waar wél varkensvlees in zit...

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van de kroket af. Er zijn kroketten zonder maar ook met varkensvlees. Maar zoals bij een ander antwoord al opgemerkt komt dat vlees vrijwel gegarandeerd niet van dieren die volgens de Islamitische regels geslacht zijn.

Beter dan daar te moeten vragen of er varkensvlees is zit en er dan achter te komen dat er inderdaad varkensvlees in zit kan je zelf je eigen lunch mee nemen. In reguliere horeca bedrijven hebben ze wel alternatieven maar ik zou er hier niet van uit gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan wat voor kroket het is. Ik denk dat je het beste zelf je eigen eten mee kunt nemen, dan weet je tenminste zeker dat je geen varkensvlees binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoeft niet perse, er zijn ook kalfsvleeskroketten,maar of die ook niet een beetje varkensvlees bevatten.....
Maar je kunt toch informeren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gewone kroket hoort van kalfsragout gemaakt te worden maar dat is in de praktijk lang niet altijd het geval. Informeer bij dat klooster wat ze in die kroketten stoppen. Met een beetje mazzel kun je een website vinden met bijbehorend telefoonnummer en e-mailadres.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook al is het een vegetarische kroket, het vet wat gebruikt wordt kan haraam zijn. Beter is het om het niet te eten, ook vanwege de niet-ritueel geslachte ingrediënten, als het kalfsvlees betreft.

Er lijken me genoeg andere dingen om te eten en er zal ook wel rekening gehouden worden met vegetariërs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een goede kroket zit kalfsvlees, in een goedkopere variant rundvlees. Kroketten met varkensvlees zijn mij eerlijk gezegd onbekend. (Maar daar ga je ook niet dood van, hoor). Wel zit er vaak ook gelatine in, en ook daar hebben veel moslims moeite mee, omdat dat in een klein percentage van de gevallen ook van varkensbotten getrokken kan worden.

Vind je het echt heel belangrijk dat alles wat je eet 100 % halal is, dan zou ik gaan voor een broodje niks, of een plakje kaas mee smokkelen. Dat is je eigen keuze, natuurlijk. Je loopt hooguit de kans op een heerlijke kalfskroket mis.

Maar in katholieke kloosters wordt gewoon (varkens)vlees gegeten, en 's lands wijs, 's lands eer. Ik denk dat ze op een klassenuitstapje in de moskee ook geen rundvleesvrije producten serveren voor de hindoestaanse kinderen.

Jammer dat mensen het zichzelf - en vooral hun kinderen - met die strenge spijswetten zo moeilijk maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar heb je het over moeilijk, er zijn zat andere dingwen die moslims wel mogen eten, dus wat is er nou jammer aan? Als jij een moslima was, dan wil je toch ook geen varkensvlees eten en andere dingen die niet mogen of wel? Dat is toch niet moeilijk te begrijpe? Je moet wel openstaan voor andermans keuzes hoor vind ik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk , die keuze heeft iedereen. We wonen niet in een land waar je snel omkomt van de honger, dus het is eenieders eigen vrije keuze om bepaalde dingen niet te willen eten, of zelfs maar te lusten. Alleen ze heeft het over ' school' , dus het gaat om een minderjarig meisje, en ik heb zo mijn twijfels bij de 'eigen keuze' van kinderen als het over religieuze onderwerpen gaat. Wellicht niet geheel relevant in deze discussie, maar er is natuurlijk niet zoiets als ' moslimkinderen' of 'katholieke kinderen' , het zijn de OUDERS (die vermoedelijk overigens als kind ook weinig tot geen vrije keuze hebben gehad en ook niet zelf hebben leren nadenken) die die 'keuzes' voor de kinderen maken. Niet zijzelf. En je maakt het je kinderen zo absoluut moeilijk. Moet je eens kijken hoeveel moslimkinderen niet mogen of kunnen meedoen op school, tenzij er weer uitzonderingen voor ze worden gemaakt. Erger nog ; moet je eens zien hoe je als Nederlandse moeder wordt aangekeken als je voor school (traktatie, buffet, kerstmaaltijd) hapjes maakt die niet met alle mogelijke maffe spijswetten of diëten rekening houden ; alsof ieder kind ALTIJD ALLES moet kunnen eten. Bullshit natuurlijk. Als ik vier kinderen op een verjaardagsfeestje krijg en twee ´zijn´ er moslim (of althans : kinderen van moslim-ouders) wil ik best even kijken of alles wat ik serveer door hen gegeten mag worden. Maar feitelijk zijn het de OUDERS die het hun kind aandoen als dat niet het geval is, niet ik. Ik sta open voor eenieders keuze en ben zelfs bereid daar een eindje in mee te gaan, maar ik ga me er niet voor in alle bochten dwingen of me laten verplichten er extra geld aan uit te geven, om maar wat zijstraten te noemen. Tolerantie gaat over en weer, en niet alleen van niet-gelovige naar gelovige (waarbij het wel heel lastig wordt als je ook nog met gelovigen over en weer rekening moet houden ; wel eens een kinderfeestje geprobeerd te geven met Moslim- en Hindoestaanse kinderen en een ' vegetariertje' ?? En liefst ook nog een verwend kotertje erbij van de categorie ' lussiknie ? Kinderen hebben er NIETS over te zegen of te kiezen, en aan jou de taak om het iedereen naar de zin te maken. Echt, over the top bullshit allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat is wat jij graag eet en ik mag passeren (niet om principiële redenen trouwens, maar omdat ik het niet heb leren eten en het me niet lekker lijkt)vind ik het prima. Ik zal van een maaltijd meer of minder niet verhongeren. En ja, ik leer mijn kinderen zelf na te denken. En ook dat sommige kinderen dat niet leren en die keuze niet hebben en ook als volwassene in een vast stramien blijven zitten, in de hoop dat hen dat bespaard blijft, of in elk geval hun eigen keuze zal zijn. Vegetarisch is een prima keuze, kip en vis trouwens ook, maar daar gaat het in deze vraag niet om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het er mee eens. Rekening houden met anderen is een ding en gegeven hoeveel vegetariërs, moslims, joden ed. er op een gemiddelde school zitten kijkt het mij verstandig om _een_ alternatief aan te bieden. Daar moeten dan wel grenzen aan zitten omdat je anders een school behoorlijk op kosten kan gaan jagen wat ten koste gaat van het daadwerkelijke uitje. Ga voor een vegetarische optie en je ben in principe klaar zou ik denken. Medische reden zijn een ander verhaal maar ik vind toch dat je dan als ouder zijnde zelf lunch moet mee geven daar je bij bepaalde allergieën naar mijn idee echt he risico niet wil lopen dat het fout gaat (een oud studiegenoot bv zou een enkele noot al niet overleven). Ook hier kan je naar mijn mening niet verwachten dat iedereen met alle mogelijkheden rekening houd. Dat is niet realistisch. Bij jezelf thuis is het natuurlijk altijd fijn als je met minimale inspanningen een gast een goed gevoel kan geven maar aan het eind van het liedje is het naar mijn idee toch echt: mijn huis, mijn regels. Hoeveel inspanning je als gastheer levert is geheel aan jezelf en je relatie met de gast en je gevoelens over die gast.
Ik zie geen reden om jezelf in je eigen huis te moeten aanpassen aan de religieuze overtuigingen van een ander. Net zo goed als ik rekening te houden heb met de overtuigingen van mijn gastheer/vrouw en die heb te respecteren als ik ergens op bezoek ben hebben ze dat ook bij mij te doen. In het kader van de gastvrijheid is altijd wel ergens rekening mee te houden maar er zijn grenzen. Ook aan gastvrijheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen.
plusje voor elke reactie ;-)
In een kroket hoort geen varkensvlees. Maar het is zelfs nog ingewikkelder. Want ook als er kip of rund in zit, dan kan het nog haram zijn, als niet bij de slacht de Naam van God over het dier is afgeroepen.
je kunt maar beter je eigen sucuk meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er weten dat er moslims komen, dan zullen ze ongetwijfeld er op letten dat er geen varkensvlees in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote kans dat er varkensvlees inzit, en als er ander vlees is gebruikt is het ongetwijfeld niet ritueel geslacht. Het is aan jou hoe je ermee om wilt gaan. Je kunt vragen of ze iets anders voor je hebben, zelf iets te eten meenemen, of het broodje kroket opeten.
Je bent in dat klooster tenslotte in een vreemde omgeving waar mensen andere gebruiken hebben dan je thuis hebt, en het is kiezen tussen eten of buikpijn van de honger. Afhankelijk van hoe je het bekijkt kan het misschien okee zijn iets te eten dat je anders zou moeten laten staan (soera 5:3)

In elk geval veel plezier bij de excursie, morgen!