wat doe je als je man gelooft in de Jehova en die persoon die hem beinvloed werkt bij hem is eigenlijk een collega van hem?

Ik ben radeloos!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen antwoord op je vraag, sorry, maar ik wil je bij deze veel sterkte wensen. Ik kan me voorstellen, dat je niet weet wat je moet doen. Ik hoop, dat er mensen zijn, die je een zinnig antwoord kunnen geven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dat lijkt me héél moeilijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk hoor! Sterkte.

Het beste antwoord

kennis is macht dus als ik jou was zou ik zoveel mogelijk informatie van de getuigen op het internet zien te krijgen

zolang je man alleen maar met die collega praat is er niets aaan de hand , ik zou me pas zorgen gaan maken als je man mee gaat naar de konigkrijkzaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Het lijkt me dat je op GV helaas geen oplossing hiervoor kan krijgen. Ik kan je enkel adviseren met je naasten hierover intensief te praten en op een goed moment ook je man in een gesprek met een zeer vertrouwd persoon te betrekken.
Sterkte, maar vooral succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de tip!
Grtjs
Je kan zeggen dat hij zijn gang kan gaan als jij er geen last van hebt en de relatie er niet onder lijdt.

Toegevoegd na 3 uur:
Met die collega praten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ieder is vrij in te geloven wat hij wil.
er zijn wel meer gezinnen met een geloofsverdeeldheid.
het is geven en nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat ik kan bedenken is dat je een open en eerlijk gesprek met je man aangaat waarin je hem je zorgen voorlegt. Ik zeg niet dat de Jehova goed of slecht zijn, maar er zijn engere sektes. Je man zit dagelijks me je collega op het werk, dat maakt veel contactmomenten mogelijk maar jullie zien elkaar ook dagelijks dus als je de mogelijkheid ziet er dagelijks met hem over te praten... wie weet wat er dan gebeurt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste voor u is om u te verdiepen in de materie en zonodig eens mee te gaan naar een Koninkrijkszaal.

Bedenk dat als u zelf een ander geloof belijdt, u met
Jehova,s getuigen in een strakker keurslijf komt te zitten.

2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen.
Toets of uw relatie bestand is tegen deze ontwikkeling.

Hele familie,s zijn verenigd danwel ontwricht met deze geloofsovertuiging. Het is uw relatie en u dient daar met uw partner uit te komen zonder inmenging van derden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij je geenszins tot de religie van de Jehova's getuigen aangetrokken voelt ben ik bang dat er geen gemakkelijke oplossing is. Bij al dergelijke problemen aangaande de getuigenis van Jehova die ik ken was het buigen of barsten. Of de getuige keert terug op zijn/haar schreden, of de partner doet mee of de relatie loopt ten einde. Het spijt me, maar ik heb er geen betere ervaringen mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een man bij Jehovah's Getuigen is ook verplicht zijn vrouw zo lief te hebben als zijn eigen lichaam.Ook al deelt zijn vrouw zijn geloof niet. Anders is hij geen goed christen! (Efeziërs 5:28-29) . . .Aldus behoren mannen hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief, 29 want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het, zoals ook de Christus dit doet ten aanzien van de gemeente,
Wat heeft een vrouw te verliezen als haar man een JG wordt?

Een man bij Jehovah's Getuigen is verplicht zijn vrouw zo lief te hebben als zijn eigen lichaam.Ook al deelt zijn vrouw zijn geloof niet.

Anders is hij geen goed christen!

(Efeziërs 5:28-29) . . .Aldus behoren mannen hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief, 29 want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer gewoon jezelf te blijven, en bedenk dat een goede relatie, waarin oprechte liefde voor elkaar is, wel een stootje kan verdragen.
Ga in gesprek met je man, en leg het hem voor dat je er best veel moeite mee hebt, dat hij nu Jehova getuige is, en vraag hem eerlijk of hij nog steeds hetzelfde voelt voor jou, dan voor hij getuige was.
Als hij dat met ja beantwoordt kun je gewoon verder.
Probeer te accepteren dat hij Jehova getuige is geworden, en geef het een plekje in je.
Ik wens je al het beste, en wees sterk voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat het je radeloos maakt, maar niet ik wat er precies tussen jullie gebeurt dat maakt dat je je zo voelt.
Het is daarom moeilijk je hier een goed antwoord op te geven.
Wel weet uit ervaring, dat het op zich niet zo'n probleem hoeft te zijn als 2 mensen binnen een relatie een ander geloof hebben. als de communicatie tussen beiden "open" blijft. Maar dat is vaak niet het geval en gaat soms ook de sociale omgeving, of geloofsgemeenschap zich er in mengen.
De sleutel ligt denk ik niet zozeer bij het geloof van je man, of zijn collega maar bij het helder krijgen wat het is dat je zo radeloos maakt.

Toegevoegd na 55 seconden:
maar niet ik = ik weet niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk ben ik er tegen omdat ik vroeger bij mijn ouders zag(onze vroegere buren waren bij JG)dat deze mensen met een heleboel verplichtingen zaten,geen privé(iedereen kwam zomaar hun huis binnen vallen).
Het beheerst je leven,ondertussen zijn die buren ook
gescheiden,ze hadden ook met hun eigen ouders gebroken. Mijn man wilde naar de Koninkrijkszaal gaan,ik heb hem
kunnen overtuigen om niet te gaan.
Hopelijk blijft het daarbij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bepo Tell me...ik heb JG schoonfamilie gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben zelf 25 jaar getuige geweest, breek me de bek niet open haha al mijn kinderen hebben nu met me gebroken, ik ben er uit gestapt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mhvdw56, ik vind dat heel erg voor u,daarom ben ik ook zo radeloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ LadyInRed, Amen ;-)
De Jehova beweging en de kritiek die er op bestaat, is er al heel lang. Voor zover ik weet gaat men er ook in het algemeen vanuit, ook vanuit de wetenschap en overheid, dat de wijze waarop de Jehova mensen de beweging in krijgt gelijk is aan hoe ene sekte werkt. Op internet is er veel te vinden over wat er allemaal gebeurt/zou gebeuren. Ik denk niet dat je dat allemaal zou moeten lezen. Het zou denk ik meer angst en paniek te weeg brengen. Wel vond ik een website waarop verschillende aspecten van de Jehova wordt besproken en waarbij je wordt aangesproken als de naaste van de Jehova Getuige. Zie bron.
Op die website staat ook wat je kan doen en wat je niet kan doen als je naaste JG wordt/is geworden.

Op een of andere zeer sluwe manier krijgen sektes het voor elkaar om hun ideeën bij andere mensen binnen te krijgen alsof het de langverwachte waarheid is. Vaak zijn de slachtoffers mensen die al langere tijd of nog maar net in een onzekere levensfase zitten. Dit hoeft trouwens niet eens zo evident aanwezig te zijn bij iemand. Die ideeën kunnen net op het moment zijn besproken met een JG als iemand net op het punt in zijn leven kwam om na te denken over de zin en onzin van het leven.

Er wordt door dergelijke bewegingen goed ingespeeld op de individualisering in de maatschappij. Mensen staan los van families, van religies, van de gemeenschap en hebben niet meer het gevoel te horen bij een steunende groep mensen.

Ik weet niet of van het bovenstaande op je man van toepassing is. Ook is het zo dat bij veel mensen die denken dat een dergelijke brainwashing niet op hen kan werken: bij iedereen kan het werken! Er is een film die ik vroeger op het voortgezet onderwijs heb gezien, volgens mij heette die The Wave. En die laat zien hoe in een groep jongeren een dergelijke zuigende kracht vanuit een beweging kan werken. Juist de mensen die zich stevig neerzetten werden door een beloningssysteem juist de beweging ingezogen.

Wat je kan doen is nog nagaan of je hem nog kan bereiken. Als je dat zelf niet kan, misschien is er dan familie of een goede vriend die mogelijk toegang kunnen krijgen tot je man. Hij zal van de 'andere kant' gewaarschuwd worden voor dergelijke kwaadsprekerij en als zijn omgeving hem inderdaad gaan aanspreken hierop, zal hij alleen nog maar meer bevestigd worden.

T.a.v. jezelf kan je nog:
- hulp vragen bij familie en vrienden zodat je niet alleen staat en ook kan praten
- je eigen grenzen bepalen en deze aangeven naar je man.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn zus is getuige van jehova. ik had het nooit kunnen vermoeden dat dat ooit zou gebeuren. ze was op zijn zachtst gezegd een fuifnummer, veel feller dan ik, heeft behoorlijk wat avontuurtjes gehad, drugs en alcohol gebruikt. toen er twintig jaar terug een bovenbuurvrouw met haar in gesprek ging over jehova dacht ik "hahaha, die zal hier een kluif aan hebben". Die buurvrouw praatte niet tegen mij, enkel tegen mijn zus. Het was allemaal zo doorzichtig, ik dacht "hier trapt ze nooit in".
Maar het ging helemaal anders. mijn zus is de leer beginnen te bestuderen en heeft zich bekeerd. ik viel bijna omver toen ik dat hoorde.
ondertussen had zij een vast vriend, die met jehova niets te maken wou hebben. de "ouderen" van haar "koninkrijkzaal" hebben haar op het hart gedrukt dat haar man zich ook diende te bekeren, maar hij weigerde dat pertinent. hij is wel met haar getrouwd omdat zij dat graag wilde vanuit haar geloof, maar heeft voor de rest geen toegevingen gedaan.
In het begin probeerde mijn zus ons nog te bekeren uit angst dat zij alléén in het hiernamaals zou komen en wij niet (omdat wij niet gelovig zijn). maar na enkele keren kordaat gezegd te hebben dat we niet te bekeren zijn en door er zelf over na te denken, is ze ermee gestopt.
haar man heeft haar helemaal vrij gelaten : bijbelstudie, bekeringsrondes, congressen... zij mocht haar gang gaan. hij heeft zelfs nooit haar geloof in vraag gesteld, maar dus enkel gezegd dat ze hem niet hoefde te bekeren.
voor mijn zus is het een houvast. zij is zelfs positief veranderd sinds ze bij jehova is, het geeft haar een basis om te leven en een antwoord op haar vragen, ze heeft een vriendenkring waar ze zich goed bij voelt...
hun huwelijk is prachtig, juist omdat ze elkaar zo vrij laten. ik heb er oprecht bewondering voor, weet niet of ikzelf dat zou kunnen zonder commentaar. maar tegelijk geloof ik ook dat het de juiste weg is als je het wél kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel over jehova's getuigen, weinig praktische antwoorden.

Wat doet het met jou?
En wat doet het met jullie relatie?

Als je man iets anders gelooft dan jij, dan hoeft dan geen probleem te zijn. Mijn man gelooft ook iets anders dan ik, wij praten daar soms over, maar gunnen elkaar ieders eigen visie.

Als dat kan, dan is dat mooi.
Laat hem weten dat hij mag vinden en denken en geloven wat hij wil, maar dat jij daar anders over denkt. En dat jij recht hebt op jouw standpunten. Ik hoop voor jou dat hij dat kan accepteren.
Jullie zijn jullie relatie begonnen zonder dat geloof, dus hopelijk is er genoeg liefde.

Hebben jullie kinderen?
Waak dan over hen!
Zorg er voor dat hij in ieder geval niet de kinderen meesleept in zijn beklemmende denkbeelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerlijk antwoord
Tja
ik vraag me meer af waar dat radeloos om gaat
verwijderd hij zich van je of wil hij opeens dingen anders omdat het zo "hoort"
ben je zelf niet gelovig en weet je er geen raad mee ?
voel je je alleen staan omdat die collega sterker lijkt ?

Doet hij dingen tegen je zin of wil ?
zie je een afbraak van je huwelijk ? gezinsleven ?
let wel ik heb het ook niet zo op jehova maar dat gaat bij mij meer om leerstellingen maar het gaat hier om je relatie
dus dat komt zeker dichterbij.
in dit geval moet je in elk geval meer om jezelf denken dan om hem.
Als je zegt dat je radeloos ben wil je iets wat blijkbaar door die collega onmogelijk wordt gemaakt
en het op de spits drijven is zeker geen optie.
maar je zult hem /hen nooit op leerstellingen kunnen overtuigen en zeker niet van hem/hen "winnen".
Dus het jezelf verdiepen in lijkt me overbodig tenzij je toch goeie dingen bij ze ziet.

bedenk eerst wat je zelf wilt. en geef hem de mogelijkheid om daarop in te spelen en zegt meteen dat je jezelf wilt afschermen voor hun invloed omdat je daar niet van gediend bent.
en ga zeker de strijd niet aan je verliest geheid

maar ja zoals gezegd het blijft moeilijk als we zo weinig weten

Eventueel zoek je een "klankbord " voor deze tijd
dat het nodig is of je zoekt een goeie vriendinnen/ je eigen geloofsgemeenschap op als tegenwicht
ook voor hun kennis op dat gebied.

ik wil best even klankbord spelen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens +
Bedenk eerst waar je bang voor bent. Wat weerhoud je ervan dat je man bij Jehova's getuigen gaat. Misschien maak je jezelf drukker als nodig. Kijk het een tijdje aan. Gaat hij veranderen, veranderd hij dan positief of negatief?
Je hebt alleen jezelf ermee als je je druk maakt. En bekeren kan die collega niet. Als je bekeerd word bekeer je omdat je het zelf wil niemand anders kan je geloof geven. Je moet zelf geloven anders werkt het niet. Dus neem een paar keer diep adem en kom even tot rust. Misschien is dit een schok voor je maar de wereld vergaat er niet van als je man bij die religie stapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zijn geloof echt sterk is,denk ik dat het enige wat je kan doen is afwachten tot het huwelijk op de klippen loopt.Vraag hem eens wat hij zou kiezen als hij moest kiezen tussen zijn geloof of jou.Dan weet je meteen waar je aan toe bent.