blijft satan volgens de katholieke leer voor altijd bestaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan dat nou toch? Alles is toch door god gemaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles is door God geschapen, maar niet alles is door God gecreëerd. Wij zondige mensen zijn niet door God gecreëerd, en satan dus ook niet. ..... jaar geleden is alles naar God Zijn wens gemaakt/geschapen, maar de mensheid onder andere heeft dat kapot gemaakt, de een denkt dóór satan, de ander denkt dat satan daardoor 'ontstaan' is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ytje, scheppen en creeeren is toch hetzelfe?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, ik gebruik het ook als synoniemen en niet als twee verschillende woorden ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh wacht nu zie ik het in de eerste zin..
Ik bedoel daarmee dat in het begin wel alles door God is geschapen maar uiteindelijk (daarna) door andere dingen satan geschapen (ik noem dan gecreeerd) is. Maar dus niet door God.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door wie dan? De mens kan toch niet een oppermachtig wezen scheppen? Dat zal dan toch altijd een minder machtig wezen zijn dan God? Dan moet het voor God toch peanuts zijn om Satan te laten verdwijnen?

Het beste antwoord

Ja, volgens de katholiek kerk is de satan, de duivel, niet te verdrijven.

Wel uit mensen. Daarom heeft de kerk duiveluitdrijvers opgeleid.
Dat vindt je vooral in zuidelijke landen.
In de Katholieke Kerk is het exorcisme [ duivel uitdrijver ]een bijzonder ritueel dat alleen door een bevoegd priester mag worden uitgevoerd.

Maar verder is de satan natuurlijk ook heel handig voor de huidige katholieke kerk:
Het misbruik van jonge jongens was het gevolg van de bezetenheid (door de duivel)
van al die lieve katholieke priesters.

En daarom worden er in Italie nog steeds priesters opgeleid tot duiveluitdrijver.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/1956400/2010/04/23/Duivel-achter-misbruik-in-Rooms-Katholieke-Kerk.dhtml?redirected
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Goeie site. Bedoel je met "niet te verdrijven" dat satan nooit dood kan gaan? Want waar ik benieuwd naar ben is of de Kerk leert of satan en zijn demonen ooit stoppen te bestaan of dat zij eeuwig leven hebben.

Andere antwoorden (4)

Volgens de katholieke kerk is het hiernamaals gescheiden in drie sferen: hemel, hel en vagevuur (‘de wachtkamer’ van de hemel).

Daarnaast leert de kerk dat er op het einde der tijden een ‘laatste oordeel’ zal worden uitgesproken over alle mensen die ooit leefden. Na dit ‘laatste oordeel’ zullen hemel en aarde vergaan (Op. 22,1) en zal God zeggen: ‘Zie , Ik maak alles nieuw’ (Op. 21,5).

Satan, zijn demonen zullen dan als eeuwige straf terechtkomen in een zwavel- en vuurpoel.

Nu ben ik geen Katholiek - maar er zij meerdere visies over deze eeuwigheid duur.

Mijn persoonlijke visie is als volgt -
God heeft alle materie, ruimte, natuurwetten geschapen. Maar God heeft ook de tijd gemaakt. Al het zichtbare is uit het onzichtbare gemaakt zegt de Bijbel.

God was er dus al voordat de tijd er was - Hij is de Alfa en Omega.
Duizend jaar is voor God als 1 dag en 1 dag als duizend jaar.
hoe we de tijd in het hiernamaals moeten zien is met ons verstand moeilijk te begrijpen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Satan blijft dus bestaan, maar wordt dus gebonden in de vuurpoel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de duivel of satan zal tot de jongste dag (wederkomst van christus op aarde) er zijn.
Satan is een gevallen engel , die God uit de hemel heeft gezet.
Deze satan zal alles op alles zetten om mensen die naar God vragen en in God geloven te weerhouden om dit te gaan doen.
Zo zal satan de mens nooit rustig laten om je geheel en al in God te gaan geloven, altijd zal hij je blijven aanvallen.
Een voorbeeldje.
Je wil een gebed doen , je hebt moeilijkheden en weet dat God je zal kunnen en willen helpen .
Je begint je gebed , je legt alles neer voor Gods aangezicht , althans dat probeer je , want ineens bemerk je dat je aandacht verslapt is en dat je ook nog aan wat anders denkt, totaal niets te maken hebbent met dit gebed , en o , oja ik was aan het bidden , maar weer gauw verder gaan en dan eindigen .
Kijk, dit is iets wat de duivel doet, die wil best hebben dat je bid, maar ho wacht eventjes, je moet niet geheel je hart aan God geven want dan is satan je kwijt , dus leid de satan je gedachten af in je gebed en als je niet uitkijkt, denk je niet eens meer aan je gebed en ben je al druk bezig met je gedachten bij zaken die de duivel in je gedachten heeft gebracht onder het gebed.
Kijk dat is nu wat de duivel wil , God een beetje, maar ook de satan een beetje en dat is nu wat God niet wil.
God "eist" van ons dat we God lief hebben , met geheel ons hart, met geheel ons verstand en met alle krachten die in ons zijn.
En dat mogen wij ook vragen aan God of Hij satan weg wil halen in onze gedachten , woorden en werken , want ook daar is satan actief in.
Neem bv. het bidden en danken voor het eten , thuis is dat normaal, maar wat als je op het werk bent of in een hotel ??
Als we ons dan schamen om God een zegen te vragen over dat eten in een gebed en we doen dan geen gebed dan heeft satan het weer gewonnen en lacht en heeft hij ons weer weerhouden om naar God te gaan .
Zo , zie je dat de gehele dag door satan bezig is in je woorden, gedachten en in je werken om je steeds maar bij God weg te houden en mee te sleuren de wereld in , tussen je collega's die niet kerkelijk zijn val je dan niet op en dat wil satan juist, want hij weet als jij wel een gebed doet dat hij je kwijt raakt aan God en dat wil satan niet.
Daarom zal satan ook onder juist de jeugd proberen slachtoffers te maken , die meer dan hem willenluisteren dan naar God te gaan vragen.
Wie de jeugd heeft ,heeft de toekomst en dat is bij satan ook niet onbekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank Passantje voor je reactie.
Je gaf aan dat satan er tot de wederkomst zal zijn. Wat gebeurt er daarna met satan en zijn demonen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alle respect. God 'eist' niets. God is liefde en liefde eist niet. Het is de mens (en de kerk) die vanuit macht [onderdrukking], eist.

Prima dat velen van u Bijbelvast zijn, maar blindelings de tekst volgen en je leven inrichten is de verantwoordelijkheid van eigen leven uit handen geven. Doe bij alles wat u denkt of doet uit Liefde [en met uw God], en alles is goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@lifehacker Wat bedoel ik met God "eist" ? Daar bedoel ik het volgende mee.
God heeft de mens goed en naar zijn evenbeeld geschapen en gaf de mens het Paradijs om heerlijk in harmonie tussen de natuur en wilde dieren en met God samen te leven.
Daar de mens (Adam en Eva ) ongehoorzaam werden aan God en vrijwillig en geheel moedwillig zich van God afwende en naar de satan luisterden , die hen van God probeerde af te trekken, want de satan fluisterde Eva in dat zij wel van die verboden vrucht(appel) kon eten alleen dan zouden Adam en Eva gaan merken wat goed en kwaad was .
In het Paradijs kende de mens geen verschil, daar had God alles in harmonie en bleef het ook zo , maar Eva beging dus uit eigen beweging de grote fout om naar die satan te gaan luisteren en toen at zij toch van die verboden vrucht, waarvan God heel duidelijk tegen Adam en Eva had gezegd dat zij daar niet van mochten eten en Eva luisterde niet naar God maar wel naar de satan.
Daarmee veroorzaakte ze de zondeval en trok Adam mee in het kwaad.
Maar God had de mens daarvoor niet bedoelt , want God wilde de mensen in het Paradijs laten leven, maar door ongehoorzaamheid van Eva liep het anders en gingen Adam en Eva hun eigen weg , zij wilden , net zo als tegenwoordig ook de mensen vaak roepen, "wij maken het zelf wel uit wat we willen of wat we doen, dat hoeft de kerk bv. ons niet te vertellen"
Nou zo waren Adam en Eva dus ook al , maar God heeft de mens daar niet voor geschapen , dus God roept ons dagelijks om terug te komen naar Hem toe , bij Hem is het eeuwige Leven te vinden, niet bij satan
En doordat God ons mensen heeft geschapen mag God ons ook opeisen om terug naar Hem te komen.
Dus dat bedoel ik te zeggen met God eist.
God eist ons uit grote liefde terug naar Hem , God heeft ons er niet voor over dat we naar de satan luisteren en straks voor eeuwig verloren zullen gaan.
Ook dat heeft God nooit bedoelt om mensen te maken om ze daarna voor eeuwig om te laten komen , nee God is de maker van de mens, en de mens is God ongehoorzaam geworden in het Paradijs en daardoor is het gehele mensdom vervloekt , maar doordat God Zijn liefde aan de mens blijft geven mag Hij ons ook opeisen , Hij is toch onze maker ?
En zou de maker van de mens niet mogen eisen dat wij naar Zijn geboden gaan luisteren , puur uit liefde om ons te behoeden voor de eeuwige dood ?? Misschien begrijp u nu wat ik bedoel met God eist .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Palmtree. De satan zal tot het laatst proberen zelfs gelovigen, die zeker van hun geloof zijn te verleiden .
Lees in de bijbel eens openbaring 20 , daar wordt beschreven hoe ook de satan wordt overwonnen .
In Openb. 20 : 10 lezen we heel duidelijk wat er met satan gebeurt.
De satan zal geworpen worden in de poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn, dus kerkelijke voorgangers die de mensen een valse leer voorgehouden hebben en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.
Dat is dus de hel wat eeuwigdurend is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@passantje
Ik begrijp uw standpunt. Geheel in lijn met de Bijbelse tekst.

Maar ik begrijp nog steeds niet dat U God ziet als: voor wat, hoort wat (eisen). Ware liefde kan m.i. niet eisen. Het ondersteunt, respecteert de ander zoals hij/zij is; enz. Hierbij vergeet ik niet dat ook wij een deeltje God in ons dragen, met de bedoeling deze te laten “groeien” in bewustzijn. Dit kan m.i. alleen maar wanneer we onszelf, de ziel die we zijn, in de wereld zetten en daardoor de lessen leren die we moeten leren. Op die manier groeit en leert ons deeltje God om na een aards leven weer terug te keren naar de ‘Bron’, zo u wilt. Straf of hel en verdoemenis is er niet bij. Tenzij we ons bewust misdragen hebben zullen wij het hiernamaals ervaren als een ‘hel’. Satans werk? Nee hoor. Het werk van de mens zelf; zijn eigen keuze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik krijg hier wel een heel erg jaren vijftig, Rijke Roomsche Leven, lagere school gevoel van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ lifehacker Laat ik het u nog eens proberen met een ander voorbeeld uit te leggen wat ik met "God eist van ons " bedoel Stel : u heeft een dochter van 14 jaar , die wil op een avond naar een feest van school , u geeft haar daar toestemming voor , maar .......... , 11 uur thuis zijn, u wilt haar netjes opvoeden zodat zij zich ook aan uw regels weet te houden.
Ze gaat naar het feest , komt keurig op tijd thuis, u prijst haar dat zij zich keurig aan de afspraak heeft gehouden.
U bent blij, dat zij goed heeft geluisterd en dat u niet boos hoeft te worden dat zij veel te laat thuis zou zijn gekomen
Want u zal uw dochter beschermen tegen allerlei zaken die haar kwaad kunnen doen, puur uit liefde doet u dat.
Nu, een maand later heeft ze weer een feestje , u zegt weer 11 uur thuis zijn hoor, laat genoeg voor een 14 jarige , ja pa , ik zorg daar wel voor hoor, wees maar niet ongerust.
Ze gaat weg, het wordt 11 uur en uw dochter is nog niet thuis, het wordt half 12 , 12 uur , half 1 , 1 uur tja , en dan bent u toch zo langzamerhand wel op het kookpunt , van ongerustheid en kwaadheid .
En ja hoor daar komt ze aan , u bent blij en verdrietig tegelijkertijd en ook nog boos dat u zo lang op haar heeft moeten wachten.
U zegt dat ook tegen haar, " hoor eens" , dit gaat niet meer gebeuren.
Ik wil (eis) dat jij op tijd thuis komt, afspraak is afspraak en je zult gehoorzamen .
Kijk hier hebt u dat , u eist op dat moment dat uw dochter op tijd thuis zal komen.
U eist iets , maar dat eisen is uit liefde , pure liefde en bezorgdheid over uw dochter. U heeft uw dochter er niet voor over dat zij zo laat nog langs de straat komt met alle gevaren vandien.
Niet dat u als een bulderbast iets eist, nee u bent bezorgt
en wil dat zij zich aan uw regels houd Nu zo bedoel ik dus ook dat God iets kan eisen van ons, puur uit Gods Vaderlijke liefde voor de mens.
Het is toch niet onredelijk dat God "eist" dat wij naar Zijn geboden moeten leven ??
Hij heeft ons toch ook gemaakt ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mullog U schrijft : " Ik krijg hier wel een heel erg jaren vijftig, Rijke Roomsche Leven, lagere school gevoel van.
"
Kan niet van mij komen, want ik heb niets met de RK, zelfs nooit een dienst bijgewoond dus voor mij geheel vreemd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kreeg dat vanwege deze passage "Je wil een gebed doen , je hebt moeilijkheden ... ...dan eindigen .". Dat is heel karakteristiek. Maar als je helemaal niets met RK hebt, waarom geef je dan uberhaupt antwoord op een specifieke RK vraag?
De bijbel zegt dat satan binnekort vernietigd zal worden. En dat de aarde weer hersteld zal worden zoals god het oorspronkelijk bedoelt had.

Openbaring 12:7-9,12 En er brak oorlog uit in de hemel: Mi̱chaël en zijn engelen streden tegen de draak, en de draak en zijn engelen streden, 8 maar hij zegevierde niet, en ook werd er voor hen geen plaats meer gevonden in de hemel. 9 Neergeslingerd werd daarom de grote draak, de oorspronkelijke slang, die Duivel en Sa̱tan wordt genoemd, die de gehele bewoonde aarde misleidt; neergeslingerd werd hij naar de aarde, en zijn engelen werden met hem neergeslingerd.
12 Weest hierom vrolijk, GIJ hemelen en GIJ die daarin verblijft! Wee de aarde en de zee, want de Duivel is tot U neergedaald, en hij heeft grote toorn, daar hij weet dat hij slechts een korte tijdsperiode heeft.”

Satan heeft nog maar een kortte tijdsperiode en daarna zal hij zoals in de profetie in Genesis in de kop vermorzeld worden. Genesis 3:14-15

De katholieke kerk leert zoals blijkt uit bovenstaande antwoorden blijkbaar iets anders, maar helaas baseren zij wel vaker hun leerstellingen niet op de bijbel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de Katholieke leer: de afwezigheid van het goede, houdt het kwade in.
Men duidt dit ook wel aan als gevallen engelen. De duivel/ satan en de andere demonen zijn door God als van nature goed geschapen, maar zijn uit zichzelf slecht geworden. De macht van de Satan is niet oneindig. Hij is maar een schepsel, machtig op grond van het feit dat hij louter geest is, maar nog altijd een schepsel: hij kan de grondvesting van het rijk God niet verhinderen. ( zie ook 391- 395 van de Catechismus)