Waarom droegen veel vrouwelijke christenen vroeger een hoofddoek, maar tegenwoordig niet meer?

Veel moslima's doen dat nog wel. Maar waarom veel christelijke vrouwen niet meer, en vroeger wel?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel dus: vrouwen die niet alleen in de kerk, maar ook in het openbaar een hoofddoek/gezichtssluier droegen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
16.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag een definitie van *vroeger*.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat weet ik niet eerlijk gezegd. Maar ik denk iets van tot de 19e eeuw ofzo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de jaren zestig van de vorige eeuw deden ze dat nog vrij algemeen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is er nog een streng christelijke stroming waar de vrouwen hoeden dragen in de kerk, dit mag ook een hoofddoek zijn (en zwarte kousen).
Ik weet niet of dit nog zo is.
Eigenlijk typisch, want mannen mogen absoluut geen hoed op in de kerk.

Antwoorden (5)

In het christendom was een bedekt vrouwenhoofd een teken van eerbied, Maar vergeet niet dat al deze kenmerken voor vrouwelijk gedrag vaak door mannen, die vrouwen maar inferieure wezens vonden, werden bedacht.
Maar ook in het christendom is de emancipatie voortgeschreden, als is dat nog steeds niet volledig en is deze gewoonte niet meer bindend.
Het dragen van hoofddoekjes door moslima's heeft een andere, meer seksueel getinte reden.

Toegevoegd na 3 minuten:
In mijn jeugd, in de 40er jaren van de vorige eeuw kwam het dragen van hoofddoekjes überhaupt nog veel voor onder de lagere standen, niet alleen bij kerkgang, maar in het algemeen, als men zich buiten de deur begaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met sexueel getinte reden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hoofddoekloos hoofd zou de man, die dat waarneemt wel eens tot seksuele escapades kunnen verleiden. Daarom houden vele moslima's hun hoofd zedig bedekt.
Je vraag is enigszins onduidelijk. Wat bedoel je precies met vroeger en wat precies met een hoofddoek? Ook tegenwoordig worden er namelijk in de protestantse kerken door vrouwen nog wel hoeden gedragen, maar uit je vraag leid ik af dat dat niet is wat je bedoelt.

In de christelijke traditie werd het dragen van een sluier (bijv. Maria) gezien als een teken van kuisheid. Tot het Tweede Vaticaanse Concilie (1962-1965) was het voor vrouwen dan ook verplicht in de kerk hun hoofd te bedekken. De basis hiervoor is de volgende tekst van I Korintiërs 11:5-6: "Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken."

Sinds het Tweede Vaticaans Concilie bestaat deze verplichting dus niet meer maar het dragen van een hoofddoek is nog wel wijdverspreid, met name in de Zuid-Amerikaanse landen.

Ook veel Oosters-Orthodoxe vrouwen dragen in de kerk nog steeds een sluier.

Het dragen van een dergelijke hoofddoek moet je niet verwarren met vrouwen die hun hoofd bedekken omdat dit bij hun klederdracht past. Ook in de Nederlandse klederdracht zit voor vrouwen vaak een hoofdbedekking/muts. Dit heeft echter geen religieuze oorsprong of betekenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het voornamelijk komt door de secularisatie van de maatschappij. Men heeft een ander invulling gegeven aan hun religie. Het lijkt er wel op dat Christendom elk 100 jaar veranderd. Wel lekker makkelijk om je nog steeds christen te noemen, terwijl je 99% van de bijbel verwerpt. Zo kan ik het ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo,
Over dat onderwerp heb ik twee artikelen geschreven, die staan hieronder. Katholieke nonnen in de kloosters dragen nog steeds een hoofdbedekking. Groet, Hugo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, wel zeer beleefd dat u begint met 'hallo' en eindigt met een groet, maar volgens mij bent u de enige hier die dat doet. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Noepetote, ben nu eenmaal zo opgevoed. Wat vind u van de artikelen? Overigens hebben de vrouwelijke heiligenbeelden ook bijna altijd een hoofdbedekking, zie bijvoorbeeld de Mariabeelden in kerken. Groeten, Hugo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hugo, ik vind de artikelen heel leerzaam.
Cultuur. Wij, Christelijk deel van de wereld, is meegegaan met de tijd. De moslims lopen een paar eeuwen achter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, kom maar eens bij ons in het dorp kijken. de christenen daar lopen ook een paar eeuwen achter hoor. ze zijn ouderwetser dan veel moslims die ik ken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het idee dat achter lopen door u bedoeld wordt als een kwalificatie is van een overtuiging?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin dat moslim zo bij de tijd zijn. Gehersenspoelde linkse nonsense. In Nederland is het deel Christenen dat extreem is op een hand te tellen. Zelfs Christenen in landen als Egypte zijn eeuwen vooruit. Kijk maar eens wat daar aan de macht komt. Die moslims die wel Westers georiënteerd zijn blijken opeens zwaar in de minderheid en komen net zo onder vuur te liggen als de kleine Christelijke gemeenschappen. Zie Pakistan, zie grote delen van Afrika.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En, alknobe, hoeveel Moslims ken jij dan???? En buiten dat zul je de extremistische nooit leren kennen want die moeten jou niet. Ook al ben je geen Christen en knuffel je ze dood. Politiek correcte onzin uitkramen is in de mode tegenwoordig. In Amsterdam zitten honderden vrouwen opgesloten vanwege de Islam. Maar goed, jij vindt dat prachtig, ik niet. Ik heb ooit hier een vraag gesteld hoe ik zo'n vrouw kon helpen. Want ik ken in Tilburg een vrouw die niet buiten mag. Anoniem melden mocht niet van de instantie die ik heb benaderd. Nou, ik ga er mijn leven niet aan wagen. En dus zit ze er nog. Geweldig, die koeltoer. Geweldig ook hoe in Nederland mee om wordt gegaan.
Kristal
11 jaar geleden
Ik vind dat heel triest voor de dame waar u het over heeft Cuca.
Zo vind ik het triest voor iedereen die onderdrukt wordt en om machtsredenen worden gemarteld en/of gedood.
Helaas komt dat bij alle religies voor (misschién uitgezonderd de Quakers bedenk ik me nu?), en ook bij alle niet religieuze mensen.
Dat heeft niet zozeer met correcte onzin te maken als wel met de realiteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier, weer een stukje moslim verdraagzaamheid, niet dus:
http://www.guardian.co.uk/tv-and-radio/2012/aug/28/the-untold-story-islam-accused
Kristal
11 jaar geleden
Cuca, ook jij straalt geen verdraagzaamheid uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een stukje uit de tekst borboleta:
Tot het Tweede Vaticaanse Concilie (1962-1965) was het voor vrouwen dan ook verplicht in de kerk hun hoofd te bedekken. De basis hiervoor is de volgende tekst van I Korintiërs 11:5-6: "Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken." Oftewel: Ook christenen zijn het verplicht maar de mensen hebben de regels aangepast omdat ze vonden dat ze met de tijd mee moesten in plaats van de regels te respecteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal, nee, totaal geen verdraagzaamheid jegens onderdrukkers van vrouwen. Ben jij vrouw? Dan trek eens een maandje in bij een moslimfamilie. Dan piep je wel anders dan het "correcte geleuter" dat je nu voortbrengt.
Kristal
11 jaar geleden
Cuca, jij gedraagt je even onverdraagzaam als jij vindt dat zij zijn. Mijn bezwaar is dat je 1 groepering stigmatiseert.
In álle religies én niet religieuze groepen zijn onderdrukkers, vrouwenonderdrukkers. Dát kunnen we niet toestaan.

Ja, ik ben een vrouw, dat staat ook in mijn profiel. Ben jij een man?