Bestaan er, volgens de bijbel (OT), ook andere goden dan de God van de Israëlieten?

Bijvoorbeeld in 1 Koningen 11:4-7 is te lezen dat koning Salomo andere goden is gaan dienen. Volgens de bijbel zijn andere goden 'afgoden' en is de God van de Israëlieten de enige echte god.

Maar kun je hieruit concluderen dat de bijbel dus niet onkent dat er meerdere goden zijn? Dus dat 'de' God niet alleen zou zijn (gezien vanuit een christelijk perspectief, waar uit gegaan wordt dat er maar één god bestaat)?

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Koningen+11&id18=1&l=nl&set=10

PS: Kom niet aanzetten met reacties/antwoorden als "Er is helemaal geen god" etc., want deze vraag is in de categorie 'Religie' geplaatst hier op GV. Hartelijk dank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag trouwens +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens! +

Het beste antwoord

Het OT zelf is niet helemaal eenduidig.
Aan de ene kant wordt onbekommerd gesproken over 'andere goden' die je niet mag dienen (en die dus wel bestaan).
An de andere kant (vooral in de nieuwere gedeeltes van het OT) wordt gezegd dat er geen andere goden zijn (Jesaja 45:5 Ik ben de HEER, er is geen ander,
buiten mij is er geen god. 6 Zo zal iedereen, van oost tot west, weten dat er niets is buiten mij. Ik ben de HERE, en er is geen ander) en er wordt zelfs de gek gestoken met menen die knielen voor afgodsbeelden (Jesaja 44:9-20).

Theologisch gezegd, in het OT is een beweging van 'monolatrie' (er zijn vele goden, maar ik aanbid er maar één) naar het logischere 'monotheisme' (er is maar één God), de rest zijn geen goden, maar slechts het werk van mensenhanden.

Zie ook Deut 32: 17, Jes 37:19.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de bijbel staat inderdaad vol met tegenstrijdigheden en andere zaken die niet kloppen +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Monolatrie bevestigt dit antwoord.

Andere antwoorden (8)

Ja, zoals jij zelf al schrijft: afgoden, en huisgoden. http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=afgoden&idq=19&l=nl&set=10&q1=1&qall=1&qids=fffffffffffffff08080808: 57 vindplaatsen in 56 verzen. De figuren die in de traditionele rituelen een rol speelden. Zie bijvoorbeeld 2 Koningen vers 23: "Ook zuiverde Josia het land van geestenbezweerders, waarzeggers, huisgoden, afgoden, kortom, van alle verfoeilijke praktijken die in Juda en Jeruzalem voorkwamen".
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar betekent dat dat die goden dan ook daadwerkelijk bestaan (volgens de bijbel)?
Amadea
11 jaar geleden
Van geen enkele god kan je wat dat betreft bewijzen dat die bestaat of bestaan heeft. Helaas, dat kan niet beantwoord worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen die dit plussen snappen de vraag niet en het type antwoord wat er op gegeven hoort te worden. Er wordt niet gevraagd of er over andere goden gesproken wordt maar of andere goden bestaan naast de god jehova. De vrager geeft al aan te weten dat er over andere goden gesproken wordt in de bijbel.
Amadea
11 jaar geleden
Het spreken over goden (zoals ook de Grieken en Romeinen deden) impliceert niet dat ze daadwerkelijk bestaan. Je hebt pas bewijs van bestaan als je gezien hebt. Niemand heeft ooit goden gezien, dus de vraag kan met geen mogelijkheid beantwoord worden. Ook jij kan dat niet, MrTomaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@MrTomaat: volgens mij ligt het zelfs nog iets genuanceerder. er wordt niet zozeer gevraagd of ze bestaan (dat is inderdaad vrij lastig te bewijzen cq ontkrachten), maar er wordt gevraagd of ze volgens de bijbel bestaan. @Amadea: verbieden om andere goden te aanbidden impliceert op zijn minst dat je het voor mogelijk houdt dat je gelooft dat er andere goden bestaan, anders heeft verbieden weinig zin toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea het gaat er niet om of ze bestaan of niet voor de vrager, het gaat erom of de bijbel BEWEERT dat ze bestaan (en dus niet beweert dat er mensen waren die in een bepaalde god/goden geloofden, het aanbidden van een god/goden is geen bewijs van bestaan). @Alknobe, dat bedoelde ik dus ook, maar kwam er toch nog slecht uit.
Amadea
11 jaar geleden
@babyjane: Aangezien er gevráágd wordt naar teksten uit het oude testament geven wij alleen die. Dat komt dus door de vraagstelling!
@Tomaat: het feit dat er in het oude testament 57 plaatsen zijn waarop wordt geschreven over afgoden duidt al aan dat mensen zich er mee bezighielden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En DAT is dus helemaal niet de vraag! Het gaat er niet om OF de bijbel verteld DAT er andere goden aanbeden werden maar OF de bijbel ZEGT dat deze goden ook echt bestaan (ongeacht of ze echt bestaan).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*vertelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat ik het makkelijker maken, een juist antwoord zou kunnen zijn: In Italianen 3:42 staat: De almachtige jehova is de betere god, de broertjes van god; kwik, kwek en kwak zijn ook wel goden maar niet vergelijkbaar met jehova en moeten dus ook niet aanbeden worden, zij zullen in het eind der tijden hun functie vervullen. *Het boek zowel als de andere goden zijn gefingeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, waar heb ik dit toch eerder gelezen ;)
In het O.T. is op veel plaatsen sprake van de god Baäl. B. werd in de omringende landen vereerd als de machtigste god (god van storm maar ook van oorlog).
De Joden vervielen dan ook regelmatig tot verering van B. waarop ze dan weer door de enige echt God (volgens de bijbel natuurlijk) werden gestraft.
Jahweh, de god van de Joden is volgens de bijbel de enige en de rest is namaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar het zijn inhoudsloze goden, concepten die geen kracht hebben en feitelijk niet bestaan. Zo kennen wij in Nederland de god Wodan, maar niemand zal (nog) denken dat deze god ook écht bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt aan de definitie die je hanteert voor een 'god' en de definitie die je hanteert voor 'bestaan'.

Als je met 'bestaan' bedoelt dat een god bestaat op het moment dat hij (of zij) aanbeden wordt, dan hebben er sinds de denkende mens op de wereld rondloopt talloze goden bestaan. Monotheïsten zoals Christenen en Moslims zijn atheïstisch ten opzichte van al deze goden en beweren dat ze allemaal verzonnen zijn, met uitzondering van hun eigen god. Atheïsten gaan slechts 1 god verder en ontkennen ook het bestaan van die ene god.

De schrijvers van de bijbel formuleerden dit als volgt:
"Alle goden worden in de Bijbel als afgoden bestempeld.(Rom. 1:23).Ze zijn nietigheden, nietsnutten, goden van niets (Ps 97:7)."

Via de link vind je nog wat meer interessante teksten over goden in de bijbel: “In het Oude Testament komen we vaak de heidense god Ba’al tegen. Izebel de vrouw van Achab was een hartstochtelijke aanhanger van Ba’al. Bel of Ba’al komen we al tegen in de naam Ize-bel.(Zie Izebel) Het woord betekent ‘heer’, ‘bezitter’. Zie Izebel

Baal werd vereerd door vele volken onder andere door de Kanaanieten en de Feniciers Baal betekent 'heer'. Zo had je een Baal van de huizen, van paarden en zelfs een Baal van de vliegen
Je had Ba’als van een huis, een stuk grond, ja zelfs van de vliegen: Ba’al Zebub was een vliegen god. Zijn gemalin heette Astarte. Salomo is op hoge leeftij nog de godin Astarte gaan dienen.(zie Astarte).
Astarte werd door de Assyriërs en de Babyloniërs vereenzelvigd met Isjtar.
Heel beroemd is de Isjtarpoort in Babylon die nu in het museum te zien is. (zie Babylon) Ik beperk me nu tot het Nieuwe Testament.
In de evangeliën wordt er over de afgodendienst niet meer gesproken, omdat na de ballingschap afgoderij met heidense goden niet meer voorkomt. Zodra echter de kerk de heidenwereld intrekt, wordt zij weer geconfronteerd met vragen rond de afgodendienst. Dat lezen we in het boek Handelingen der apostelen.”

In antwoord op je vraag is dus eigenlijk te stellen dat: ja, in de bijbel (OT) wordt erkend dat mensen geloven in goden (minderwaardig: afgoden of huisgoden genoemd), maar deze bezitten geen werkelijke macht. Als je de definitie van een god bekijkt is een god zonder macht helemaal geen god, dus eigenlijk worden de andere goden afgedaan als nonsens. In die zin wordt het bestaan van goden dus wel ontkend, uiteraard met uitzondering van hun eigen god.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi babyjane, Nee hoor, ik heb er zelf helemaal niets uit gepikt. De schrijver van het artikel (zie bron) heeft de passages uit de bijbel gepikt, niet ik. Ik heb met de aanhalingstekens duidelijk gemaakt dat het om een citaat gaat. Meer plek was er jammer genoeg niet, maar ik kan natuurlijk niet heel de bijbel gaan neerzetten. Er werd gevraagd om de vermelding van andere goden in de bijbel en die heb ik gegeven. Overigens doen gelovigen het selectief uit de bijbel citeren wel erg vaak. De passages over incest, bigamie, slavernij en volkerenmoord worden veelal genegeerd. De citaten die passen bij de huidige normen en waarden over naastenliefde, verdraagzaamheid etc. worden krijgen wat meer aandacht en worden dan ineens 'christelijke waarden' genoemd. Dus babyjane, om maar in de sfeer te blijven, ik ben bang dat je "Den splinter in een anders oog wel ziet, maar niet de balk in je eigen."
Het eerste gebod (voorzover voor de vraag relevant overgenomen uit De Nieuwe Bijbelvertaling):

>>>>>>>>>>>>>>>>>
"Vereer naast mij geen andere goden.

Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij."
<<<<<<<<<<<<<<<<<

Hier wordt m.i. impliciet aangegeven dat er andere goden zijn. Als dat namelijk niet zo is, is het gebod overbodig. Of het had van de strekking moeten zijn "Gij zult mij aanbidden" omdat als er maar een (1) god is je als mens de keuze hebt tussen aanbidden of niet aanbidden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog even toelichting n.a.v. wat ik in de andere vragen lees. Het feit dat er verhalen met andere goden zijn die vereerd worden (Baal wordt vaak genoemd) wil niet zeggen dat deze ook bestaan. Ik heb je vraag geinterpreteerd als dat ergens in de bijbel god erkent dat er andere vergelijkbare entiteiten bestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Reactie n.a.v. je toevoeging: het woord "vergelijkbare" is onjuist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi op de bijbel geïnspireerd antwoord, een + dus! Als er geen andere goden zouden zijn, dan is het zinloos om te verbieden om ze te aanbidden. Met de reactie van amadea ben ik het op zich ook wel eens. De andere goden worden in de bijbel gezien als minderwaardig (zie mijn antwoord) en niet vergelijkbaar. Baal wordt inderdaad vaak genoemd, maar wat mij betreft met de kanttekening dat het bestaan van Baal, Wodan, Zeus, Shiva, Moeder Aarde en de talloze andere goden even waarschijnlijk is als het bestaan van de joods-christelijke/moslim god (alias Allah). In die zin zijn ze weer wel goed vergelijkbaar ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het wel met jullie eens maar ik wist zo gauw geen alternatief voor "vergelijkbaar". Misschien had ik het moeten formuleren als "Ik heb je vraag geinterpreteerd als dat ergens in de bijbel god erkent dat er andere goddelijke entiteiten bestaan".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
was ik toch helemaal de plus vergeten... bij deze alsnog!
De Bijbel erkent inderdaad dat er meerdere, ja zelfs vele, goden zijn. De profeet Jesaja zegt in hoofdstuk 46 vanaf vers 5 hoe deze goden zijn ontstaan. De vraag “Met wie wilt gij Mij vergelijken en gelijkstellen?” heeft niemand met gefundeerde argumenten(!) kunnen beantwoorden. Terecht stelt de profeet dat er geen andere God is dan de God van Israël. Welke (af)god “weet vooraf te verkondigen wat nog niet is geschied”. Denk aan de opeenvolgende wereldrijken die de profeet Daniel meer dan 2000 jaren geleden heeft “gezien”. En zo kunnen we nog een hele tijd doorgaan, de Bijbel staat vol van Zijn Grootheid. Maar de dwaas zegt: er is geen God. Onderzoek alle wereldgodsdiensten dan zul je tot dezelfde conclusie komen zoals Jesaja ook in hoofdstuk 40 vanaf vers 12 bevestigt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens Paulus wordt Satan de Duivel ook een god genoemd

in 2 Korinthiers 4:4 staat:4 onder wie de god van dit samenstel van dingen de geest van de ongelovigen heeft verblind opdat het verlichtende licht van het glorierijke goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is, niet zou doorschijnen

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is in werkelijk maar 1 God en dat is Jehovah, de God van Israël, en de rest zijn afgoden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt: "Er is in werkelijk maar 1 God en dat is Jehovah, de God van Israël, en de rest zijn afgoden", dat vindt iedereen natuurlijk van hun god. de mijne is de ware en de rest zijn neppers...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar, euh, in de bijbel staat dus dat Satan ook een god is? En toch is er maar eentje? Dan is Satan dus een deel van diezelfde Jehova?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik maar denken dat Satan een engel was die overging naar 'the dark side', excuzez-le-starwars-parallel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle zgn. goden zijn afgoden. Zelfs sporthelden zijn afgoden.
Er is in feite maar één werkelijke God.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe zit het dan met de duivel, lord of the Sith? En ik maak nooit excuus voor een Star Wars parallel ;-) Is dat nou god of z'n kwaaie god-broertje? Of bestaat die niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stippel Maar hoe zit het dan met de duivel, lord of the Sith? En ik maak nooit excuus voor een Star Wars parallel ;-) Is dat nou god of z’n kwaaie god-broertje? Of bestaat die niet? Ik weet echt wat je hiermee bedoelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het moet zijn ik weet echt niet wat je hiermee bedoelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Lordlister: het was maar een grapje, maak je niet druk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké begrepen
Er is één God waaruit alles voortkomt. De Creator. De andere Goden zijn Deities, door YHVH geschapen, maar door hun trots een tegenhanger van de ware God geworden. Naast Satan is de bekendste Ba´al. Meer dan 5000 jaar geleden was hij al de Ruling Deity in het Midden Oosten. Baál is maar heel even weggeweest. 0 - 610 A.D. The Beast that was, not is, but will be. Baál is een titel. Het staat voor: Master, Owner, Husband. Eens gezeten aan de rechterhand van YHVH. De Messias wordt aangeduid met bruidegom (a.s. echtgenoot dus). Deities, Engelen, Demonen kunnen niet sterven. Ba'al is uiteraard ook nooit gestorven. Yehoshua leerde ons: 'Uw koninkrijk kome!' Lees het laatste boek 'Openbaringen', over de Draak(Satan), het Beest uit de zee (Deity w.s. Ba'al), het Beest uit de aarde (mens). Het staat er overduidelijk.