Waar komt de palm pasen stok vandaan (waarmee de kinderen rond lopen ) ?

Toegevoegd na 39 seconden:
op of voor palm zondag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

De palmpasenstok is iets wat de christenen ook hebben overgenomen van voorchristelijke gebruiken.

De Germanen vierden hun lente-/vruchtbaarheidsfeest met een dergelijke stok. Groen symboliseert de lente, het haantje de overwinning van het licht (de zon) op de duisternis (een haan kraait wanneer de zon opkomt). De hoepel die soms aan de stok zit symboliseert de kringloop van de jaargetijden en van het leven.

Toen de kerstening van de Germanen plaatsvond, hebben de christenen dit gebruik, zoals zovele andere, in hun eigen rituelen opgenomen en het aangepast en er een andere verklaring en symboliek aan gegeven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Soms hangt er naast/in plaats van een hoepel of krans ook een broodvlecht aan de stok. Dat komt ook van een oud Germaans gebruik. Als er namelijk een man overleed, offerde men soms de vrouw bij de uitvaart van de man. Later offerde men niet meer de vrouw, maar haar haarvlecht. Nog later werd dat vervangen door een broodvlecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De week voor pasen werd Jezus verwelkomd in Jerusalem. De mensen wuifden naar hem met palmtakken.
Wij hebben hier geen palmbladeren maar de stokken versierd met palmtakjes (buxus) konden ook goed dienst doen als herinnering hier aan. En waarschijnlijk zal de meiboom ook wel een stukje mee tellen.
12 jaar geleden
Kruis: Het kruis waaraan Jezus in gestorven.

Broodhaan: voordat de haan kraaide zei petrus 3x dat hij Jezus niet kende.

Buxustakjes: Toen Jezus op een ezeltje Jeruzalem binnen reed, zwaaiden mensen juichend met palmtakken. Jong groen hoort ook bij de lente.

Eieren: Staan voor nieuw leven en horen bij het paasfeest.

Zoet en zure snoepjes: Aan de boom van het leven groeien zoete vruchten (feest) en soms zure (verdriet).

Ronde vorm/krans: Staat voor de kringloop van het jaar en de kringloop van het leven.