Wanneer is men echt begonnen met de christelijke jaartelling?

Ik bedoel niet wat stelde men als het jaar 0 maar wanneer begon men er echt mee te werken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2.1K

Het beste antwoord

De christelijke jaartelling is de jaartelling die door Dionysius Exiguus in de zesde eeuw is bedacht. De toenmalige Paus Johannes I wilde daar toen helemaal niet aan. De in gebruik name van de christelijke jaartelling als een volwaardig systeem voor het dateren van historische gebeurtenissen, geschiedde pas in de achtste eeuw door toedoen van Beda Venerabilis. En het was pas in de tiende eeuw dat de christelijke jaartelling voor het eerst werd gebruikt voor het dateren van een pauselijk document (namelijk AD 967) en pas in de tweede helft van de elfde eeuw nam de kerk van Rome de christelijke jaartelling definitief in gebruik (wikipedia)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De jaartelling gebaseerd op de geboorte (incarnatie) van Christus werd in 525 (na Christus) geïntroduceerd door Dionysius Exiguus, en wordt na vele hervormingen nog steeds gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ongeveer 525 na christus begon men met de christelijke jaar telling (beetje moeilijk om in 525 vóór christus te beginnen met de christelijke jaartelling ;-)). Het toepassen van de Christelijke jaartelling begon pas zo'n 2 eeuwen later in 731.