Hoe komt het dat de kerken in zo"n rap tempo leeglopen?

Ik heb daar zelf wel zo mijn theorie over, maar ik wil het graag van jullie horen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik praat alleen maar naar wat ik ervaar om mij heen hoor, ga zelf nauwelijks naar een kerk.. Wat ik denk,is dat er steeds minder mensen zin hebben om mee te doen aan een roddelomgeving die kerk genoemd wordt. een samenscholing in dit dorp hier, waar Jan en Alleman over de hekel gehaald wordt, en/of over gepraat en geroddelt wordt, terwijl zij met een schijn van heiligheid daar staan met zwarte kousen aan en hoedje op. maakt niet uit of er in de dienst gesproken is over,"Heb je naaste lief", of "oordeelt niet zoals U zelf niet veroordeelt wilt worden", gaan ze er gewoon rustig mee door. Ik schaam mij bijna om het te zeggen, maar het lijkt wel of ze het zelf hebben uitgevonden. Ik denk dat er verstandige mensen zijn die erboven gaan staan, en dit niet meer willen. Ik woon tussen een paar streng gereformeerde mensen, en dat zijn nou precies de mensen die zich ver verheven voelen boven niet kerkgangers, en mensen ronduit veroordelen. Wie denken zij wel wie ze zijn... denk ik dan. Als hun gereformeerde kindje in de sloot zal vallen, zou ik denken: onmiddelijk redden dat kind!en dan ga ik niet eerst nadenken en een geloof ertussen schuiven of ik dit wel of niet mag doen. Tot een bepaalde leeftijd van 3 jaar, stond het gereformeerde buurmeisje vaak voor mijn tuinhek, en dan moest ze toch zo lachen om mijn kat. Maar op een geven moment mocht ze niet meer van haar moeder, want hier woonde "slechte mensen". Nu kijkt ze schichtig hier naar toe, of rent hard voorbij, alsof de duivel op haar hielen zit...nou ja, hoe kan je een kind nog meer indoctrineren. Hier in het naburig dorp groeit de kerk nog wel. (maar dat komt, omdat er geld gegeven wordt als kinderen geboren worden, en het liefst zoveel mogelijk), om de kerk groot te houden.