Hoe komt het dat de kerken in zo"n rap tempo leeglopen?

Ik heb daar zelf wel zo mijn theorie over, maar ik wil het graag van jullie horen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

Ik praat alleen maar naar wat ik ervaar om mij heen hoor, ga zelf nauwelijks naar een kerk..

Wat ik denk,is dat er steeds minder mensen zin hebben om mee te doen aan een roddelomgeving die kerk genoemd wordt. een samenscholing in dit dorp hier, waar Jan en Alleman over de hekel gehaald wordt, en/of over gepraat en geroddelt wordt, terwijl zij met een schijn van heiligheid daar staan met zwarte kousen aan en hoedje op.
maakt niet uit of er in de dienst gesproken is over,"Heb je naaste lief", of "oordeelt niet zoals U zelf niet veroordeelt wilt worden", gaan ze er gewoon rustig mee door. Ik schaam mij bijna om het te zeggen, maar het lijkt wel of ze het zelf hebben uitgevonden.
Ik denk dat er verstandige mensen zijn die erboven gaan staan, en dit niet meer willen.
Ik woon tussen een paar streng gereformeerde mensen, en dat zijn nou precies de mensen die zich ver verheven voelen boven niet kerkgangers, en mensen ronduit veroordelen.
Wie denken zij wel wie ze zijn... denk ik dan.
Als hun gereformeerde kindje in de sloot zal vallen, zou ik denken: onmiddelijk redden dat kind!en dan ga ik niet eerst nadenken en een geloof ertussen schuiven of ik dit wel of niet mag doen.
Tot een bepaalde leeftijd van 3 jaar, stond het gereformeerde buurmeisje vaak voor mijn tuinhek, en dan moest ze toch zo lachen om mijn kat. Maar op een geven moment mocht ze niet meer van haar moeder, want hier woonde "slechte mensen". Nu kijkt ze schichtig hier naar toe, of rent hard voorbij, alsof de duivel op haar hielen zit...nou ja, hoe kan je een kind nog meer indoctrineren.

Hier in het naburig dorp groeit de kerk nog wel.
(maar dat komt, omdat er geld gegeven wordt als kinderen geboren worden, en het liefst zoveel mogelijk), om de kerk groot te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ieder zal zo zijn eigen reden hebben. Maar mijn reden is dat ik het saai vindt in de kerk en geloven kan ook wel elders. Ben het ook niet met alles eens, geloof een beetje op mijn eigen manier denk ik. Daar heb ik de kerk niet voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen is blij dat de dienst afgelopen is en wil snel naar huis. Die koude kerk is ook niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen gaan steeds meer zelf denken, en snappen dat het je reinste oplichterij/domhouderij is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dat wel zo ?
de oudere kerken als gereformeerde of hervormd houden er inderdaad een systeem op na
en die verliezen inderdaad leden
maar er zijn heel veel kerken die niet worden meegeteld volgens mij
mijn kerk groeit de pan uit ;)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rokerskerk??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blowerskerken doen het ook goed sinds de drooglegging in West-Brabant.
capthavoc
14 jaar geleden
vrije baptisten heel gewoon dus nix mis mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwaar die -? +1
Als ik voor mezelf spreek is het gewoon omdat ik vind dat je de kerk niet nodig hebt om te geloven.Elke nacht voor ik ga slapen bid ik voor alles en iedereen en je kunt ook bidden terwijl je je hond uitlaat.Ook houd ik er niet van als iemand je denkt te moeten vertellen hoe je moet leven.Ik vind het gewoon zonde van mijn kostbare vrije tijd.En omdat ik vroeger van mijn ouders naar de kerk moest is de weerstand alleen maar groter geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ging het mij ook vroeger,je moest naar de kerk,en owee als je stiekum niet ging.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,in weer en wind.
Als ik bidden wil,dan moet ik mezelf kunnen concentreren,en meestal doe ik dat dan s,avonds in bed,in alle rust.
de kerk is meestal koud, luidruchtig,en vele praten nog met elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen er niet meer vinden, waar ze naar zoeken.

Meer en meer vallen conventies weg - was het in mijn kleutertijd nog enigszins 'normaal' om elke zondag meegesleurd te worden naar de kerk en, gestald in een kinderklasje, te moeten wachten tot de preek voorbij was, - al toen ik op de middelbare school was, gingen er nog maar een paar klasgenoten, en dan vaak nog onder chantage-druk als inhouden van zakgeld ed.

Het is gewoon niet meer van deze tijd, dat een meneer in een lange jurk op ons geweten staat in te praten - dat doen we tegenwoordig zonder dat iemand ons dat voorkauwt, of we doen het niet - het is aan ons zelf geworden om in contact te staan met een 'betere' helft in ons.

Geloof is iets individueels geworden.
En daarvoor hoef je dus niet meer een 'houten kont' te krijgen op een houten bankje en mee te zingen met een jankerig orgel.

Als je wilt zien waar het nog wél werkt, kan ik je heel erg aanraden, ooit eens een zondags-gospel-dienst mee te gaan maken in New York - in Harlem. Dan zie je, waarom dáár de kerken beslist niet leeg lopen. De mensen vinden daar nl. wél, waar ze naar zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, sorry - ik ben een computerdinosaurus - geen idee hoe ik een link moet vinden, laat staan hier opschrijven....
De kerk was vroeger voor velen houvast. Het was een gewoonte om naar de kerk te gaan. Iedereen deed het en als je niet ging ... nee, dat kon niet, je ging gewoon. Althans zo heb ik het altijd begrepen van mijn vader.

De nieuwe generatie heeft meer eigen keuzes en zoals met zoveel zaken kiest men voor een eigen manier van geloven. Velen zoeken nog steeds houvast, maar doen dat niet meer via het bezoeken van een kerk, maar bijvoorbeeld door zelf te bidden. Ik merk dat ik als het er echt om spant, ik vaak ook nog even bidt. Heel gek eigenlijk, want ik ga al sinds geloof ik mijn 12e niet meer naar de kerk.

Verder denk ik dat de nieuwe generatie zich zeker niet laat dwingen, wat vroeger wel kon. Hoe meer je iemand ik de kerk wil hebben, hoe minder die gaat.

Opvallend is wel dat we bij huwelijken en overlijden we nog wel vrij massaal naar de kerk gaan. Kwestie van gewoonte en ook iets waar je moeilijk "onderuit" komt.

En uiteraard worden kerken veel bezocht als toeristische attractie. Ik moet zeggen dat ik er op die manieren nog wel eens te vinden ben, maar meer dan dat toch niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze veels te veel bij het oude blijven, verhalen erbij 'verzinnen', mensen bang maken met de hel en de duivel, en altijd zelf de wijn opdrinken!!
De kerk is niet meer van deze tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn nog veel mensen die ergens in geloven, maar de kerken weten niet goed hoe ze zich daarbij moeten aansluiten. Ze blijven hangen in oude structuren met een opgelegd gezag, maar moderne gelovigen laten zich niet meer leiden door zo'n gezag; ze maken het zelf wel uit.
De gemiddelde kerk heeft de band met zijn doelgroep verloren. Kerken die zich meer richten op rituelen in plaats van het uitvlooien van de bijbel hebben denk ik meer toekomst; de mens van nu wil wat meer zien en horen dan alleen een preek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat kerkdiensten voor veel mensen 'zware kost' zijn, in plaats van een prettige spiritituele ervaring.
Als kind ging ik af en toe met mijn ouders naar de kerk en was dolblij als het afgelopen was: zo saai en zwaar.
Maar soms zie ik beelden op tv van Amerikaanse (vaak zwarte) swingende gospellkoren in kerken en dan denk ik: als het zó is, dan is het juist een feest om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste vind ik juist echt afschuwelijk. Dat zou me nog meer uit de kerk houden. Zo Amerikaans overdreven.
Omdat steeds meer mensen eindelijk eens in gaan zien dat geloven in een god iets onzinnigs is. Tevens zijn de meeste kerken ontzettend ouderwets. Wie wil er nu voor zijn plezier van die trage galmliedjes bleren. En dan heb je zo'n janjoker die een of ander dom verhaaltje verteld met antieke woorden die al in geen eeuwigheid wordt gebruikt. Dan heb je nog veel oude kerken met van die houten bankjes in een tochtige hal. Nou fijn hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hebben de kerken aan zichzelf te danken. Kort gezegd: Door datgene wat ze geleerd hebben, de zaken waar ze mee in verwikkeld zijn geraakt, en o.a. de daden van hun leiders. Men heeft er niet gevonden wat men er van verwacht had. De schade, oorlogen zelfs, de geestelijke schade bij slachtoffers van zelfs seksueel misbruik, enz. is onherstelbaar.
Blijft de vraag over: Is en was de kerk wel de "spreekbuis" van God met de mensen? Zoals uit de feiten blijkt, niet.
Vandaar de leegloop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees me ook dat er nog weinig volk in de kerk zit, de maatschappij is volledig veranderd ten opzichte van een 10 of 20 jaar geleden. Mensen komen hun huis niet meer uit door hun drukke baan en hebben nog minder zin om een 45 minuten of een uur in de kerk te zitten luisteren naar een pastoor...