Hoe interpreteren de meeste christenen deze zin: 'Voor de schuld van de ouders straf Ik de kinderen?'

Bij mijn vraag over wat de Bijbel zegt over het hebben van een handicap, antwoorden de meesten dat het geen straf van God is. Dus dat is het waarschijnlijk niet (al zijn er heel strenge christenen die daar anders over denken). Maar hoe interpreteren de mensen die denken dat een handicap geen straf van God is, dan deze zin: 'Voor de schuld van de ouders straf ik de kinderen?' (Deze vraag is niet kwetsend of bedreigend bedoeld ofzo hoor).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Bedoel je dan dat ene regeltje uit Klaagliederen 5 vers 7? Dan kijk ik hoe dat in verschillende bijbelvertalingen weergegeven wordt. Die uit de Groot Nieuws Bijbel, uit 1996, geeft duidelijkheid: Wij dragen de gevolgen van de fouten van onze voorouders.
Het heeft niets met straf te maken. Het is meer een waarschuwing te bedenken dat wat jij nu doet of laat gevolgen kan hebben voor jouw nakomelingen. Neem bijvoorbeeld de kleinkinderen van NSB'ers. Die hebben nu nog te lijden onder wat hun grootouders in de tweede wereldoorlog (mis)deden.
Een handicap komt over het algemeen niet voort uit iets wat de (voor)ouders gedaan hebben. Hooguit als er incest binnen de familie was, want dan is de kans op een genetische afwijking aanwezig.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De meeste Christenen interpreteren de bijbel zoals het hen belieft, en passen hun interpretatie regelmatig aan aan de tijdgeest.

Als het zo uitkomt is de duivel in het spel, als het anders uitkomt is het een straf van god.

Freek de Jonge zei ooit: onze lieve heer heeft ons dat prachtige poliovirus geschonken, heeft die gluiperige duivel een serum bedacht. (over mensen die hun kinderen niet laten inenten)

Vroeger mochten streng gelovigen absoluut geen TV in huis hebben, later alleen niet op zondag kijken, tegenwoordig geldt dat alleen in zeer beperkte kringen.

Met de auto naar de gereformeerde kerk? 40 jaar geleden was dat absoluut ondenkbaar. Tegenwoordig staan de auto's dubbel geparkeerd op plaatsen waar sowieso niet geparkeerd mag worden. (Parkeerbeheer werkt niet op zondag...)

Vroeger was bijna alle narigheid die mensen kon overkomen een straf van god. Als niemand kon bedenken waarom een zo goed iemand gestraft moest worden was dat regeltje van 'tot in het vierde geslacht' wel erg handig.
Tegenwoordig accepteert men geen wraakzuchtige god meer, dus wordt de bijbel anders uitgelegd.

Het is dus weer maar net wat je wilt geloven, en mijn mening is ook maar een mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Quote: Voor de schuld van de ouders straf ik de kinderen.

Dat betekent dat God onschuldigen straft voor daden van anderen. Als je de bijbel leest of andere religieuze boeken komt dat heel veel voor. Al die goden straffen onschuldigen en ze vernietigen altijd heel veel mensen. Daarom is god geen leuke kerel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'het is een beproeving' schreef iemand. Wat een leuke vent is het toch: alwetend (dus hij wist wat er van zou komen) en toch een onvolmaakte mens geschapen. En dan lekker straffen als we iets fout doen. Doet me erg denken aan een kind dat met een brandglas bij een mierenhoop speelt: jullie moeten wel doen wat ik wil stomme mieren! Knetter!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik vraag niet wat jij vindt, maar ik bedoel meer hoe je dat moet interpreteren!
Ik ben christen en geloof niet dat een handicap een straf van god is.

Zo interpreteer ik de stelling; Om de ouders nadrukkelijk op hun schuld te wijzen of eventueel schuld te voorkomen, pak ik je kinderen terug. (als ouders iets niet willen, dan is het dat hun kinderen iets overkomt) ik zie dit dus als een vorm van chantage.