Waarom maakt God het zo moeilijk om in hem te (blijven)geloven?

Waarom niet gewoon wat zekerheid geven.Niet zien en toch geloven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag waarop ik momenteel geen antwoord kan geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
momenteel? ben je van plan dit wel spoedig te doen? :-P

Het beste antwoord

Zoeken naar bevestiging is letterlijk een eindeloze weg, de weg zonder einde. Ons bestaan is zeker oneindig, maar de spiritualiteit van het het Gods besef, is geen opsomming van zekerheden. Maar het accepteren van onzekerheden en de moeilijkheden die een ieder op zijn levenspad volgt. Niets 1 en 1 is twee. Je eigen zielevreug je eigen liefde maakt een drievoudig snoer die nimmer verbroken wordt. Jezelf, in lichaam, de taal van liefde die je hart je ingeeft, rustend op de bouwwerken van je ziel jou ikke. Liefdevol naar de ander liefdevolle aandacht voor jezelf is de spirituele binding van jouw geesteskracht tot aan wat jij als God ervaart. Ook de Hemel is geen wachtkamer naar een paradijs. Hemels krachten van jouw innerlijk hebben binding met God op de manier die jij dat wenst. Als je in liefde bent met jezelf je ware ik, dan ben je in contact met God. De wijze waarop mag je zelf bepalen. Er zijn talloze manier geloven en culturen waarin je kunt mee beleven. Niets is een bevestiging dan alleen jou eigen innerlijke liefde.
Liefde
Zolang ik in mijn denken zit, lijkt het een gevecht
Maar zodra ik werkelijk voel, is het er…echt
Ik voel de liefde diep in mij
Ik voel me zo verbonden en toch helemaal vrij

Ik hoef niet meer te zoeken om werkelijk te vinden
Het is er al, ik hoef me enkel te verbinden
Ik voel het voor mij, voor jou, voor iedereen
Het geeft me zoveel vreugde te weten: ik ben niet meer alleen

Het voelt als een wonder, liefde te voelen wanneer ik maar wil
Het maakt me licht, het maakt me blij en innerlijk stil
Liefde ik weet dat ik je nooit meer kan verliezen
Liefde ik weet nu ook dat ik niet meer hoef te kiezen

Want liefde ik raak je nu nooit meer kwijt
Ik zal jou uitdragen in zuiverheid en onvoorwaardelijkheid
Ik zal waar ik kan jou brengen en ontvangen
In al zijn schoonheid, zonder verlangen

Liefde zonder eisen en zonder voorwaarden
Is het mooiste om te kunnen uitdragen en ervaren op aarde

Waaiende wuivende golven,
Land onder water bedolven,
beukend, brekend, spattend uiteen,

De zee is geweldig als geen één,
Ze is machtig,
Ze is krachtig,

Na de storm de rust,
De zee en de kust likken hun wonden,
Resten op het strand gevonden,

De baren bedaren,
De zee zal de vrede bewaren,
Tot een volgende keer,
Dan raast ze weer,
Waarna de lucht opnieuw zal klaren.
al het Goodelijke helemaal voor jou
Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Omdat God alleen bestaan als je gelooft... Als je weet dan bestaat hij niet en als je niet geloof dan bestaat hij ook niet...

dus de enige reden dat hij bestaat is alleen het feit of jij gelooft... En net als met Sinterklaas, moet je daaraan werken en als je ouder en ouder wordt dan gelooft niemand meer in Sinterklaas... En zo is het ook met God... OP een dag kun je niet meer... en dan zit je met de gebakken peren...

Toegevoegd na 2 minuten:
En als ik jou was stopte ik er meteen mee, god zij dank...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk zo'n antwoord...+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 uiteraard.
Dit heeft God ook gedaan door zijn zoon te geven.
Dat wij nu al weer van het goede pad af gaan... Hij kan moeilijk bezig blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,maar het is nooit bewezen.Ik ben overigens wel ''gelovig''hoor maar soms is het moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom heet het ook geloven ;-) Ik snap precies waarom je het moeilijk vind... 'k Heb precies hetzelfde... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bronnen buiten de bijbel
De meeste informatie over Jezus vinden we natuurlijk in de boeken die in de bijbel zitten. Nu zal je misschien zeggen: “ja, lekker objectief dan”. Ok… daar heb je een punt. Maar ik ben de moeilijkste niet, dus laten we daarom eerst kijken wat andere bronnen dan de bijbel 2000 jaar geleden over Jezus schreven. Ik zal de twee belangrijkste figuren voor je eruit pikken, we beginnen met de joodse historicus Flavius Josephus (37-100 n.c.). Hij was een orthodoxe jood en dus absoluut niet christen, hij schreef o.a. het volgende over Jezus: In die tijd was er een zekere Jezus, een wijs mens (…) Zijn werken waren wonderbaar. Hij onderwees degenen, die graag in de waarheid onderricht wilden worden, hij werd gevolgd niet alleen door vele Joden, maar ook door vele heidenen. (…) Hij werd door de oversten van ons volk bij Pilatus aangeklaagd en op zijn bevel werd hij gekruisigd. (…)Aan hem is het dat de christenen, die tegenwoordig nog bestaan, hun naam ontleend hebben.
Antiquities, Boek 18, Hoofdstuk 3, paragraaf 3* De belangrijke Romeinse historicus Tacitus (56 -117 n.c.) had het volgende de melden over de brand van Rome in 68 n.c.: Derhalve heeft Nero, om dit gerucht (dat hij zelf de brand heeft aangestoken - David) radicaal uit de weg te ruimen schuldigen verzonnen en met de meest geraffineerde straffen laten boeten; dat waren degenen die, gehaat om hun schanddaden, het volk 'Christenen' noemde.
De man aan wie deze naam ontleend is, Christus, was onder de regering van Tiberius door de landvoogd Pontius Pilatus ter dood gebracht en, hoewel dit verwerpelijke bijgeloof voor het moment onderdrukt was stak het toch weer de kop op, niet alleen in Judea, de bakermat van dit kwaad, maar ook in de stad, waarheen nu eenmaal van alle kanten alle afschuwelijks of schaamteloosheid bijeenkomt en in ere gehouden wordt.
Annalen 15: 44 Wat leer je uit deze twee onafhankelijke niet-christelijke bronnen over Jezus? Dat hij wijs was en les gaf, wonderen verrichte, en dat hij door Joden en niet-Joden gevolgd werd. En zowel Josephus als Tacitus bevestigen dat Jezus gekruisigd is door Pilatus. Om maar weer even een retorische vraag erin te knallen: lijkt dat niet verdacht veel op wat de schrijvers uit de bijbel over Jezus schreven? bron: http://daviddepavid.hyves.nl/blog/7667545/Heeft_Jezus_eigenlijk_wel_bestaan/Sf5m/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Rick,bedankt.
Geloven is niet gemakkelijk. Je wordt voortdurend op de proef gesteld. En dan is er ook nog de duivel die probeert men van God af te doen keren.

Zo wil de dogma, in ieder geval. Zelf ben ik te kritisch opgevoed om zomaar onvoorwaardelijk te "geloven".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het steeds duidelijker wordt dat god een illusie is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien... omdat er geen god ís?

Misschien... is het niet-geloven het enige ware geloof?

Tegen beter weten in vasthouden aan het geloof... waarom?

Tegen beter weten in vasthouden aan het geloof... dat heb ik vorige week weer kunnen zien bij een paar kinderen van zo'n zeven, acht jaar.

Misschien... zijn wij die kinderen?
14 jaar geleden
ja daar vraag je zo wat

ik "geloof" niet en dat heeft me de vorige keer flink wat commentaar opgeleverd toen ik antwoordde dat ik me niet voor kan stellen dat God moedwillig mensen laat lijden en veel verdriet in sommigen hun leven geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je anders nooit zelf leert lopen. Je kunt niet altijd aan het handje van God blijven lopen. Ooit moet je loslaten. Als geloven te makkelijk en zeker was zou je niet voldoende gestimuleerd worden zelf te gaan leven, te groeien/ontwikkelen.

Een ouder voedt zijn kinderen op tot zelfstandigheid.

Je ziet ook in de religie een zelfstandigheid ontstaan, losser van de kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Het meest gebruikte argument hiervoor dat ik ken, is dat "god de mens de vrije wil geeft om te kiezen voor hem. Als hij zou bewijzen dat hij bestaat verdwijnt deze vrije wil". Los van het feit dat erkenning niet per sé hetzelfde is als acceptatie (als de volledige mythologie van Christendom zoals het vaak gebracht wordt waar is, dan zou ik het bestaan van god wel accepteren, maar deze nog niet aanbidden), geeft dit het probleem dat volgens de PR god in het verleden wel zijn bestaan kenbaar heeft gemaakt door vele wonders en dergelijke. Dit zou dan betekenen dat de mensen in die tijd geen vrije wil kregen.

Andere argumenten die je vaak tegen komt zou zijn dat het een test is. Het zou pas waar geloof zijn als je het ook gelooft ondanks dat er alles aan gedaan wordt om dit geloof onredelijk te laten lijken.

Of natuurlijk dat het helemaal niet moeilijk is, als je maar goed om je heen kijkt.

Maar die laatste twee dooddoeners zijn waarschijnlijk al vaak genoeg aangehaald, en ga ik verder nu niet meer op in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als God iedere week een wonder liet gebeuren om te bewijzen dat hij en alleen hij god is, dan zou het geloof geen waarden meer hebben.
Geloof is geloven in onzichtbare dingen en zaken, die niet te bewijzen zijn.

Hij die niet in mij gelooft, zal hopeloos verdwalen!
Hij die verdwaald is, kan ik redden, door in mij te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Dank je Ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Omdat het dan geen geloof meer zal zijn,maar een wetenschap! En hoe iets te bewijzen,dat niet bestaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan waarin je gelooft hoe ziet God er in jou ogen uit, waar doel je op? Als je God ziet zoals in de bijbel beschreven staat kan je nogal eens teleurgesteld raken denk ik, laten we wel wezen dat alles wat gebeurd op deze aardkloot zoals ziektes en verongelukken, armoe, alle ellende zoals het broeikaseffect en het stijgen van de zeespiegel dat god daar niet de schuldige aan is sommige dingen kan je nooit begrijpen zoals ziektes vooral bij jonge kinderen die eraan overlijden, dat komt vaak door aangeboren afwijkingen of rare virussen griep meningokokkenbacterie etc.. ik ben ervan overtuigd en als je goed nadenkt weet een ieder dat het gross veroorzaakt wordt door de mensheid zelf, de mens is degene die de aarde zo ziek maakt en verrot, uitlaatgassen, gif, industrie.. van nature hoort dit alles niet op de aarde.. dus wie is god om dit te moeten veranderen en er over waken?

Als we over de eindtijd praten dan zal het in mijn visie daar allemaal mee te maken hebben... de natuur en de reactie erop...

ik weet niet of ik je vraag hiermee beantwoord heb, maar zie god groter dan een menselijk figuur.. ik zie hem als de natuur, heelal en alles wat erbij hoort, daar mogen wij een mooi en goed leven lijden zoals het er van nature hoort te zijn, maar niets schaden... kijk eens naar Geographic channel en dan naar buiten (als je in een drukke stad woont) zie je het verschil??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle lijden is zelfgecreëerd. God heeft geen geloof nodig. Het is zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor soort zekerheid wil je hebben?
God is geen tovenaar. In principe is er toch genoeg zekerheid om je heen? Zoek het goddelijke in jezelf, andere mensen en alle mooie dingen om je heen. Zo kan ieder lichtpuntje in de duisternis iets goddelijks zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij nu in 2010 alle oorlogen uit de wereld, hongersnoden, geweld en verdriet zou wegnemen. Zouden wij dan net zo gelukkig zijn als alles iedere dag vlekkeloos zouden verlopen.
Gaan we dan allemaal in God geloven?

Of zal het leren dan stoppen van het leven, want overal is een oplossing voor. Dus is dit leven ook een leerproces.

Misschien maakt hij het wel helemaal niet zo moeilijk maar willen wij iedere keer een bevestigen.

Om je hier eens mee verder te helpen is er een prachtig boek De Gesprekken met God. (is nu als bundel van 3 boeken).
Ik heb het gekregen van mijn zwager en is een heerlijk boek. En zou het nooit zelf gekocht hebben.

Zal wel een boel minnen krijgen maar neem ik voor lief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van God weten we niets.Alles wat we 'weten' is door mensen bedacht.Wanneer we uiteindelijk zullen weten waarom het heelal bestaat en waarom wij bestaan dan zullen we al een beetje dichter bij de 'geest' van 'God' komen.Je gelooft wat je zelf wil geloven.Als je in de dogma's van de kerk wil geloven, of juist niet, als je alleen in dit leven gelooft, of in wedergeboorte, het is allemaal niet zo belangrijk.Belangrijk is dat je een innerlijke kracht bezit die alles relativeert.Kijk eens naar de dieren, zij vragen zich de hele tijd niet af of God al dan niet bestaat en toch zien sommige mensen in de dierenpracht een bewijs van het bestaan van God.Weird?Ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het is niet God die het ons moeilijk maakt... Het is de mens zelf die het zich zo moeilijk maakt.

God heeft ons allen een stukje 'god' meegegeven om onze eigen wereld te creëren. Wanneer het een keer niet wil lukken, zoeken we het al gauw buiten ons, terwijl het antwoord en de kracht in ons zelf aanwezig is.

Door te blijven doen ervaren we, en kunnen we opnieuw creëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar maak je me ook heel blij mee
Als je niet in 'm gelooft ga je niet naar hemel noch hel. Geloof je wel dan is er kans op hemel en hel. De keus is aan jou.
En niemand toont aan dat ie bestaat, dat is gekkewerk en god is wel goed maar niet gek.
Geen idee of ik geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geleerd dat God, de mensen geschapen heeft maar daarbij de vrijheid van leven.
De mens maakt dus steeds zelf de keuzes.
Nu draaien wij de rollen om en verwachten dat hij de problemen oplost die wij maken. Dan is het ook moeilijk om in hem te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geloven in een god moet je niet zien als het geloven in een persoon. Een persoon kan zich presenteren en dingen vertellen. Niemand weet precies wat God is, hoe het zich manifesteert, dus is het moeilijk om naar bewijzen of zekerheden te zoeken.
Voor mij is God een warme liefdevolle energie. Ik herken die energie in de mensen die ik ontmoet, in de dingen die mij overkomen en ook in mijn dromen en gedachten. Voor mij is het bewijs heel duidelijk.
Maar als je zoekt naar een stem, of een gedaante of zo dan lijkt me dat erg moeilijk.
Zoek je wonderen dan kun je die overal vinden, maar mensen noemen wonderen bijvoorbeeld onverklaarbare fenomenen of zo, die worden ook niet gelinkt met god. Hoe kan er ooit een zekerheid zijn die jou en anderen tegelijk overtuigd dat god bestaat? Ik zou er geen kunnen verzinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer dan in de wered te geloven, dan zijn we van al die andere dingen als geloven af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens maakt het zichzelf moeilijk om in zichzelf te blijven geloven, en zoekt bij een ander mens die ook zoekende is naar een antwoord in de zoektocht op weg naar Het Ene, Het (Hogere)zelf.
Je hebt je eigen kern en essentie toch ook nog nooit gezien?
hoe kan je dan geloven dat het er is?
Misschien is God en je essentie/kern wel een en dezelfde, maar missen we de verbinding er mee.
zolang er nog dualiteit in het "verdelende"denken bestaat, kan de God in ons het moeilijk maken erin te blijven geloven.
En wie de heel- en eenheid in zichzelf heeft gevonden, daar zou ik dan aan willen vragen hoe dat eruit ziet.
Ik zal je dan als een God aanbidden.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Dag des oordeel bestaat.!

En ieder mens is een kul van God.

Omdat GOD al zijn kullen in zijn hemel wilt hebben...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kul

Toegevoegd na 14 minuten:
Anders zijn alle ongelovigen Überhaupt voor altijd gaan branden in de hel.
Dus die mensen kunnen nooit terecht in paradijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn hier op aarde gekomen om te leren. Dit leren wordt vergemakkelijkt in een stoflichaam. Ervaringen zijn daar voor nodig om te kunnen groeien, zowel goede als slechte ervaringen.
Je moet nu zelf je beslissingen nemen, want God is er nog wel maar nu meer op een afstandje.
Net zoals een kind moet leren lopen, moet jij leren om hier je draai te vinden, en je weg te zoeken die jou goed lijkt.
Maar je kunt hem ten alle tijde aanroepen, en hij zal je verhoren, zeker als je het lopen te zwaar wordt.
Je beschermengel zal er zijn om je dan te helpen, en ongemerkt zal hij je goede adviezen influisteren, zodat je de weg weer zult vinden.
Daarom is het niet zo moeilijk.