Wie kent verhalen over ontstaa van het oerwoud?

Ik ben op zoek naar oude stamverhalen over het ontstaan van het oerwoud. (of zelfs de wereld)
Ik heb ooit iets gehoord van een verhaal over het ontstaan van de dieren daar. En dat de vogels jaloers waren op de insecten, omdat ze zulke mooie kleuren hadden. Waardoor ze de gave kregen om te kunnen zingen...

Dat soort verhalen zoek ik!
Het moeten wel echte 'stam' verhalen zijn. Niet iets dat pas verzonnen is.

Bij voorbaat dank :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Antwoorden (2)

Hoe de vogels de nacht op aarde haalden:
Een scheppingsverhaal van de Tembé-Indianen (Brazilië)
Vroeger was de hemel niet zo hoog en de vogels stootten dan ook constant hun hoofd ertegen. Totdat ze de hemel met vereende krachten omhoog duwen. Maar nu is er geen nacht meer en is het altijd licht! De mensen proberen duisternis te brengen, maar die zit verborgen in twee kruiken die bewaakt worden door een demon. Ze roepen de hulp van de vogels in om het dag en nacht ritme te herstellen. Lees verder bron één ..

Hoe de lianen in het oerwoud kwamen:
Een ontstaanslegende van de Guarayu-Indianen uit Bolivia
Vroeger jaagden de jaguars op de Indianen: elke dag werd er wel eentje opgegeten. Als uitvlucht maakt de sjamaan een ladder waarop de Indianen kunnen vluchten. Al snel sterven de jaguars van de honger en verdwijnen ze. Wat moet er nu met de ladder gebeuren? Lees verder bron twee...

Chek de site voor nog andere verhalen, veel leesplezier gewenst.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er was ook een hele mooie legende over de panda's en waarom ze deels zwart zouden zijn. Uit extreme verdriet, zouden de toen nog witte panda's zwarte as op hun poten en gezichten gesmeerd hebben waardoor ze nu ook zwart/wit zijn. Wie het hele verhaal weet mag het vertellen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er was ook een hele mooie legende over de panda's en waarom ze deels zwart zouden zijn. Uit extreme verdriet, zouden de toen nog witte panda's zwarte as op hun poten en gezichten gesmeerd hebben waardoor ze nu ook zwart/wit zijn. Wie het hele verhaal weet mag het vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Egyptische en Griekse mythologie gaat ook over het ontstaan v.d. aarde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik krijg die bronnen niet onder elkaar. Nogmaals hier:
www.kunst-en-cultuur.infoyo.nl
www.natuurinformatie.nl
www.digischool.nl

Toegevoegd na 25 minuten:
http://kunst-en-cultuur.infoyo.nl/mythologie/16317-het-ontstaan-van-de-wereld-volgens-de-grieken
http://www.digischool.nl/hyperstudio/stacks/mythen/werkstukken/egyptische%20godenwereld.doc
Even verbetert!