In de volmaakte staat had Adams lichaam het vermogen om voor eeuwig te blijven bestaan en dat zou ook voor andere zondeloze mensen hebben gegolden.
De mens was dus gemaakt om eeuwig te leven.

En het is dan ook logisch dat Adam en zijn eerste nakomelingen veel langer moeten hebben geleefd dan hun latere afstammelingen, die veel verder van de volmaaktheid afstonden.

En dat is ook precies hetgeen de bijbel laat zien. Na de grote vloed van Noachs dagen, die zestien eeuwen na de schepping van Adam plaatsvond, liep de levensverwachting van de mens snel terug.

Straks zullen mensen terug eeuwig op aarde kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

In bijbelse tijden leefden mensen helemaal niet lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hehe +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de minnetjes niet zo goed, want het klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een plus, hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een prima antwoord. plus dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hij was erbij.... Doe toch niet zo raar. Uit archeologisch onderzoek is gebleken dat mensen uit de oudheid niet zo bijster oud werden. Dat is voor een expert aan botten en tanden te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wtp Komop zeg.
Hoe weet jij dat ze lang leefden, was je erbij?
Doe niet zo kinderachtig :)
Waarschijnlijk niet, maar dat is niet meer na te gaan.
Ik denk dat de opstellers van de bijbel aan wilden geven hoe belangrijk die mensen waren.
Hiervoor hebben ze leeftijd gebruikt: lang leven stond voor wijsheid (veel ervaring) en gezondheid
13 jaar geleden
Die vraag heb ik 10 maanden geleden al gesteld.

http://www.goeievraag.nl/vraag/werden-mensen-waarvan-leeftijd-bijbel.37688
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, die min! Ik lach me een breuk. Mijn mikukel wil dus ontkennen dat ik die vraag al gesteld had ook al heeft hij hem voor z'n neus. Zeker stront in de oogjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@zondag: +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een verwarde minkukel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Waarom zou je een min geven, het klopt toch?
Of doe je het puur omdat je het hem niet gunt?
Ik denk dat je refereert aan de leeftijd van Methusalem en Abraham en zo.

Ik zal hier niet zeggen of je de Bijbel letterlijk moet nemen of niet; dat is een keuze die niet bij deze site hoort.

Laten we beide mogelijkheden bekijken:
Als mensen inderdaad meer dan 900 jaar oud konden worden, dan zie je dat dat mensen waren die heel dicht bij God leefden. Na de zondvloed kwam hier verandering in. Noach werd nog "slechts" 120 jaar.

Als je er van uitgaat dat je de bijbel niet letterlijk moet nemen, zou je kunnen denken dat jaren wellicht anders geteld werden, dat er ergens in de overdracht van informatie iets fout is gegaan, of inderdaad dat het aantal jaren een soort symbolische puntentelling was voor de kwaliteit van de persoon die zo oud werd.

Mensen "in bijbelse tijden" leefden over het algemeen minder lang dan wij, omdat ze nog veel moesten leren over voeding, hygiene, gezondheidszorg en omdat hun leven gewoon gevaarlijker en in ieder geval zwaarder was dan dat van vrijwel iedereen die deze site gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich een interessante veronderstelling: Omdat er anders 'geteld' werd, werden mensen als bv 900 jaar oud beschouwd. Een plus voor dit idee. Stof tot nadenken...
Als de aarde volgens de bijbel pas 6000 jaar bestaat, zal het ook wel kloppen dat de mensen toen zo oud werden.
Maar ja, dateringen van fossielen hebben onomstotelijk uitgewezen, dat van die ouderdom van 6000 jaar geen reet klopt, hoe betrouwbaar zijn de andere beweringen in de bijbel dan? NUL, of NIHIL?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je een bron geven waarmee je kan aantonen dat sommigen geloven dat da aarde nog maar 6000 jaar bestaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bestonden. In de tijd van de Reformatie probeerde men op grond van de Bijbel de ouderdom van de Aarde te berekenen. Dergelijke berekeningen zijn mogelijk op grond van een Bijbelse tijdlijn, die opgesteld kan worden aan de hand van onder meer de geslachtsregisters in het boek Genesis. De schattingen van verschillende theologen liepen tientallen jaren uiteen, maar men kwam in die tijd (rond 1550) op een ouderdom van ongeveer 5500 jaar. Soms werd er gespeculeerd dat de Aarde in het voorjaar of het najaar geschapen zou zijn. Aartsbisschop James Ussher van Armagh (Ierland) ging in 1654 zelfs zover, dat de schepping zou zijn begonnen op 23 oktober, 4004 voor Christus. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ouderdom_van_de_Aarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aimeeTJE: Ja, die mensen bestaan echt en ze heten jongeaardecreationisten. Een bijzondere soort mens die het vermogen ontwikkeld heeft om alle tegensprekende bewijs gewoon te negeren en elke klein greintje iets dat maar lijkt op bewijs voor hun stelling op te blazen en uit zijn context te rukken. Maar ja, men is vrij om zichzelf voor de gek te houden. Daar verander ik niks aan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.bestaatgod.net/Evolutietheorie
De Bijbel is een door mensen verzonnen verhaal. Zo ook de leeftijd van sommige karakters in het verhaal. Het lijkt me een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ze dus NIET zo lang leefden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kent Hovind heeft daar wel een hele theorie over, maar die weet ik zo 1, 2, 3 ook even niet.
Het moet ergens in het onderstaande filmpje (van helaas ongeveer 2 uur) voorkomen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik kwam dit ook nog tegen: http://www.schepperenzoon.nl/05-oud.html
Ik heb het zelf niet helemaal gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ugh.... Kent Hovind is een jongeaardecreationist charlatan die zelfs door andere creationisten gewraakt wordt vanwege zijn slechte onderzoeksmethoden. Hij is ook een crimineel die vanwege belastingontduiking een poosje moet zitten in een Amerikaanse federale gevangenis. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kent_Hovind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar over de inhoud hoor ik je niet.weerleg zijn theorieën dan..en ja dat kan ook met theorieën dus je hoeft het ook eigelijk niet te doen.
Ja vast en zeker.

Toegevoegd na 32 minuten:
( En ik doe er nog even een schepje bovenop) Alles in de Bijbel is waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de tijden dat de verhalen uit de bijbel zich afspelen, werden de mensen niet ouder dan een jaar of 40. (En dan was je echt stokoud!)
Dat is de waarheid.

En dan nu de verhalen die in de bijbel staan:
Natuurlijk zal er hier en daar een kern van waarheid schuilen in bepaalde verhalen uit de bijbel: Zo zal er bijvoorbeeld vast wel ooit een bijzonder en spiritueel begaafd man hebben bestaan die Jezus heette.

Wanneer je bijbelse verhalen echter letterlijk gaat opvatten, ben je mijns inziens verkeerd bezig.
Natuurlijk heeft er never nooit iemand bestaan die 900 jaar werd. Dat is volslagen idioot.

Kortom: Interpreteer de bijbel zoals deze oorspronkelijk bedoeld is: Lees door de verhalen heen de boodschap die erin verscholen ligt. Probeer de symboliek van de verhalen te doorgronden. Maar neem ze niet letterlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe weet jij nou dat de bijbel oorspronkelijk niet letterlijk bedoeld is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door logisch na te denken?
Maar....wie weet wordt jij wel 900 jaar oud...dan neem ik alsnog mijn woorden terug ok?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees trouwens mijn antwoord nog eens goed:
Dan lees jedat het MIJNS INZIENS zo is. Dit impliceert dat het MIJN MENING is.
Oh, en bedankt voor de min trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, kijk eens naar mijn puntenaantal! Ik kan helemaal niet minnen. Denk goed na voor je iets zegt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Interpreteer de bijbel zoals deze oorspronkelijk bedoeld is:'
Hier doel ik op, daar staat niks over een mening. Ik 900 jaar oud? Nee, ik geloof dat dat alleen voor de zondvloed kon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ploppie: Omdat er absurde dingen in voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Wanneer je bijbelse verhalen echter letterlijk gaat opvatten, ben je mijns inziens verkeerd bezig.'
Ploppie, moet ik na elke zin in mijn antwoord opnieuw vermelden dat het mijn mening is? Daar krijg je hele vervelende en saaie antwoorden van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.bestaatgod.net/Evolutietheorie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha door logisch na te denken,nou word ie helemaal mooi.
Skusme,Heb je het fundament des levens gelegt,ben je er bij geweest hoe het onstaan is. Je bent zo een klein mensje.Je ziet toch wel wat een wonder het leven is,ken jij de feiten jongen nee toch.Leg het mij dan maar eens allemaal logisch uit..Veel succes.Geen theorieën die ken ik genoeg,maar gewoon even logisch,allemaal ..geluk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een hele opleiding natuurkunde achter de rug. Daar heb ik logisch leren nadenken, daar heb ik kritische leren kijken naar de zaken. Niks en ook nog niks heeft mij kunnen overtuigen dat de wereld geschapen moet zijn. Simpele fysische wetten hebben systemen in werking gezet. Creationisten eisen dat ik eerst mijn gehele opleiding voor hun samenvat alvorens mijn argumenten op hun merites te accepteren. Dit is natuurlijk absurd en een nogal doorzichtige retorische truc. Je zult mij nooit, maar ook echt nooit kunnen overtuigen dat "het zo is" omdat het alleen maar zo staat in de Bijbel. Ga nu een eerst een wetenschappelijk studie volgen, kom dan terug en we praten verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen probleem met kritisch kijken,en ik snap ook wel dat je niet in de bijbel geloofd. Daar is bij mij ook veel voor nodig geweest.Dat is ook zo je zult het ook nooit geloven alleen om dat het er staat.Ik zou het ook niet geloven iemand die zegt dat ie de zoon van God is, en dat ie vooor jou zonden is gestorven.dat begrijp ik volkomen er moet ook zeker iets in je leven gebeuren voor je het geloofd,voor christenen die zijn opgegroeid met het geloof is het raar dat jij het niet geloofd,maar ik begrijp het wel dat je het niet geloofd.Ik ben zelf niet in een christelijk gezin opgevoed.Maar toen ik achtien was heb ik een visioen gezien van een kruis op de muur,ik dacht natuurlijk op het moment dat ik het zag dat er iets mis was ,maar ik keek om me heen maar het ging niet met me gezichtsveld mee,Het bleef op de plek gloeien.Ik ben zeer rationeel.Wat mij altijd verwonderde in dit leven was het fruit wat er groeide,wat zo lekker smaakte dat ik dacht het lijkt wel of het voor mij bedoelt is,en danm nog dat als je wat wittjes ben dat de dokter tegen je zegt je wel fruit nemen,daar zitten de vitaminen in die je nodig heb,dat had ik al als kind.bv de vogels die kunnen vliegen,de omstandigheden die zijn er naar dat het mogelijk is,wist die vogel zelf dat die mogelijk er was en liet ie maar vleugels aangroeien,en in principe bouwen we dingen na in de natuur maar dat moet jij wel weten,jullie leren onbewust van God..Ik kan best begrijpen dat je bijbel niet geloofd,maar er moet een veroorzaker zijn die zeer intelligent is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat fruit is zeker wel voor je bedoel, wij zijn als wezens geevolueerd om de voedzame dingen om ons heen lekker te vinden. Dat is de prikkel om het te eten, toch? Maar we komen er niet uit, joh... We kunnen tot in de lengte der dagen door allerlei verschillende vragen hierover blijven bakkussen. Feit is dat we hier zijn; zijn we geschapen of geevolueerd? We hebben daar verschillende visies over. Ik heb de wijsheid niet in pacht; laten we overgaan tot de orde van de dag en samen van de vruchten der aarde genieten? Het is weekend.... *proost* :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dan Gozer veel plezier.Goed weekend..
de eerste mensen-volgens de bijbel- leefde idd tot 900 jaar. dit is, als je een aantal punten uit de bijbel aanneemt, ook te verklaren!

Vroeger, voor de zondvloed was er een zeer vochtig klimaat. hierdoor was de invloed van zonlicht( en alle stralen die zich daarin bevinden) op de mens veel zwakker dan nu. Alles verouderd onder invloed van licht. Dit is een theorie voor hoe die mensen zo oud konden worden.

men beweert ook dat tijdens de zondvloed al het water in de lucht naar beneden kwam en dat hierdoor de zondvloed ontstond. dit is volgens de bijbel ook correct want na de zondvloed werden de mensen niet meer zo oud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hiervoor maar even naar kent hovind gaan.Hof van eden volgens mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijbel is een boek waar je naar de boodschap van de verhalen moet luisteren i.p.v. ieder detail. Volg de grote lijnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik geloof ook dat de gemiddelde leeftijd een stuk lager was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij klopt het wel hoor dat mensen vroeger veel ouder werden dan nu. ik weet niet precies of het echt 300 jaar ofzo was, de bijbel is natuurlijk inmiddels wel vaak vertaald en sowieso al vertaald vanuit de grondtekst.

er is wel bewijs van dode mensen (reuzen) en dieren die echt wel veel ouder werden dan in onze westerse cultuur van nu.

heeft denk ik ook veel te maken met het zorgen voor de aarde (levensstijl enzo) wat er vroeger heel wat anders aan toe ging dan tegenwoordig.