Leefde mensen echt zo lang in bijbelse tijden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de volmaakte staat had Adams lichaam het vermogen om voor eeuwig te blijven bestaan en dat zou ook voor andere zondeloze mensen hebben gegolden. De mens was dus gemaakt om eeuwig te leven. En het is dan ook logisch dat Adam en zijn eerste nakomelingen veel langer moeten hebben geleefd dan hun latere afstammelingen, die veel verder van de volmaaktheid afstonden. En dat is ook precies hetgeen de bijbel laat zien. Na de grote vloed van Noachs dagen, die zestien eeuwen na de schepping van Adam plaatsvond, liep de levensverwachting van de mens snel terug. Straks zullen mensen terug eeuwig op aarde kunnen leven.

In bijbelse tijden leefden mensen helemaal niet lang.

Waarschijnlijk niet, maar dat is niet meer na te gaan. Ik denk dat de opstellers van de bijbel aan wilden geven hoe belangrijk die mensen waren. Hiervoor hebben ze leeftijd gebruikt: lang leven stond voor wijsheid (veel ervaring) en gezondheid

Die vraag heb ik 10 maanden geleden al gesteld. http://www.goeievraag.nl/vraag/werden-mensen-waarvan-leeftijd-bijbel.37688

Ik denk dat je refereert aan de leeftijd van Methusalem en Abraham en zo. Ik zal hier niet zeggen of je de Bijbel letterlijk moet nemen of niet; dat is een keuze die niet bij deze site hoort. Laten we beide mogelijkheden bekijken: Als mensen inderdaad meer dan 900 jaar oud konden worden, dan zie je dat dat mensen waren die heel dicht bij God leefden. Na de zondvloed kwam hier verandering in. Noach werd nog "slechts" 120 jaar. Als je er van uitgaat dat je de bijbel niet letterlijk moet nemen, zou je kunnen denken dat jaren wellicht anders geteld werden, dat er ergens in de overdracht van informatie iets fout is gegaan, of inderdaad dat het aantal jaren een soort symbolische puntentelling was voor de kwaliteit van de persoon die zo oud werd. Mensen "in bijbelse tijden" leefden over het algemeen minder lang dan wij, omdat ze nog veel moesten leren over voeding, hygiene, gezondheidszorg en omdat hun leven gewoon gevaarlijker en in ieder geval zwaarder was dan dat van vrijwel iedereen die deze site gebruikt.

Als de aarde volgens de bijbel pas 6000 jaar bestaat, zal het ook wel kloppen dat de mensen toen zo oud werden. Maar ja, dateringen van fossielen hebben onomstotelijk uitgewezen, dat van die ouderdom van 6000 jaar geen reet klopt, hoe betrouwbaar zijn de andere beweringen in de bijbel dan? NUL, of NIHIL?

De Bijbel is een door mensen verzonnen verhaal. Zo ook de leeftijd van sommige karakters in het verhaal. Het lijkt me een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ze dus NIET zo lang leefden.

Kent Hovind heeft daar wel een hele theorie over, maar die weet ik zo 1, 2, 3 ook even niet. Het moet ergens in het onderstaande filmpje (van helaas ongeveer 2 uur) voorkomen. Toegevoegd na 1 uur: Ik kwam dit ook nog tegen: http://www.schepperenzoon.nl/05-oud.html Ik heb het zelf niet helemaal gelezen.

Bronnen:
http://video.google.com/googleplayer.swf?d...

Ja vast en zeker. Toegevoegd na 32 minuten: ( En ik doe er nog even een schepje bovenop) Alles in de Bijbel is waarheid.

In de tijden dat de verhalen uit de bijbel zich afspelen, werden de mensen niet ouder dan een jaar of 40. (En dan was je echt stokoud!) Dat is de waarheid. En dan nu de verhalen die in de bijbel staan: Natuurlijk zal er hier en daar een kern van waarheid schuilen in bepaalde verhalen uit de bijbel: Zo zal er bijvoorbeeld vast wel ooit een bijzonder en spiritueel begaafd man hebben bestaan die Jezus heette. Wanneer je bijbelse verhalen echter letterlijk gaat opvatten, ben je mijns inziens verkeerd bezig. Natuurlijk heeft er never nooit iemand bestaan die 900 jaar werd. Dat is volslagen idioot. Kortom: Interpreteer de bijbel zoals deze oorspronkelijk bedoeld is: Lees door de verhalen heen de boodschap die erin verscholen ligt. Probeer de symboliek van de verhalen te doorgronden. Maar neem ze niet letterlijk.

de eerste mensen-volgens de bijbel- leefde idd tot 900 jaar. dit is, als je een aantal punten uit de bijbel aanneemt, ook te verklaren! Vroeger, voor de zondvloed was er een zeer vochtig klimaat. hierdoor was de invloed van zonlicht( en alle stralen die zich daarin bevinden) op de mens veel zwakker dan nu. Alles verouderd onder invloed van licht. Dit is een theorie voor hoe die mensen zo oud konden worden. men beweert ook dat tijdens de zondvloed al het water in de lucht naar beneden kwam en dat hierdoor de zondvloed ontstond. dit is volgens de bijbel ook correct want na de zondvloed werden de mensen niet meer zo oud.

Hiervoor maar even naar kent hovind gaan.Hof van eden volgens mij

De bijbel is een boek waar je naar de boodschap van de verhalen moet luisteren i.p.v. ieder detail. Volg de grote lijnen. Toegevoegd na 1 minuut: Ik geloof ook dat de gemiddelde leeftijd een stuk lager was.

volgens mij klopt het wel hoor dat mensen vroeger veel ouder werden dan nu. ik weet niet precies of het echt 300 jaar ofzo was, de bijbel is natuurlijk inmiddels wel vaak vertaald en sowieso al vertaald vanuit de grondtekst. er is wel bewijs van dode mensen (reuzen) en dieren die echt wel veel ouder werden dan in onze westerse cultuur van nu. heeft denk ik ook veel te maken met het zorgen voor de aarde (levensstijl enzo) wat er vroeger heel wat anders aan toe ging dan tegenwoordig.

Ja hoor, mensen stonden dichter bij de volmaaktheid. Het klimaat was ook anders tot aan de vloed. Wij lezen in gen 7:11 het water onder de aarde zocht met geweld een uitweg.. de sluizen van de hemel opende zich... . Pas na de vloed zouden de mensen minder lang gaan leven. Vanaf toen werd ook de toestemming van God aan mensen gegeven om vlees te eten zonder bloed. In genesis 6:3 bepaald God dat de mens niet ouder zou worden dan 120 jaar. Later in de psalmen lezen we dat de mens 70 a 80 jaar zou zijn. ;-)