Hoe kwamen joden aan Davidster?

Voor zover ik weet hexogram is oeroude tantrische symbool die bekend is vanuit nog Dravidische civilisatie en wordt 'vertaalt' als vereniging van mannelijke statische (punt boven) en vrouwelijke dinamische (punt beneden) aspecten of krachten van de Universum. In yoga dit symbool is geassocieerd met hart-chakra (Anahata) waar het goddelijke en menselijke bij elkaar komen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
7K

Het beste antwoord

De Davidster is het bekendste symbool van het jodendom. Het is gebruikt in de vlag van de staat Israël en het dient ook als teken voor de Magen David Adom, het joodse "Rode Kruis". Joden spreken niet van de Davidster maar van het Schild van David, Magen David in het Hebreeuws. De eerste vondst van de Magen David stamt uit de 7e eeuw vóór Christus. Het betreft een zegel die gevonden is in het oude Sidon. In Israël is de oudst bekende archeologische vondst in de opgraving van het bijbelse Beth El. Ook was er de belangrijke vondst in de opgraving van Kapernaum. Waarschijnlijk behoorde de steen, waarop de Magen David is uitgehakt, tot de synagoge uit de 3e eeuw na Christus. Hierna kwam het als teken voor in de Byzantijnse tijd en, vreemd genoeg, ook in Arabische geschriften. Er zijn zelfs moskeeën gevonden met de Davidster als ornament. Een Joodse verklaring voor het ontstaan en de betekenis van Davidster is een verhaal dat als mondelinge overlevering bestaat, over de achtervolging van David door Saul. David had zich meermalen in zijn leven afgevraagd waarom er spinnen bestonden. Wat was toch Gods bedoeling met dit insect? Een tijd later zat Saul hem dicht op de hielen en David verkeerde in groot gevaar. Hij was genoodzaakt om in grot te vluchten, hopende dat Saul en zijn troepen hem niet zouden vinden, zoals in 1 Sam. 24:4. Toen stuurde God een grote spin naar de grot en deze spon een reusachtig web voor de ingang van de grot. Toen Saul bij de ingang van de grot kwam dacht hij bij zichzelf: in deze grot kan niemand zijn, want dat web hangt daar vast al een lange tijd. De legende wil verder dat in het web de vorm zat van een Davidster, die daar als schild fungeerde.
In de 19e eeuw ontstond, onder invloed van het Zionisme, de behoefte aan een herkenbaar Joods nationaal symbool. Men koos hiervoor de Davidster. Tijdens de Nazi-tijd bedacht Hitler als stigmatisering de Davidster, aangebracht op gele stof, met hierin gedrukt het woord Jood. Hitler ontleende dit idee aan de lange traditie van Rooms-Katholiek antisemitisme, die in de Middeleeuwen het Joodse volk brandmerkte door middel van een gele lap stof of de bekende jodenhoek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is er dan (mogelijk) een connectie geweest tussen Byzantische rijk en pre-indische oudheid? Er liggen 3-5 duizenden jaren tussen als ik me niet vergis...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar zou ik je echt geen antwoord op kunnen / durven geven. Denk dat je dan meer je vragen moet stellen aan een geschiedenis kenner uit die tijd... Misschien dat iemand op deze site je verder kan helpen. Succes :)