Waarom worden de handen gevouwen bij het bidden?

En waarom op dié manier en niet bv zonder de vingers in elkaar te doen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
10.3K

Het beste antwoord

Gevouwen handen als gebedshouding - de vingers verstrengeld of gestrekt tegen elkaar - komt uit de Germaanse en de Keltische cultuur. Het was het gebaar waarmee de vazal zijn heer naderde. Daarmee betuigde hij zijn onderwerping en trouw; in ruil daarvoor gaf de heer hem een stuk grond in gebruik en garanties voor zijn veiligheid

Gevouwen handen komen in de Bijbel wel voor, maar alleen in negatieve zin: als teken van luiheid, nietsdoen, een slaaphouding. 'Nog even slapen, nog even sluimeren, nog even liggen met gevouwen handen - daar komt uw armoede aangelopen, en uw gebrek als een gewapend man.' Zo stond het, tot de Nieuwe Bijbelvertaling het wegvertaalde, in het Spreukenboek tot twee keer toe. Met de armen over elkaar achteroverleunen, zou je nu misschien zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad submission en uitgegroeid tot pseudo vroomheid

Andere antwoorden (11)

Dat is de enige manier om er niks anders mee te kunnen doen tijdens het bidden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet vanwaar het minnetje, dus bij deze: +1 !
Dat is het enige juiste antwoord. Ook de ogen sluiten is, zodat we ons optimaal kunnen concentreren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad sharona heeft gelijk.+1En ik wil er nog aan toevoegen als je er bij knielt maak je je klein voor god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die is er inderdaad ook ! +1 voor Josephina als ik dat kon ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is wel ok hoor goeievraagster dank je wel.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie uitleg +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je filmpje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1... wauw... wat een prachtige energie die Guruka Singh...
Dit hebben we vroeger geleerd zodat we niets anders kunnen doen met onze handen. De neiging om te plukken of te trommelen met je vingers onder het bidden is als kind erg groot... saai zo'n gebed.
Echter in de katholieke kerken is je handen samen doen zonder vingers te krommen vaak ook genoeg.
Bidden met of zonder vingers in elkaar, het is een uiting van eerbied om je handen samen te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is al gezegd vlinderr!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is goed verwoord+1:))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lotus, je hebt gelijk, maar Vlinder had er extra uitleg bij over het vingers verstrengelen... dus van mij alsnog een plusje :)
Dat is zo aangeleerd... Meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Devoot gebaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nergens voor nodig hoor.
Doe het zelf soms maar niet altijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is om je niet te laten afleiden tot iets anders. Maar ik doe het nooit. Ik doe ook niet altijd mijn ogen dicht. Het gaat om je hart, of je hart met alles wat je zegt naar God uitgaat.
Sommige mensen houden hun handen voor hun gezicht en bedekken hun ogen daarmee.
Ieder mag bidden op zijn eigen manier.
Maar gevouwen handen is wel een traditie in de christelijke kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het en een devote handeling en een concentratie houding om je in het gebed te verdiepen.
Bidden is een vorm van contact hebben met God en als je het lichaam daarbij in rust brengt kun je dit contact beter tot stand brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke goddienst heeft zijn eigen manier bij het bidden.
En bij ons is het met open handen...
zie afbeelding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De handen worden gevouwen als teken van volledige overgave aan God.
En ook als diep respect hebben voor de schepper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mudra korkot en mudra onjoli (ook wel anders genoemd). Mudra's worden gebruikt om de energie stroom te leiden (en daarmee de aandacht), maar de meeste mensen gebruiken ze omdat het aangeleerd is en weten de eigenlijke betekenissen niet meer.

Toegevoegd na 1 minuut:
korkot is met de vingers verstrengelt en onjoli is met gestrekte vingers (handen plat tegen elkaar)