Zien heel streng gereformeerden de linkerhand (soms) nog steeds als duivels?

Wilma stelde de vraag of je als moslim linkshandig mag zijn. Dat brengt me weer op een nieuwe vraag: is het bij heel streng gereformeerden nog steeds zo dat men de linkerhand niet mag gebruiken? (Vroeger mochten kinderen namelijk ook niet met links schrijven op school, want dat werd als duivels gezien, is dat nog steeds zo soms)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zouden er in deze tijd echt nog mensen zijn die zo achterlijk denken?
Lijkt me niet,mensen weten nu wel beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze bestaan nog. Of je iemand dan meteen achterlijk moet noemen is een tweede. Anyway, miskramen, ziektes ed worden vaak ook nog steeds als stead gezien.

Het beste antwoord

In de omgeving waar ik woon ken ik veel mensen die conservatief calvinistisch zijn, maar er is mij niets van bekend dat de rechterhand ' rein' zou zijn, en de linker niet. Het heeft veel meer te maken met de mentaliteit van 'doe maar gewoon'. En omdat de meeste mensen rechts zijn is links 'afwijkend' en dus ongewenst. Meer niet.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ken mensen die dat denken ja, links is de duivel en rechts is Jezus Christus. Het komt hier wel voor. @twente
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zijn die mensen in Twente dan heel streng gereformeerden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een plaats als Rijssen wel. Maar daar kom ik vandaan en heb ik 25 jaar van m'n leven doorgebracht, wonende tussen de streng gereformeerden (meerdere buren), echter ik heb hier nog nooit van gehoord.
In ken veel streng gelovige mensen ( echt heel streng!) #Zeeland. Maar die denken er niet zo over, sterker nog ze weten er niets van af. Ik denk dat het vroeger wel anders geweest is, maar door iedereen, hoe streng gelovig ook,wordt linkshandigheid gezien als de normaalste zaak van de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet over streng gereformeerde scholen. Wel is het zo, dat de schrijfmethodes die tegenwoordig op school worden gebruikt bijna allemaal een versie voor linkshandigen erbij leveren. Dat was vroeger zeker niet het geval. Toen was het alleen maar 'lastig' voor linkshandigen. Maar dat geldt voor alle manuele leerprocessen, zoals leren breien bijvoorbeeld. Als er dan al religieuze aspecten een rol speelden, dan is inmiddels in ieder geval linkse dominantie geen probleem meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was het algemeen de mening dat kinderen rechts moesten leren schrijven, ook al waren ze links. Maar dat had niets met het geloof te maken. Dat streng gereformeerden de linkerhand als duivels zien, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Jaqueline