Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer ben je officieel Joods?

Ik moet bij een presentatie vertellen wanneer je eigenlijk echt joods bent dus hoe vertel ik dat een beetje uitgebreid. Ik weet dat je Joods bent als je moeder Joods is maar meer kan ik niet echt vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
24.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat hangt ervan af. Er zijn verschillende opvattingen over.
Dat je joods bent als je moeder joods is, geldt maar voor bepaalde groeperingen (en gold in bepaalde tijden).
Anderen vinden dat je joods bent als je het joodse geloof aanhangt. Dan wordt 'joods' dus als een godsdienst opgevat, en niet als een 'volk' of een 'ras'. Volgens die regel is iemand met een joodse moeder, die (bijvoorbeeld) rooms katholiek geworden is, geen jood. Maar omgekeerd is een christen die het joodse geloof aanhangt dan weer wél een jood.

Overigens is 'het' joodse geloof ook iets wat niet bestaat, net zomin als 'het' christelijke geloof. Ook daar zijn allerlei subgroepen en allerlei variaties van streng orthodox tot vrij.

Misschien is het wel aardig om daar in je presentatie op in te gaan. Laat mensen maar eens nadenken over de vraag of ze de joden als een volk, een ras of een godsdienstige groepering beschouwen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Joods-zijn betekent meer dan alleen een Joodse moeder te hebben of de Joodse religie aan te hangen. Volgens Exodus 19:5-6 zijn Joden Joods omdat ze door God zijn uitverkoren.

Er is een onderscheid tussen 'verborgen' en 'geopenbaard' als het gaat om de Joodse identiteit. Wat de verborgen band betreft kan iedereen Joods genoemd worden die een Joodse moeder heeft. Iemand hoeft dus niet religieus te zijn en kan zelfs tot een andere godsdienst overgaan.

Maar wat een Jood 'echt Joods' maakt is de geopenbaarde band.
De Tora is het resultaat van het bestaan van Israël en haar verbinding met God.
Israël dient het Goddelijk plan uit te voeren zoals in de Tora staat beschreven.
Dit impliceert de verplichte naleving van de geboden door Orthodoxe Joden.
Een niet-Jood kan na een lang bekeringsproces Joods worden ( zoals Ruth )

Messiaanse Joden beweren dat de Tora de zonde van de mens niet kan wegnemen en dat alleen de Here Jezus dit kan. Hierbij wordt beweerd dat alleen Jezus de Tora kon naleven en de Joden niet.
Deze Joden worden door andere Joden soms niet meer als Joods beschouwd.

Het is vrij complex, daarom een link bijgevoegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding