Wanneer werd de eerste kerk opgericht?

In Efeziers staan een paar dingen over de kerk,staat er ergens in de bijbel ook iets over het begin van de kerk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou wil ik niet mjuggenziften, maar enkele van je zoekwoorden zijn 'islam' en 'jodendom'. Maar moslims hebben een moskee en joden een synagoge.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet ik,maar ik doe dat expres zodat mensen die bijvoorbeeld op google.nl naar deze geloven zoeken deze vraag ook zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord 'kerk' wordt meestal gebruikt voor een gebouw. De eerste groepen Christenen (oftewel 'gemeenten', maar soms ook 'kerk' genoemd) kwamen in particuliere woningen en gehuurde zalen bijeen, niet in zo'n gebouw dat nu een kerk genoemd zou worden.

Het beste antwoord

Ja. De kerk, als gemeente van Christus, begint met Pinksteren. Dan gaan de apostelen, na het ontvangen van de Heilige Geest, de straat op om te vertellen over Jezus en God. Daaruit ontstaan de eerste kerkelijke gemeenten. Het ontstaan van de eerste gemeente staat in Handelingen 2:43-47.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, de eerste Christelijke gemeente was deze groep volgelingen van Jezus die in Jeruzalem bijeenkwamen. Zij ontvingen de Heilige Geest met Pinksteren en zij predikten toen in allerlei talen.

Andere antwoorden (4)

Ja, dat staat in het bijbelboek Handelingen. In Handelingen 20:17-38 heeft de apostel Paulus bijvoorbeeld gelegenheid om persoonlijk met de kerkleiders in de grote stad Efeze te spreken.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat daar ook in wanneer de eerste kerk is opgericht dan? Dat was eigenlijk de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Christelijke gemeente in Efeze was echt niet de eerste.
Deuteronomium 33:4

Mozes gebood ons de wet,
het erfelijk bezit van de gemeente van Jakob.

Genesis:32
28 De ander vroeg: ‘Hoe luidt je naam?’ ‘Jakob,’ antwoordde hij. 29 Daarop zei hij: ‘Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël,

De Isralieten werden in het OT de gemeente van Jakob genoemd, zij stonden onder de Mozaische Wet (Wet van Mozes)

De christelijke gemeente werd voor het eerst genoemd in handelingen na de uitstorting van de heilige geest.

De christelijke gemeente staat onder de genade van Christus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo is het en niet anders +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zou jet het ook kunnen bezien. Maar in dat geval noem je ook de Joden (Israelieten) een 'kerk'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is idd zo, kerk of gemeente van God. zie voor begrip en betekenis van het woor hebreeuwse woord qa-hal. http://www.overvloeiendegenade.nl/artikelenmachtelt/degemeente1.html Vergelijk het Griekse woord ek·kle′si· dit woord wordt toegepast in hand.:7:38. http://www.2m11.nl/Brochures/Gemeente_en_gemeenteleven/index.html In de Septuaginta wordt het Griekse woord ek·kle′si·a gewoonlijk gebruikt als vertaling van het Hebreeuwse woord qa·hal′, zoals in Psalm 22:22 Vgl. NW, vtn. qa-hal en ek·kle′si·a hebben dus dezelfde betekenis. Conclusie: in het OT bestond er dus al een gemeente of kerk
van God. Zij stonden onder de Wet en werden bzqchermt en gedoopt in de wolk: vergelijk: 1 Kor 10,1
Graag wil ik, broeders en zusters, uw aandacht vragen voor wat er gebeurde met onze voorouders. Ze stonden allemaal onder bescherming van de wolk en trokken allemaal veilig door de Rode Zee.
1 Kor 10,2
In de wolk en in de zee werden ze gedoopt als volgelingen van Mozes.

Nu zijn de gemeente of kerk volgelingen van Jezus en worden
gedoopt met heilige geest.
de eerste kerk is veel ouder dan de vorige beantwoorders hebben gegeven, zij gaan uit van de katholieke kerk.
er zijn echter veel oudere geloven die een kerk hebben , kijk alleen maar eens naar het jodendom.
volgens de geleerde, en die hebben er voor gestudeerd, is stonehenge ook een plaats voor rituele, dus een kerk en deze hoop stenen is al heel erg oud.
ga er dus maar vanuit dat dit de oudste kerk ter wereld is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de tempel van salomo is volgens mij het eerste Godshuis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, in eerdere antwoorden werden de Israelieten ook al als 'kerk' gezien, dus dan kun je de tempel van Salomo als het bijbehorende kerkgebouw noemen. Maar dan was de 'tabernakel' een verplaatsbare kerk, en nog ouder.