Wat is de doodsoorzaak doorgaans van een Amish-lid?

Zoals we weten leven de Amish volledig op zich zelf zonder tv, auto's fast food, drugs etc...
Een vrij gezonde levensstijl lijkt me.
De kans is dus stukken kleiner dat ze overlijden aan overgewicht, overdosis drugs, drankmisbruik om maar wat te noemen.
Is het bekend wat wel doodsoorzaak nr 1 is bij hun gemeenschap?
Of wordt zelfs dat verborgen gehouden voor de buitenwereld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!! Ben ook benieuwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zat je net discovery te kijken toevallig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Geographic! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, het zijn de ongeveer de enige zenders die op mijn buis bekeken worden, dus wil ze nog weleens door elkaar halen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leven. Van leven ga je hartstikke dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kijk het ook naar die jongeren op NGC, ben benieuwd naar de antwoorden. Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel op dat je ergens dood aan moet gaan, anders zou je eeuwig leven. Als er bijvoorbeeld minder dood gaan door ziektes gaan er automatisch meer dood door hart en vaatziekten.
Dat houdt niet perse in dat dat een probleem is, als ik 90 mag worden en dan uiteindelijk een hart en vaatziekte krijg denk ik dat ik heel blij mag zijn.
Goed opletten met dit soort percentages dus. Eigenlijk zijn de oorzaken boven een bepaalde leeftijd minder interessant, persoonlijk vind ik dat vallen onder een natuurlijke doodsoorzaak.

Antwoorden (4)

Volgens artikel (zie link) verschilt het niet significant van de rest van de amerikanen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ha, je had dezelfde bron gevonden als ik! Ik was wat langer bezig met antwoorden omdat ik het artikel heb samengevat en vertaald.
Hier zijn studies naar gedaan. Zie onderstaande bron, uit het American Journal of Epidemiology.

Een samenvatting / vertaling:

Het sterftecijfer onder Amish verschilt niet systematisch van dat van andere Amerikanen. Er zijn wel verschillen per leeftijdsgroep, geslacht, en er zijn verschillen in doodsoorzaak.

Amish-mannen hebben een hoger sterftecijfer gedurende hun kinderjaren en een lager sterftecijfer boven de 40. Dat laatste wordt vooral veroorzaakt doordat ze minder vaak sterven aan kanker en hart-vaatziekten.

Amish-vrouwen hebben een lager sterftecijfer tot hun 40e levensjaar dan gemiddelde Amerikanen, hetzelfde sterftecijfer van 40 tot 69, en een hoger sterftecijfer boven de 69. Amish-vrouwen krijgen even vaak kanker als andere vrouwen; ze sterven vaker aan hart-vaat-ziekten.

De waarschijnlijke oorzaak van de net-wat-andere doodsoorzaken onder de Amish is hun leefwijze. Amish vertonen namelijk dezelfde doodsoorzaken als andere landbewerkende groepen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord!
Misschien domme vraag maar hoezo sterven amish mannen minder vaak aan kanker.
Kanker staat toch eigenlijk best wel los van je levensstijl.
Je hebt mensen die ongezond eten, laat slapen, in het weekend lekker biertjes drinken.
En je hebt mensen die altijd groenten eten, altijd om 10 uur erin liggen en alcohol afgezworen hebben. Iemand die bij de laatste groep hoort sterft soms al op zijn 30e aan kanker, terwijl iemand van de eerste groep wel 90 kan worden. Het zegt dus niks.
Tenzij het over longkanker gaat, door roken natuurlijk, dan verklaart het dat de amish mannen minder vaak aan kanker doodgaan, want die roken niet natuurlijk.
MissBiggie
12 jaar geleden
Een neef van mij is gestorven op zn 38e aan longkanker. Die had nog nooit 1 sigaret gerookt ...
Cryofiel
12 jaar geleden
@HKT, @MissBiggie: "Er is iemand die nooit rookt en toch jong aan longkanker sterft." "Ik ken een opa die rookt als een ketter, al decennia lang. Hij is nu 94 en nog behoorlijk gezond." Zulke gevallen zullen er altijd zijn. Zijn die gevallen maatgevend? Nee. Het geeft aan dat het *mogelijk* is om te roken en oud te worden - niet dat het te verwachten is. Het geeft aan dat het *mogelijk* is om gezond te leven en toch snel aan longkanker te sterven - niet dat het te verwachten is. De getallen waar ik het over heb, zijn getallen die gemiddeld gelden, voor grote groepen mensen. Neem 1000 rokers en 1000 nietrokers. Kijk hoe die 2000 mensen er voor staan als ze 40 zijn. Dan zal bijvoorbeeld blijken dat van die 1000 rokers er 50 aan longkanker zijn gestorven. Van de 1000 nietrokers zijn er slechts 2 aan longkanker gestorven. En ja, toevallig zat de neef van MissBiggie bij die laatste twee. Da's balen. Maar één enkel geval zegt niets. Je moet naar het geheel kijken (50 dode rokers, 2 dode nietrokers) om te zien welk gedrag verstandig is. Kijk 50 jaar later opnieuw hoe beide groepen ervoor staan. Dan zal bijvoorbeeld blijken dat van de (nu nog maar) 950 rokers er slechts 40 in leven zijn. Van die 40 overlevenden liggen er 25 op de intensieve zorg, zijn er 10 tot schuifelende wrakken verworden, zijn er 3 nog een beetje fit, en zijn er 2 kerngezond. De opa van 94 hoort toevallig bij die laatste 2. Van de (nu nog) 998 nietrokers zullen over 50 jaar nog 400 mensen in leven zijn. Daarvan liggen er 50 op de intensieve zorg, zijn er 20 tot schuifelende wrakken verworden, zijn er 80 nog een beetje fit, en zijn er 250 kerngezond. Nu kún je natuurlijk alleen naar die ene kettingrokende opa kijken die desondanks kerngezond is gebleven. Je kunt ook naar het totaalplaatje kijken. Dan krijg je een heel ander beeld - een veel realistischer beeld, denk ik. -- Voor de zekerheid: alle getallen in bovenstaand verhaal zijn uit mijn duim gezogen. Het ging me niet om de precieze getallen, het ging me om het principe.
MissBiggie
12 jaar geleden
Het ging mij vooral om die ene zin van HKT: -- Tenzij het over longkanker gaat, door roken natuurlijk -- Vind ik een beetje bevooroordeeld. Voor de rest bedoelde ik er niets mee hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, dankje voor je uitleg cyro!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons eten en drinken komt allemaal van de de producent waarvan we allemaal gebruik van maken. De Amish verbouwen lijkt me hun eten zelf. Waar ze hun vlees vandaan halen weet ik niet.
Dus is het aannemelijk dat zij niet aan hetzelfde ingespoten en opgepept voedsel bloot staan als wij.
Er zal dan ook een ander sterf patroon zijn in hun gemeenschap. Hetzelfde voor Indianen die nog in de oerwouden van Zuid Amerika leven.
Geen hart en vaat ziekten. Geen kanker. Geen overgewicht etc...
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat klopt dus niet. Amish-vrouwen sterven juist even vaak aan kanker als wij, en ze sterven zelfs *vaker* aan hart- en vaatziekten dan wij...
een hartkwaal.

je zou denken dat ze ouder worden door hun gezonde levensstijl (de kans om om te komen bij een autoongeluk is ook erg klein overigens)

bovendien zijn er erfelijke aandoeningen die bij de Amish vaker voorkomen dan 'in de buitenwereld'. De reden hiervan is dat het bijna (verre) familie van elkaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb ook www.amish.net gevonden, maar ik heb die site niet als bron willen gebruiken - ik wist niet zeker genoeg of die site wellicht bevooroordeeld zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ook even in dubio gezeten maar zie het zelf niet als bevooroordelend :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Zou kunnen - ik wist het niet zeker, en ik had geen zin het uit te gaan zoeken omdat ik al een prima andere bron had gevonden. Dat minnetje is overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb het ook maar vluchtig doorgelezen en kon niets neg vinden. ik weet dat het minnetje niet van jouw afkomstig is. (je bent integer genoeg om bij een mogelijke min een heldere en logische onderbouwing te geven, vandaar) ;-)
Amish en andere mennonitische geloofsgemeenschappen (zoals de Pennsylvania Dutch) leven grofweg zoals we dat twee, drie eeuwen terig deden. Met alle gevolgen van dien. Bovendien zijn het kleine gemeenschappen die allemaal van de pakweg 200 'oprichters' afstammen, met weinig verse aanwinst in de genenpoel.

Dat betekent dat ze relatief vaker dan de doorsneebevolking overlijden aan infectieziekten en genetisch aangeboren afwijkingen. Ook de aanleg voor ziekten die later in het leven opduiken komen uiteraard veel voor. Zelfmoord komt relatief weer weinig voor.

Ze leven in principe gezonder dan we heden ten dage in het westen doen, maar hebben minder vertrouwen en maken minder gebruik van de moderne medische technieken. Ze wijzen het echter niet in zijn algemeenheid af.

De meesten zullen uiteindelijk sterven van ouderdom , op een gemiddelde leeftijd die niet heel veel verschilt van die in het rijke westen. Enerzijds zijn ze eerder 'op , anderzijds zijn ze over het algemeen gezonder. Vooral het leven in een autovrije omgeving doet hun gemiddelde levensverwachting zelfs iets stijgen ten opzichte van de omgeving. De belangrijkste doodsoorzaak is en blijft echter hart- en vaatziekten.

Over concrete doodsoorzaken in volgorde van belangrijkheid zijn echter opvallend weinig (geen) gegevens te vinden. Althans, niet op Internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Zelfde opmerking als bij het antwoord van eucalypje: ik heb ook www.amish.net gevonden, maar ik heb die site niet als bron willen gebruiken - ik wist niet zeker genoeg of die site wellicht bevooroordeeld zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben gewoon uit mijn hoofd gaan tikken (dat moet wel, als je bijna al je kennis uit boeken hebt gehaald), en daarna pas bronnen gaan bijzoeken. Dat duurde nog het langst....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, het valt mij idd op dat je ongelovelijk veel weet?
Haal je het gewoon allemaal uit boeken?:')
Ben ik wel benieuwd naar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeken, tijdschriften, televisie, en tegenwoordig ook wel een heel klein beetje internet, maar eerlijk gezegd blijven boeken voor mij de belangrijkste kennisbron ; daar blijft ook het meest van hangen. Interesse en een (tamelijk) goed geheugen doen de rest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T1a.....dát is maar net waar je op valt....mijn 'gloriedagen' zijn wel over ;-)