Waarom mag je niet zeggen dat God of Allah NIET bestaat, terwijl de gelovigen WEL mogen zeggen dat ie bestaat ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van wie mag je dat niet zeggen? ik heb er geen problemen mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk mag je gewoon zeggen dat god en allah niet bestaan. Gelukkig hebben we hier nog altijd vrijheid van meningsuiting. Tegen kleine kinderen zeggen dat sinterklaas niet bestaat, daarentegen, dat is niet lief hoor!

Het beste antwoord

Het is een soort verworven recht, als je iets over mijn geloof zegt, dan ben ik je vijand... Dat was altijd zo... In de middeleeuwen en later kwamen daar de kruistochten van... Enz enz...

En waar hebben we het over, over geloven, niet over weten maar geloven... Je gelooft iets als je het niet zeker weet... Dus waar praten we over? Bestaat God of bestaat God niet, maakt het voor God wat uit als je in hem gelooft of niet? En gaat God plotseling wel bestaan als hij niet bestaat als ik er maar hard genoeg in geloof? Een beetje vreemd is dat...

Ik kan zeggen: ik geloof het allemaal wel... Ik ga voor weten en niets minder... En alles wat ik van een ander moet geloven, daar begin ik al niet aan... Geloof mij maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik zou niet weten waarom het niet mag. Nou laat ik het dan maar proberen: 'God bestaat NIET'.

Toegevoegd op 15-05-2009 15:07:57
En ik wil hier niemand mee kwetsen. Van mij mag iedereen geloven in wie of wat dan ook, zolang ze hun eigen geloof maar niet gaan opdringen aan anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag je best zeggen dat god niet bestaat, net zoals anderen mogen zeggen dat god wel bestaat. Ieder mag zijn mening hebben. In dit geval is het ook moeilijk om een van deze stellingen te ontkrachten, dus je kunt er lekker lang over bekvechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja mag ontkennen dat hij bestaat, je mag zijn volgelingen alleen niet beledigen door ze allemaal "schapen*-|-*" o.i.d. te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist!
en zo geldt dit nog voor vele andere dingen.(+1)
Dat mag je zeker zeggen; ik heb daar als gelovige geen problemen mee.

Ik vind het wel vervelend als mensen het te pas en te onpas roepen. Vaak heeft het dan geen atheïstische inslag, maar wil men even provoceren. (Overigens doen sommige, niet alle, gelovigen dit ook.)

Geloof lekker niet, dan doe ik het wel. Zeg het gewoon; ik kijk je er niet op aan. Als je niet provoceert, doe ik het ook niet. En leven we allemaal nog lang en gelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!

Maar je geeft praktisch het antwoord.
Volgens mij mening is zeggen dat ie bestaat positief argumenteren en dat hij niet bestaat negatieff beargumenteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag je wel zeggen, ik heb eens een billboard gezien met in koeienletters:

GOD BESTAAT NIET.
(bond van de etheïsten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
etheïsten? Wat zijn dat? Of bedoel je Atheïsten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn een soort Atheïsten maar dan enders...
AWM
14 jaar geleden
Nee, dat vond iedereen te ver gaan.
Daarom hebben de humanisten ervan gemaakt:
"Er is waarschijnlijk geen god. Durf zelf te denken. En geniet van dit leven".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar ook mijn vraag :)
Je bent hier in Nederland vrij om te zeggen dat God, Allah of wie dan ook niet bestaat. Ik ben benieuwd waarom jij denkt dat dit niet zo is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je daarmee een illusie ontkracht waarmee heel erg veel geld en macht wordt vergaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'T heeft weinig zin om te zeggen dat ie niet bestaat - 't is immers een kwestie van GELOVEN. Een ander kan er best in geloven, dus voor die persoon bestaat God/Allah.
'T heeft geen zin om daarmee in wetenschappelijke discussie te gaan. Alleen misschien als iemand extreme ideeën zou hebben zou 't de moeite waard kunnen zijn om 'm van die ideeën af te helpen.

Als een gelovige zegt dat je niet mag zeggen dat God/Allah niet bestaat, dan is die gelovige niet tolerant. Volgens mij is tolerantie juist één van de basissen van de meeste religies. Dat zou je kunnen inpeperen mocht je de harde confrontatie niet schuwen. Maar evenzo moet je ook zelf tolerant zijn m.b.t. het geloof dat die persoon aanhangt (zo lang 't tenminste niet een extreem geloof).

Toegevoegd op 15-05-2009 15:43:18
... geloof is).