Waarom zijn er Christenen die huisdieren hebben die volgens de Bijbel onrein zijn?

Een aantal pagina's terug werd er gevraagd wat er volgens de Bijbel allemaal onrein was. In die lijst kwamen ontzettend veel dieren voor, waaronder het konijn, de hond of de kat. Maar ik ken wel Christenen die toch zo'n huisdier hebben. Kan iemand mij a.u.b. uitleggen hoe dat precies zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom lezen mensen 1001 boeken,en hebben allerlei vragen over een boek dat zo een grote impact gehad heeft op onze cultuur,...............en lezen er niet eens in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... of lezen het niet goed ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Genoeg Christenen geloven op hun eigen manier. Sommigen wat strenger en sommigen minder. Geloof ik ;)

Het beste antwoord

De Bijbel bestaat uit het Oude en het Nieuwe Testament.
Vooral in het Oude Testament worden veel dieren onrein genoemd. Dit komt vooral voort uit de joodse wetgeving, de Thora. In het Nieuwe Testament worden deze joodse wetten door Jezus Christus als niet meer van toepassing verklaard, het gaat hem immers om alle mensen het evangelie te brengen en niet meer alleen om de joden. In de Islam bestaan de onreine dieren nog wel, denk maar aan de speciale Halal slagerijen, zonder varkensvlees.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

omdat deze wetten niet meer gelden onder het nieuwe verbond.
12 jaar geleden
Onrein betekent voor de Joden dat je ze niet mag eten. Dat staat in het oude testament. Christenen kennen ook het Nieuwe Testament was het OT overruled.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? In Nederland wordt de kat en de hond niet gegeten. En als het konijn (of cavia) als huisdier wordt gehouden, dan geldt het tegenwoordig als kindermishandeling indien het dier gegeten wordt. Luister ook naar Flappie van De Leeuw.
Dus jouw antwoord klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mensen wel of niet eten mogen van hun religie staat los van de Nederlandse wetgeving t.a.v. dierenmishandeling. Dierenmishandeling is niet hetzelfde als kindermishandeling. Dus jouw reactie klopt niet, klaas1952.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NT overulled het OT niet, maar vult het aan. Hierdoor laat God nog meer zien wie hij is, en hoe de wereld weer tot zijn doel wil brengen. Wat betreft de reinheid van de dieren. Dat zit naar mijn inziens anders. Vaak word het visioen van Petrus gebruikt om de voedsel wetten van het oude testament niet meer te gebruiken. Dit Visioen word gebruikt om aan Petrus duidelijk te maken, dat ook Heidenen ook deel mogen uitmaken van het nieuwe verbond. Maar als je gaat kijken naar de ecologische balans van het voedsel. Zou het toch beter zijn als we de voedsel richtlijnen handhaven. tevens niet alleen ecologisch, maar ook voor onze gezondheid.
(Moet nu echt slapen, dus zoek ff op internet rond of je er iets over gevonden kan krijgen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
populair benaderd, maar inhoudelijk goed geantwoord !
Sinds de dood van Jezus aan het kruis zijn er geen onreine dieren meer. Dit vertelt God aan Petrus in een droom: ''Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken.'' (voor het hele stuk: handelingen 10:11-16)
Bronnen: