Waarom eindigt de bijbel met het boek Openbaringen?

De geschiedenis is toch doorgegaan? Waarom zou dit niet zijn vastgelegd en in de bijbel opgenomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.1K

Het beste antwoord

Er zit opbouw en samenhang in de bijbel, geweven rondom een thema, zoals hieronder uitgelegd.

Net zoals de Openbaring een nauwkeurige omschrijving geeft van het einde der aangelegenheden, zo wordt in voorafgaande bijbelboeken het begin beschreven. Door dit verslag te beschouwen, worden wij geholpen te begrijpen welke belangrijke punten in het geding zijn en krijgen wij een totaalbeeld van Gods voornemens om die punten op te lossen.

Het eerste boek van de bijbel, Genesis, vertelt over „het begin” en beschrijft Gods scheppingswerken, met inbegrip van de kroon op zijn aardse schepping: de mens.
Genesis vermeldt ook de eerste goddelijke profetie, die door God zelf zo’n 6000 jaar geleden in de hof van Eden geuit werd.
Vlak daarvoor was er een slang gebruikt om de eerste vrouw, Eva, te misleiden; zij op haar beurt had haar man, Adam, ertoe overgehaald zich bij haar aan te sluiten in het overtreden van God’s wet door van „de boom der kennis van goed en kwaad” te eten. Toen God het oordeel over het zondige paar uitsprak, zei hij tot de slang: „Ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw en tussen uw zaad en haar zaad. Hij zal u in de kop vermorzelen en gij zult hem in de hiel vermorzelen” (Genesis 1:1; 2:17; 3:1-6, 14, 15). Die profetie geeft het thema aan voor de hele bijbel, met inbegrip van de Openbaring. (Dit thema wordt ook wel strijdvraag genoemd).
De profetie van Genesis 3:15 werd gericht tot de slang die Eva had voorgelogen door haar te doen geloven dat zij niet zou sterven wanneer zij ongehoorzaam zou zijn, maar dat zij onafhankelijk zou worden, een godin. De slang maakte God aldus voor leugenaar uit en insinueerde dat mensen hun situatie konden verbeteren door Zijn opperheerschappij te verwerpen (Genesis 3:1-5). Jehovah’s soevereiniteit werd betwist en zijn goede naam besmeurd.

Het boek Openbaring beschrijft hoe de rechtvaardige Rechter, Jehovah, door middel van de Koninkrijksheerschappij van zijn Zoon, Jezus Christus, zijn soevereiniteit rechtvaardigt en zijn naam van alle blaam zuivert. — Openbaring 12:10; 14:7.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Openbaringen is een " openbaring" aan Johannes over wat er in de laatste dagen gebeuren gaat. Over ziekte, dood en vernietiging en oorlogen in de laatste dagen. Eigenlijk is Openbaring de beschrijving van het moment dat God de slechte mensen gaat vernietigen. De afsluiting van alles en een nieuw begin in vrede. Het was niet nodig om daarna nog boeken toe te voegen aan de bijbel. Ze hebben er zelfs boeken uit weggelaten. Schijnbaar stond er genoeg informatie in de bijbel, maar het kan ook zomaar zijn dat de samenstellers van de bijbel er voor gekozen hebben vervolg boeken weg te laten omdat het niet in hun straatje viel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Over ziekte, dood en vernietiging en oorlogen in de laatste dagen." Duren de laatste dagen dan al 2000 jaar?
(Voorspellen was 2000 jaar geleden blijkbaar ook al moeilijk...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, in de bijbel staat ook weer dat de dag of tijd bij niemand bekend zijn en God beslist. Zo kun je als religie of sekte heeeeeel lang teren op hel en armageddon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die waarschijnlijk ook volledig bedacht(lees gekopieerd) is door mensen die er een rommeltje van maakten, getuige de vier (bekende)evangelieboeken die naarmate ze later in de geschiedenis geschreven werden steeds sterkere verhalen voortbrachten. Niet zo sterk voor de mensen in die tijd overigens, die waren namelijk al lang bekend met verhalen over een onbevlekte bevangenis zoals Horus daarnaast zijn er nog de overeenkomsten met Krishna (what's in a name?). http://nl.wikipedia.org/wiki/Horus (lees je nog een bekend verhaal?) http://www.religioustolerance.org/chr_jcpa5b.htm
http://www.religioustolerance.org/chr_jckr1.htm Dat die mensen er een rommeltje van maken is niet zo gek met een bijbel waar je van alles wat wordt gezegd bijna het tegenovergestelde kan vinden. Ik kan me niet voorstellen dat er een geloof is dat meer versplinterd is dan het christendom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is jouw eerste (natuurlijke) reactie als ik zeg dat ik van chocola goud kan maken? Gelovigen is aangeleerd dat je voor alles bewijs kan en mag vragen behalve voor het geloof zelf (wat een uitkomst).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zeg ik dat ik liever heb dat je van goud chocola maakt. Dat smaakt veel beter.
Openbaringen gaat over de eindtijd en de Wederkomst van Jezus. wat er daarna gebeurd word ook elders beschreven .er is waarschijnlijk nog meer maar wordt verborgen gehouden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Wat zou er verborgen worden gehouden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de boeken 'leugens en bedrog door kerkelijke organisaties door de eeuwen heen' en 'hoe het gepeupel arm en dom te houden'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd! daar zijn ze goed in!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Er zijn boeken van bv vrouwen, die de bijbel niet in konden. Thersselonisensen: " De " gehele" schrift is door God geinspireerd " gaat ook niet echt op, omdat de Katholieken de bijbel samengesteld hebben en zo vertaald dat het in religie paste. Zo waren er meer stromingen die een cursus Hebreeuws bij de LOI hebben gevolgd met de vertaal werkzaamheden. Dus vooral de bijbel lezen als een boek waar ook boeiende dingen in staan, maar vooraf NIET je leven er voor geven of opofferen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha cursus bij de LOI!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is Freespirit bekend met de verschillende verbonden die in de Bijbel terug te vinden zijn?
Zou God er kunnen op toe zien dat het kaf van het koren werd gescheiden in verband met het samenstellen van de Bijbel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke bijbel? Er zijn er meerdere dus....
De schrijvers van de bijbelse geschriften wisten vooraf helemaal niet dat hun geschriften in 'onze' Bijbel zouden worden opgenomen.

De Bijbel bestaat uit 66 geschriften, door ongeveer 40 verschillende schrijvers geschreven.
Uit een groter aantal geschriften werden deze geschriften uitgekozen om als richtsnoer c.q. canon voor het christelijke leven te dienen.
Men beschouwd deze boeken binnen de Christelijke wereld als bijna unaniem 'door God geïnspireerd' .
De Bijbel werd niet door God gedicteerd, maar werd wel op door Hem geleid en volledig ingegeven.

Maar het schrijven over God en Jezus Christus hield, na de canonisering, niet op en duurt nog steeds voort.
Het punt is alleen dat er nu niemand meer is, die in staat is een keuze te maken uit latere geschriften en die aan anderen op te leggen of voor te schrijven als zijnde de boeken, die belangrijk zijn voor het geloof. Het is wel geprobeerd, maar erg veel aanhang kreeg men niet.

Er zijn bepaalde stromingen die nieuwe geschriften wel aanhangen zoals de Mormonen, maar eigenlijk ook Moslims met hun geschriften, Zevende Dag Adventisten en de Jehova Getuigen via het Wachttoren genootschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wetenschappers denken dat er nog meer Evangeliën en brieven zijn, maar in de loop der jaren zijn er een enkele gevonden. De meeste daarvan staan nu in de bijbel. Je moet begrijpen dat de bijbel niet als 1 boek altijd al heeft bestaan zoals wij hem nu kennen. Wat in de bijbel staat zijn de gevonden geschriften, allemaal bij elkaar gebonden.
Jarenlang zijn er discussies geweest over welk Evangelie en welke brieven in de bijbel komen, zeker over het tweede testament. Ze hebben bijvoorbeeld heel lang getwijfeld of ze de Hebreeën-brief wel in de bijbel zouden zetten, aangezien de schrijver onbekend is. Wat er uiteindelijk is besloten kun je nu lezen in de bijbel.
Toen moest er een volgorde worden bedacht. Wat er in Nederland is bedacht is: Eerst de Evangeliën, dan de brieven van Paulus, dan de andere brieven (Petrus, Johannes) en dan openbaringen. Hiermee was het een chronologische volgorde. Openbaringen was logisch om aan het eind te doen, aangezien dat over de eindtijd gaat.
Van daarna zijn er dus blijkbaar geen geschriften gevonden, die ze het waard vonden om in de bijbel op te nemen.
Ik hoop je vraag zo een beetje te hebben beantwoord.