wie zijn de 'four horsemen of the apocalypse' ?

Ik bedoel niet de film, maar ik heb iets gehoord dat als er een zegel geopent word er 4 paarden komen, 1 heeft een weegschaal, ander een boog en nog meer, en die zeggen dan kom en zie, en als je ze achterna loopt ga je naar hel?
ik snap het niet zo goed want het was engels, kan iemand mij dit goed uitleggen in het nederlands?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5.4K

Antwoorden (3)

vier ruiters van de Apocalyps zijn vier ruiters afkomstig uit hoofdstuk 6 van het boek Openbaring uit het Nieuwe Testament. De profetie rondom de vier ruiters zal pas uitkomen nadat de opname van de gemeente heeft plaatsgevonden en de antichrist aan de macht is. Door christenen die niet in een Opname van de gemeente geloven, wordt de opvatting aangehangen dat deze profetie nu al deels voltrokken is of zich aan het voltrekken is.

Het woord Apocalyps komt uit het Grieks en betekent het opheffen van sluier. Hoewel het woord dus letterlijk niet meer betekent dan een Openbaring gaat het in het geval van de ruiters om de openbaring van dood en verderf, om een apocalyptische eschatologie. Dit is zoals het woord apocalyps tegenwoordig wordt gebruikt in het dagelijks taalgebruik

verder uitleg in de link
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste anneliez. je hebt het over de opname. weet je ook welke stroming cristenen dit letterlijk geloofd? zoek er al een tijdje naar.
anneliez
12 jaar geleden
eigenlijk niet ;(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer! ++ voor je antwoord!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
orthodox protestands volgens wiki!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij, Jehovah's Getuigen, in ieder geval niet. Wij geloven dat Jezus als hemelse koning samen met 144.000 mederegeerders (die 'van de aarde gekocht' zijn) zal regeren over de aarde, die in een paradijs zal veranderen. Daar wonen zijn onderdanen dan (dus niet in de hemel). Daar zullen degenen die zijn gestorven en die een opstanding krijgen eeuwig kunnen leven.
In het laatste bijbelboek Openbaring begint in hoofdstuk 6 de beschrijving van de grote verdrukking, zoals die eens over de aarde zal komen. Dat begint met de komst van vier verschillende ruiters, die de komende oordelen op aarde aankondigen.
De eerste ruiter van de apocalyps verwijst waarschijnlijk naar de Antichrist, die de autoriteit gegeven zal worden en iedereen zal overwinnen die zich tegen hem verzet. De Antichrist is de valse imitator van de ware Christus, die ook zal terugkeren op een wit paard (Openbaring 19:11-16).
De tweede ruiter verschijnt in Openbaring 6:4, “En een tweede, een rossig paard, kwam, en hem, die erop zat, werd gegeven de vrede van de aarde weg te nemen, en dat zij elkander zouden slachten, en hem werd een groot zwaard gegeven.” Hij verwijst naar vreselijke oorlogen die uit zullen breken in de eindtijd.
De derde ruiter wordt beschreven in Openbaring 6:5-6, “…En ik zag, en zie, een zwart paard, en die erop zat had een weegschaal in zijn hand. En ik hoorde als een stem te midden van de vier dieren zeggen: Een maat tarwe voor een schelling en drie maten gerst voor een schelling; en breng geen schade toe aan de olie en de wijn.” Deze ruiter verwijst naar een grote hongersnood die plaats zal vinden, waarschijnlijk als gevolg van de oorlogen van de tweede ruiter.
De vierde ruiter wordt genoemd in Openbaring 6:8, “En ik zag, en zie, een vaal paard, en die daarop zat, zijn naam was [de] dood, en het dodenrijk volgde achter hem. En hun werd macht gegeven over het vierde deel der aarde om te doden, met het zwaard, met de honger, met de zwarte dood en door de wilde dieren der aarde.” De vierde ruiter staat symbool voor de dood en verwoesting. Het lijkt een combinatie te zijn van wat de eerste drie ruiters doen. Hij zal nog meer oorlog en vreselijke hongersnood brengen, samen met afschuwelijke plagen en ziekten.
Amadea
12 jaar geleden
Openbaring 6:1-8 gaat over vier ruiters op verschillende gekleurde paarden.

Het eerste paard is wit, de ruiter heeft een boog in zijn hand en een kroon op zijn hoofd. ‘Hij trok eropuit, overwinnend en om zijn overwinning te voltooien’. Wit staat voor reinheid, heiligheid. Deze Koninklijke ruiter beeldt Jezus Christus af, die vanuit de hemel begint te regeren als koning van Gods koninkrijk. Eerst overwint hij in de hemel, doordat hij Satan en de demonen daaruit verjaagt (zie Openbaring 12:7-12). Uiteindelijk zal hij ook op aarde overwinnen, in de strijd van ‘Har-Magedon’.

Dan komt het vurig gekleurde paard. De ruiter heeft een groot zwaard en neemt de vrede van de aarde weg. De ‘tijd van het einde’ wordt gekenmerkt door vele bloedige oorlogen, burgeroorlogen en andere conflicten. Dat beeldt deze ruiter af.

Dan komt er een zwart paard, waarop een ruiter zit met een weegschaal. Deze beeldt de oneerlijke economie af, waarin grote aantallen mensen honger lijden. Voedsel en andere spullen zijn op aarde oneerlijk verdeeld. De tekst daarna (Openb.6:6) duidt op het steeds duurder worden van voedsel.

Het vierde paard is vaal en de ruiter is de Dood zelf. Veel mensen (hier aangeduid als ‘het vierde del van de aarde) vinden de dood door hongersnoden, plagen (ziekten) en wilde dieren (die een afbeelding kunnen zijn van ‘beestachtig’ gedrag van mensen, zoals misbruik, mishandeling en terrorisme).

Deze vier symbolische ruiters te paard zijn nu bezig met hun rit. Al zien we ze niet letterlijk, als we ervoor open staan kunnen we zien wat er gebeurt in de wereld. Dat alles betekent dat Jezus bezig is om zijn overwinning te voltooien (zie ook Mattheüs 24 vanaf vers 3).