kan je nikah doen maar niet bekeren tot het geloof?

kan je nikah doen maar niet bekeren tot het geloof? eigen geloof is hindoeïsme.

Anoniem

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
11.3K
tinus1969
8 jaar geleden
Welk geloof? Christendom, flying spaghetti monster?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, kun je hier iets mee?
http://vragenenislam.com/het-geheim-nikah-islamitisch-trouwen-doen-geldig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
eigen geloof is hindoeïsme en dan alleen nikah doen zonder te bekeren naar het islam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wij willen beide onze eigen geloven houden en verplichten elkaar niet tot het bekeren naar een andere geloof. Daarom is mijn vraag of je nikah kan doen zonder te bekeren tot het islam.
tinus1969
8 jaar geleden
Waarom 'nikah'? Ik zou gewoon naar het gemeentehuis gaan en trouwen; of nog simpeler: Niet trouwen en gewoon gaan samenwonen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@geenraadd, zoals je dus waarschijnlijk ook weet is Hindoeïsme geen geloof maar een ongewone godsdienst doordat het geen stichter heeft, een geen heilig boek. De Hindoes noemen deze godsdienst Sanatana dharma (de eeuwige leer of wet. De godsdienst bepaalt de manier waarop de aanhanger van het Hindoeïse tegen de wereld aankijkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
we zijn van plan om volgens de 2 geloven te gaan trouwen, omdat wij dat beide willen. onze relatie is daarnaast gewoon goed, geen problemen of wat dan ook. ook niet met familieleden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een Hindoe behoort niet tot de "vier boeken" (de Monotheistische /Abrahamitische religies die voorafgaan aan de Islam, ofwel Christendom en Jodendom) en wordt dus gezien als ongelovig. Een moslim mag nooit met een ongelovige trouwen. Natuurlijk mogen jullie wel gewoon een rechtsgeldig burgerlijk huwelijk sluiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wij willen elkaar in onze eigen normen en waarden laten en houden veel kan elkaar. misschien dat een burgelijk huwelijk wel de juiste oplossing is, omdat dit misschien kan gezien worden als een middelpunt. Maar daarnaast is mijn droom ook een hindoe huwelijk te hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
OOK nog ? Een Nikah EN een Hindoestaanse bruiloft ? Ik vrees toch dat het een beetje een kwestie wordt van je kunt niet de kool EN de geit sparen / hebben. Jullie zullen keuzes moeten maken, die onafhankelijk zijn van jullie beider religies.
Als jullie daar niet uitkomen, is voor 1 van jullie (of beiden) vermoedelijk de religie TE belangrijk om slechts een bijzaak in het huwelijk te kunnen zijn, en krijg je na verloop van tijd sowieso gedonder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@marleen u bedoeld dus dat eigenlijk misschien burgerlijk huwelijk de beste oplossing is, om na verloop van tijd gedonder juist te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, alleen een burgerlijk huwelijk zal dat niet kunnen voorkomen als voor van beiden religie heel belangrijk is en een heel belangrijke plaats in het leven en vooral in belangrijke keuzes inneemt.
Eerder doel ik er op dat het voldoende bijzaak moet zijn om überhaupt een huwelijk te kunnen overwegen. En dat kan prima hoor ; veel mensen zijn vooral "op papier" gelovig, maar doen er in de praktijk niet zo veel mee. Dat kan uitstekend gaan dan. Maar als 1 van de 2 fundamentalistische trekjes vertoont, zal het al snel misgaan. En in het eerste geval zie ik persoonlijk het nut niet van een huwelijk volgens de ene of de andere leer ; dat wordt dan een soort poppenkast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@marleen Wij zijn niet "streng" gelovig, anders waren wij in de eerste plaats niet samen. Dus het zou inderdaad een mogelijkheid zijn om beide huwelijken juist niet te doen en alleen het burgerlijk huwelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat het heel leuk zou zijn om helemaal je eigen vorm / draai er aan te geven, met rituelen uit beiden - en misschien ook nog uit andere tradities / culturen, zodat het helemaal bij jullie "past". . Uiteraard een "poppenkast" , maar wel helemaal jullie "eigen" ding. (In Nederland geld sowieso alleen het burgerlijk huwelijk, dus dat zou je als formaliteit sowieso ernaast moeten doen).
Ik ken dat alleen van humanistische huwelijksvoltrekkingen, waar mensen soms helemaal hun eigen "feestje" van eten te maken. Erg leuk. Maar bij een "interreligieuze" bruiloft kan dat natuurlijk net zo goed. http://www.humanistischverbond.nl/trouwen-op-jullie-egen-manier
http://www.trouweninmokum.nl/pagina/11/Oecumenische-en-interreligieuze-huwelijksvieringen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@marleen het is wel de bedoeling dat het traditioneel wordt qua uitstraling, vormgeving en kleding
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedoel daarmee dus vormgeving volgens het cultuur en niet het geloof
Amadea
8 jaar geleden
Hoe zit dat met de islamitische regels, mag een hindoeïstische vrouw wel de nikah doen? Het volgende kan ik vinden: een islamitische man mag trouwen met een niet-Islamitische vrouw mits zij een geloof 'van het boek' heeft, dus christelijk of joods is. Omgekeerd mag een islamitische vrouw doorgaans niet met een niet-moslim trouwen. Het lijkt mij dat het dus niet toegestaan is als jij geen moslima wilt worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het allemaal maar een slecht plan. Mochten de tortelduifjes er mee om kunnen gaan dan zal er wel familie zijn die roet in het eren gooit. Het komt op mij nogal naif over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
lijkt mij ook mullog. het lijkt mij zelfs een vraag van een wereldvreemd iemand die de gevolgen niet kan overzien, of niet met beide benen op de grond staat.
Amadea heeft in haar reactie de vraag kort en krachtig zeer nuchter beantwoord.
Alleen nikah doen is een gebruik dat o.a. voorkomt bij Surinaams hindoestaanse moslims.

Antwoorden (2)

Je kunt een hoop dingen doen zonder je te bekeren tot het geloof waarvan dat specifieke ritueel onderdeel is. Bijvoorbeeld kerst vieren, of vasten, of bidden, om maar een paar zijstraten te noemen.

Wanneer je echter deel wilt nemen aan sacramenten (heilige rituelen zoals doop en huwelijk) dien je over het algemeen toch "lid" te zijn van de gemeenschap / de kerk / het geloof in kwestie. Nu is dat beweren of zelfs belijdenis doen / getuigenis afleggen niet te controleren, maar het lijkt me wel iets waar je geloofsmatig achter moet staan om dat überhaupt te willen.

Nikah is het(Islamitisch) huwelijk, en hoewel ik slecht op de hoogte ben van sacramenten in de Islam, is over het algemeen bij vrijwel elke geloofsstroming het huwelijk heilig. Niemand zal je in de weg staan - neem ik aan - als je qua sfeer, indeling en aankleding een Islamitisch huwelijk wilt doen / naspelen, maar officiële gezagsdragers of erkenning door de kerk zal er dan niet bij zijn. Het nut ervan ontgaat me ook eerlijk gezegd een beetje. Waarom zou je een voor de Islam rechtsgeldig huwelijk willen sluiten als je je verder niet tot de Islam wilt bekeren ?

Binnen de gemeenschap is men er kennelijk ook nog niet helemaal uit ; sommige mensen zeggen dat een Moslim wel met een niet-Moslima mag trouwen maar andersom niet, anderen beweren dat je wel degelijk Moslim moet zijn, en weer anderen beweren dat je DOOR het huwelijk automatisch moslim wordt. Ook gaat de variant rond dat je niet met een ONgelovige mag trouwen, maar wel met iemand van "de oude boeken" (grofweg de Thora, de Psalmen en het Evangelie) - dus wel met een Jood of Christen (een monotheist), maar niet met een Boeddhist of Hindoe.

Als je voornemens bent een huwelijk te sluiten met een Moslim, kun je het best informatie vragen bij de Imam die de Nikah zou moeten "inzegenen". Blijkbaar zijn er nogal wat verschillen in interpretatie mogelijk. Bedenk echter wel dat het zeker voor de familie absoluut consequenties zal hebben of je een traditioneel huwelijk kunt en wilt sluiten of niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nikah is in niets te vergelijken met de Nederlandse kerkelijke huwelijken of inzegeningen die alleen plaatsvinden nadat er een burgerlijk huwelijk is gesloten.
Bij veel jonge moslims is de nikah een tussenstap. Na deze stap mogen zij samenwonen. De iman zal het nikah-huwelijk met een niet-moslima sluiten met de gedachte dat de man de vrouw kan dwingen tot het moslimgeloof. Bij een nikah-huwelijk is de vrouw rechteloos. De man kan straffeloos vertrekken, zelfs een relaties met andere vrouwen aangaan. De vrouw blijft "getrouwd" en staat onder druk van de sociale controle.
Als je een hindoe bent kan dat niet. Als je een man bent moet je met een moslim, een jodin of een christen trouwen, niet met een ander geloof. En als je een vrouw bent mag de man niet met je trouwen om dezelfde reden.

Daarnaast moet je je afvragen, en dat leidt ik af uit de vraag, of je wel moet trouwen. In Nederland gold vroeger het adagium, twee geloven op een kussen daar slaapt de duivel tussen. Nu is dat hier, met de ontkerkelijkin, wel veel verdwene, maar ik heb de indruk dat de islam nog uitermate conservatief is wat dat betref. Van het hindoeisme weet ik het niet maar het lijkt mij een recept voor problemen waarbij er wederzijds wel heel veel liefde miet zijn om die te overwinnen.

Toegevoegd na 1 dag:
Als je onderstaande definitie van Nikah leest zit ik me af te vragen of je niet met een loverboy te maken hebt.

Nikahu al-mut'ah

Nikahu al-mut'ah (Arabisch:نكاح المتعة (huwelijk van genot)) of het Perzische sighe is een onder strikte voorwaarden geoorloofd tijdelijk huwelijk op basis van Soera De Vrouwen 24. Dit huwelijk is slechts geldig voor een beperkt deel van de moslims, namelijk de usuli's, die een stroming vormen binnen de Twaalvers, en behoren tot de sjiieten, . Binnen alle andere stromingen van de islam wordt deze aya met behulp van tafsir anders geïnterpreteerd. Doorgaans wordt alleen een huwelijk geaccepteerd, dat in beginsel niet tijdelijk is. Alleen de usuli's kennen dus twee soorten van het huwelijk.

Na de afgesproken tijd wordt het huwelijk automatisch ontbonden. Afhankelijk wat beide partijen overeenkomen kan deze termijn variëren van een uur tot 99 jaar. Er ontstaan geen erfrechten tegenover de vrouw, maar wel voor eventuele kinderen die uit het huwelijk geboren worden. Deze kinderen worden ook erkend.

De andere stromingen, zoals de soennieten erkennen wel dat Mohammed het tijdelijke huwelijk goedkeurde voor moslimmannen op zakenreis of op veldtocht. Immers, een tijdelijk huwelijk is beter dan overspel. Het was een concessie aan de menselijke zwakte. Later is het, net als de geleidelijke invoering van het alcoholverbod, haram (verboden) verklaard. Volgens de usuli's echter heeft Omar het verbod ingesteld, een kalief die zij als sjiieten niet erkennen.
Achtergrondinformatie

Nikahu al-mut'ah is een controversieel onderwerp waar veel over gediscussieerd wordt. Hoewel een tijdelijk huwelijk slechts onder strikte voorwaarden gesloten mag worden kan het leiden tot een soort gelegaliseerde vorm van prostitutie.