Ja. Naast de al genoemde argumenten staat er een fraaie passage in het Nieuwe Testament in Handelingen 2.

De apostelen kunnen daar opeens in allerlei vreemde talen spreken. Mensen in het publiek roepen spottend "ze zullen wel dronken zijn". Maar Paulus antwoord "Deze mensen zijn niet dronke, zoals jullie denken, wan het is pas 3 uur na zonsopgang".

Hij zegt dus niet, dat ze niet dronken zijn omdat ze nooit alcohol drinken, of dat alcohol verboden is.
Het is gewoon nog te vroeg om dronken te zijn. De dag is nog jong.

Toegevoegd na 26 seconden:
Handelingen 2
13 Maar sommigen zeiden spottend: ‘Ze zullen wel dronken zijn.’ 14 Daarop trad Petrus naar voren, samen met de elf andere apostelen, verhief zijn stem en sprak de menigte toe: ‘U, Joden en inwoners van Jeruzalem, luister naar mijn woorden en neem ze ter harte. 15 Deze mensen zijn niet dronken, zoals u denkt; het is immers pas het derde uur na zonsopgang. 16 Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël:

Toegevoegd na 30 minuten:
En...als Jezus echt tegen alcohol gekant was geweest, dan had hij op de bruiloft in Kana niet het water in wijn veranderd, maar de wijn in water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben het met je beredenering niet eens, maar vind je parate kennis en het feit dat je een context creerd/oppert toch een plus waard. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou...wat klopt er dan niet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een aanname. net als de aanname dat het spotten impiceerd dat het dronken zijn niet als goed of getolereerd word gezien, zeker omdat het apostelen zijn. en dat juist zou aangeven dat de apostelen niet dronken zouden mogen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat dronken worden er zowel in het jodendom als het christendom niet bij was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er word nergens in de bijbel echt positief over gesproken indd. een ding wat ik trouwens niet begrijp is dat er ook een Christelijke Theologie is die achohol geheel verbied. dat is Bijbels toch niet echt te staven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...7e dags adventisten bv. Jehova getuigen mogen wel wijn, maar niet roken. Ik heb trouwens nergens zoveel gezopen zien worden als onder dominees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
triestig hoor dat laatste. ik was er zelf ook niet mee bekend totdat ik op een chitelijke camping (mij van geen schuld bewust) om een biertje vroeg, en echt een hele boze blik terug kreeg. toen stamelde ik maar: cola dan?

Andere antwoorden (16)

ja want in de bijbel staat dat jezus de wijn pakte van de tafel en zij dit is mijn bloed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*zei
AWM
14 jaar geleden
En dronken ze dat op ????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij hei dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij hebben jullie er ook van gedronken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoofdletters, Psmans!
Alcohol is goedgekeurd, zefs aanbevolen door Jezus. Hij veranderde zelfs water in wijn. Ook in de Heilige Mis wordt wijn gedronken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dronkenschap niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar staat dat dan in de Bijbel? Nog nooit gelezen dat je niet dronken mag zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog, Jezus veranderde water in wijn voor bruiloftsgasten die al behoorlijk tipsy waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Efeziërs 5:18
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een raad die vele malen voorkomt in de bijbel om je niet te buiten te gaan aan o.a. te veel alcohol . (Spreuken 23:29-33) 29 Wie heeft wee? Wie heeft ongemak? Wie heeft twisten? Wie heeft bezorgdheid? Wie heeft wonden zonder reden? Wie heeft dofheid van
ogen? 30 Zij die lange tijd bij de wijn verblijven, zij die binnenkomen om gemengde wijn uit te zoeken. 31 Kijk niet naar wijn wanneer hij een rode kleur vertoont, wanneer hij in de beker fonkelt, [wanneer] hij vlot [naar binnen] glijdt. 32 Op het laatst bijt hij net als een slang, en hij scheidt gif af net als een adder. 33 Uw eigen ogen zullen vreemde dingen zien, en uw eigen hart zal verkeerde dingen spreken. (Hosea 4:11) 11 Hoererij en wijn en zoete wijn zijn het die de goede beweegreden wegnemen.  (Spreuken 23:20-21) 20 Kom niet terecht onder hen die zich bedrinken aan wijn, onder hen die vraatzuchtige vleeseters zijn. 21 Want een dronkaard en een veelvraat zullen tot armoede vervallen, en slaperigheid zal iemand met louter lompen bekleden. (Spreuken 20:1) 20 Wijn is een spotter, bedwelmende drank is onstuimig, en iedereen die daardoor afdwaalt, is niet wijs. (Psalm 107:27) 27 Zij waggelen en bewegen zich onvast als een beschonkene, En zelfs al hun wijsheid blijkt verward te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies!! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het altijd wonderlijk hoe selectief christenen vaak omgaan met de toepasselijkheid van het oude testament. Als je ze erop wijst hoeveel bloedvergieten er wordt bevolen door hun god, zeggen ze "ja, maar met het nieuwe testament is alles anders geworden". Maar hier komt het blijkbaar beter uit om het oude testament aan te halen in plaats van naar de daden van Jezus te kijken. Volgens het verhaal hadden de gasten van een bruiloft al zoveel gedronken, dat de wijn op was. Geen probleem, dacht Jezus, dan veranderen we het water in de kruiken gewoon in wijn, dan kunnen de gasten tenminste doorzuipen. Nog goede wijn ook, wat de gasten verbaasde; het was gebruikelijk om in dat stadium van een feest, als de gasten al behoorlijk beschonken waren, slechtere wijn te schenken. Als je al dronken bent, maakt de smaak van de wijn je immers niet zoveel meer uit. Dat is dus één van de wonderlijke daden van Jezus, ervoor zorgen dat toch al beschonken mensen konden doorzuipen. Maar uiteraard zijn de daden van Jezus hier niet van toepassing, maar de teksten in Spreuken, Hosea en Psalmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen verbod. Het is een raad. En het is aan de mensen zelf om er iets mee te doen of niet. Het word zelfs aanbevolen om wijn te drinken. Dat mensen geen zelfbeheersing hebben en niet weten wanneer te stoppen is wat anders. Je kan toegeven aan alle verleidingen die er zijn, of je kan denken is dit wel verstandig en de gevolgen die het zou kunnen hebben eens aan je gedachten voorbij laten komen. Al zou Jezus persoonlijk 10 liter wijn voor me neerzetten, dan nog geeft hij niet het advies om alles ook op te drinken. Dat is en blijft mijn eigen beslissing. Net als de waarschuwingen die nu op de pakjes sigaretten staan, zo kun je ook de waarschuwingen vanuit de bijbel toepassen in je leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Susyq: het woord zuipen is mij niet opgevallen (ook niet in de Nieuwe Vertaling), drink en word vrolijk zoeits staat er wel in de Bijbel. ik kan het niet voor je hard maken maar ik denk dan eerder aan een lichte roes dan aan dronken worden.
Alcohol drinken opzich is geen zonde, maar het zet vaak wel aan tot het doen van zonde.

Dus het ligt helemaal aan jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*op zich
Ik denk het wel. Jezus veranderde dat water in wijn op die bruiloft. Noë lag ergens z'n roes uit te slapen en werd uitgelachen door zijn zoons. Niets menselijks is de bijbel vreemd.
14 jaar geleden
alcohol drinken en de bijbel gaan goed samen, maar geniet en drink met mate, zodat er geen zonde gepleegd worden. Grofweg drinkt Jezus bij het laatste maal ook wijn, dus kan het volgens de bijbel ook niet verboden worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer dan toegestaan, het werd zelfs aanbevolen door b.v. Paulus die tegen Timotheus zei dat hij wat wijn moest drinken voor zijn voortdurende ziekte.

Er staat niet dat we met mate moeten drinken anders gaan we zondigen. Juist wordt het drinken van wijn en het feesten gestimuleerd omdat we mogen leren om van harte vrolijk te zijn en gelukkig te leven. Geen moralisme en miezerig gedoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve dat in de bijbel door Jezus zelve wijn gedronken en gedeeld wordt.. is het wellicht goed om te weten dat de wijn uit die tijd veel minder alcohol bevatte dan tegenwoordige wijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt een groot bruiloftsfeest gehouden in Kanaan, met heel veel genodigden. Ook Jezus is gekomen met zijn leerlingen. Maar halverwege het feest blijkt dat de wijn op is. Er zijn meer gasten gekomen dan verwacht en er is meer gedronken. Wat nu? De moeder van Jezus port Hem om iets te doen, maar Jezus gaat er niet op in. Dan fluistert zijn moeder de bedienden in dat ze Hem moeten gehoorzamen, moeten doen wat hij zegt. En Jezus zegt tegen de bedienden op het feest; ‘Vul de vaten met water’. Er stonden zes grote vaten waarin de onversneden wijn bewaard werd. En ze vulden ze met water tot de rand. Toen zei hij; ‘Schep er wat uit en proef‘. Het water bleek wijn geworden te zijn.
En het feest werd een enorm succes, want de "beste" wijn werd tot het laatst bewaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezus veranderde zelf water in wijn.

Paulus schreef:(1 Timotheüs 5:23) . . .Drink niet langer water, maar gebruik wat wijn ter wille van uw maag en uw veelvuldige ziektegevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen in geen een heilige boek staat dat alcohol toegestaan is.
In de geschiedenis drinkte mensen wel een soort alcohol maar de druivensap. Dat werdt genoemd als drank, en geen alcohol. die dronken als drank op, en dat drank deed niks aan je hersen. zoals alcohol verdooft je hersenen. Maar dat drank dus niet. daar vandaan is die toegestaan.
verdovende middelen is absoluut verboden.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*dronken mensen
**werd genoemd
***die drank
****je hersenen verdooft
*****verdovende middelen zijn
Volgens mij wel want Jezus dronk ook wijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin jij nu ook al? De pausen en priesters lusten er wel soep van, dus zal het wel zijn toegestaan, want zij hebben de bijbel immers geschreven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat begin jij nu ook al?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 - De Bijbel is niet geschreven door pausen en priesters. 2 - De pausen en priesters nemen elke dienst (vroeger 1 of 2 maal per dag, tegenwoordig 1 of 2 maal per week) 1 slokje wijn. Dat is iets anders dan er wel soep van lusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Invinoveritas: er zijn hier zoveel mensen die vragen stellen over religie en andere spirituele vragen, en het valt mij tegen, dat jij hier ook aan meedoet. Maar ik zal mijn verwachtingen bijstellen.
@grb: neem het niet te letterlijk en niet alleen in het hier en nu.
In het boek Spreuken en Prediker staat er ook wat over:

Spreuken 20,1
De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn.

Prediker 9,7
Ga dan heen, eet uw brood met vreugde, en drink uw wijn van goeder harte; want God heeft alrede een behagen aan uw werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Is alcohol drinken
door de Bijbel toegestaan?"

Ja, dat mag volgens de Bijbel;

Denk maar aan Jezus,
die water in wijn veranderde;
(Johannes 2:7/ 2:11)

maar wel drinken met mate;

er staat immers ook in de Bijbel geschreven:
"...dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke...
dat die zulke dingen doen,
het Koninkrijk Gods niet zullen beërven"
(Galaten 5:21).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol drinken is zeker toegestaan, wat je wel vaak hoort is dat dronkenschap niet toegestaan is. Volgens de Bijbel moet je controle houden over je eigen lichaam en er goed voor zorgen. Dit betekend dat je dus niet dronken mag zijn, want dan raak je de controle over je eigen lichaam kwijt.