Is het begrip Verlichting in het boeddhisme hetzelfde als in het hindoeïsme ?

kom je als hindoe ook in het Nirvana als je verlicht bent ?

12 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie deze 2 Wikipedia-artikelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Enlightenment_%28spiritual%29#Hinduism http://en.wikipedia.org/wiki/Nirvana
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat versta je onder Verlichting in deze ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me duidelijk uit de vraag af te leiden.
MrEinstein
12 jaar geleden
het gaat juist om de definitie van Verlichting.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Einstein: Dat vraag je anders niet. Je vraag of de definitie in het ene geloof hetzelfde is als in het andere. Je vraagt niet wat die definitie is.
MrEinstein
12 jaar geleden
misschien kan ik beter zeggen, interpretatie van het begrip Verlichting. Ik versta hier zelf onder de staat waarin iemand verkeerd die het nirwana heeft bereikt en niet meer hoeft terug te keren in de levenscyclus van wedergeboorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan best verschillend zijn, definities van 'verlichting'. Ze noemen het anders. Wil je dat weten?
Je vraag of je in het Nirwana komt als je verlicht bent, dat heeft niemand kunnen navertellen.
Dus wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Einstein: Lees de links eens die ik als eerste reactie heb gegeven. Daar vind je de antwoorden op je vragen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in het Hindoeïsme heet t Moksha
MrEinstein
12 jaar geleden
@Widar: die heb ik gelezen, dat zijn goede artikelen ja, kan ik veel uit halen

Het beste antwoord

Ja ook in het hindoeisme is het Nirvana het hoogst bereikbare (je wordt een vonkje Gods):

http://doodeenvoudig.nl/index.php?view=items&cid=25&id=162&option=com_quickfaq&Itemid=13
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrEinstein
12 jaar geleden
In het boeddhisme is er geen God. Wel is er het ongeconditioneerde bestaan, in tegenstelling tot het normale bestaan wat aan voorwaarde is gebonden.
De Boeddha zou dan in dit ongeconditioneerde bestaan verblijven. Het is dus niet zo dat hij opgaat in het grotere geheel. Verlicht zijn is een heel lastig begrip, want de Boeddha zweeg als iemand vroeg wat het precies betekende, om aan te geven dat het eigenlijk voor ons verstand niet te bevatten is.
MrEinstein
12 jaar geleden
dit was het enige antwoord