geloven geeft veel verplichtingen klopt dat wel?

veel mensen denken dat geloven veel verplichtingen hebben. is dat wel zo? of zijn die 'verplichtingen' er met reden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Het beste antwoord

Geloven geeft verplichtingen, da's nou onzin.
Geloven op zich geeft geen enkele verplichting.
Als je gelooft, en wilt laten zien dat je gelooft, dan wordt het anders.
Als je bij een geloofsgemeenschap wilt horen, zul je je toch aan de regels van die gemeenschap aan moeten passen.
Als je Christen bent, Heb God lief boven alles en uw naaste als u elf.
Als je je aan die verplichting houd kan er weinig meer mis gaan.
En ik neem aan dat elke religie wel een basis regel heeft.
Voor de rest, in elke kerk heb je je eigen verantwoording.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

De verplichtingen waar jij op doelt zijn leefregels die passen binnen de religie.
Een leefregel hoeft niet altijd een verplichting te zijn, en zeker niet altijd zo gevoeld te worden. Bijvoorbeeld het begrip 'naastenliefde': als dit als een verplichting wordt gevoeld, is het tijd om een andere religie te zoeken... Maar als dat heel natuurlijk voor je aanvoelt, dan ben je daar thuis.
13 jaar geleden
Geloven op zich geeft geen verplichting.

Toegevoegd na 52 seconden:
Het is wel zo dat groepen gelovigen samen afspraken maken. Als je bij zo'n groep wilt horen lijkt het mij logisch dat je je ook aan de afspraken houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij je geloof als een verplichting ziet, dan zeker wel.
je kunt je geloof ook op je eigen in te vullen wijze, vervullen en beleven, dan is er van verplichtingen veel minder sprake! Vrije wil daar draait het toch om? dus de keuze ligt bij jezelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gelooft dan wil je ook volgens dat geloof leven. De verplichtingen komen dus voort uit je eigen wil om zo "goed" mogelijk te zijn.
Ik ben zelf christen en probeer in de dagelijkse praktijk altijd vriendelijk, zonder vooroordelen en veel liefde rondstrooiend te leven. Dat zijn mijn verplichtingen naar het geloof. Dat zijn grote verplichtingen want het beïnvloed elke actie die je neemt, elk woord wat je uitspreekt en elk contact dat je met een ander hebt.
Ik denk dat andere geloven ook zulke vergaande opdrachten meegeeft.
Maar omdat je er zelf echt van overtuigd bent dat dat de wijze is waarop je zou moeten leven, is het geen opoffering, maar een groeiproces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk geloof geeft verplichtingen mee, maar het is aan jou de keuze om je daaraan te houden.
Je kunt iemand niet zomaar een religie opleggen dus aan jou de vrije keus om te kiezen aan welke verplichtingen je je wilt houden.

Een geloof hoort ook vrijheid mee te geven, je leven te vergemakkelijken en je gelukkig te maken.

Doet dit het niet, dan zou je toch even bij jezelf na moeten gaan wat er veranderd moet worden aan jouw manier van geloven.

Verder is een geloof "uitoefenen" prive en iedereen gelooft anders. Er zijn net zoveel verplichtingen als jij wilt.:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je gelooft dat daar verplichtingen bij horen.

Ik geloof bijvoorbeeld niet in God. Dat is mijn geloof. Mijn verplichting daarbij is dat ik dan niet tot God ga bidden.

Het is maar net hoe je het bekijkt.

Waarom 'moeten' gelovigen (in God) elke zondag naar de kerk? Waarom mogen ze niet hun auto wassen op zondag?
Waarom verschilt deze 'verplichtingen' per gelovige?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zecht dat mensen denken dat ?mag jij vloeken hoef jij niet naar de kerk of bijeenkomsten,maagd blijven voor het huwelijk,god danken voor het eten als je verplichtingen van alle geloven op moet sommen is er niet genoeg ruimte ,dan zeg je zelf dat die verplichten er zijn en vraag je om de reden ,dat weet de voorganger van jou kerk wel daar word alles toch altijd tot den treure ingepompt wens je verder het alle beste hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent vrij om je eigen geloof te bepalen. Je bent vrij om jezelf verplichtingen te laten opleggen. Je bent vrij om hypocriet te zijn. Maar mensen hebben je dan wel snel door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloven is een vrijwillige zaak. Echter, wie gelooft in God of Allah , verbindt zich in wezen ook met opdrachten die samenhangen met dit geloof. Anders is het tweeslachtig.
Wie gelovig is en de opdracht " samenkomen in een tempel' invulling geeft, krijgt ook te maken met kerkelijke bijdragen en eventueel de verwachting goede werken te doen , regelmatig te komen en deel te nemen aan sacramenten zoals het avondmaal, doop en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een bepaalde religie aanhangt ben je het meestal met de levenswijze/tradities eens en zie je deze niet als een verplichting maar doe je het uit vrije wil.

Zelf ben ik Christen. Ik merk dat bepaalde dingen door mensen als verplichting wordt gezien terwijl ik dat zelf niet zo ervaar. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om naar kerk te gaan omdat ik daar dingen leer etc. Maagd zijn tot het huwelijk vind ik ook zo gek nog niet. Ik word gelukkiger door met mijn toekomstige echtgenote voor altijd samen te zijn en alles te delen, i.p.v. allerlei one-night-stands en dergelijke zaken te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het vergelijken met eigen "baas" zijn en werken voor een "baas".
Ben je eigen "baas", dan werk je wanneer je wil, begint en eindigt wanneer je wil, neemt vakantie wanneer je wil.
Ben je in dienst van een "baas", moet je voor het meeste toestemming hebben of vragen, met de kans dat je het niet krijgt.
Als hij dat niet wil, dan ben je toch verantwoording aan hem/haar schuldig.
Doe je dat niet, dan zal je het wel merken in loon of contract.
Eigen "baas" zijn, kan risico's hebben. Geen klanten, geen inkomen.
Ben je in dienst van een "baas" dan moet hij je toch doorbetalen, ook al heeft hij geen werk voor je. Een soort zekerheid van inkomen.
Wel of niet in een God geloven is op de zelfde wijze te illustreren.
Alleen gaat het voorbeeld dan mank, omdat eigen "baas" willen zijn, wel door HEM beoordeeld word en niet door jou zelf.
Hij zal er rekenschap voor vragen, ook al heb je een vrije wil, te kiezen in hem te geloven of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De twee grootste verplichtingen dat een gelovige christen heeft zijn:God beminnen bovenal,en je naaste als jezelf.

Daarnaast hebben gelovigen ook de verplichting van met elkaar samen te komen.

Maar als je al die verplichtingen eens gaat uitdiepen,zal je bemerken dat die verplichtingen alleen maar resulteren in bescherming en een zegen voor de gelovige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof is iets voor jezelf. Bijna elk geloof komt op hetzelfde neer; een goeie leefwijze. Niet roken, niet drinken etc. Dit is om gezond te leven!

Verder is bijna elk geloof ook hetzelfde, maar de profeten verschillen van elkaar. Zo is Jezus de zoon van god in het Christendom en Jezus een profeet (Isa) in de Islam.

En niemand komt tegenwoordig meer de verplichtingen na, zo loopt meer dan 50% van de moslims met een tattoo, terwijl dit verboden is van het geloof?

De Koran (Islam) zegt ook ; je moet je aanpassen aan de tijd waarin je leeft, de 21ste eeuw dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'verplichtingen' schenken juist vrijheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE! Afschuwelijk. De verplichtingen leggen mensen elkaar op. God bedoelt het zo ontzettend anders dan dat wij er in ons calvinistisch landje van gemaakt hebben. Lees maar in de bijbel, het Nieuwe Testament. Jezus was een revolutionair, ging dwars tegen alle regels in.

Wij verwarren verplichtingen en regels. Wij hebben onszelf regels opgelegd. Het geloof heeft geen regels. God geeft ons een heel royaal, gelukkig, overvloedig leven vanuit een enorme bevrijding. Hij zorgt, Hij maakt alles waar!

De enige verplichting die er is, is om uit dit geluk te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er zijn allerlei religies die verplichtingen opleggen aan gelovigen. Alleen al de verplichtingen die in heilige boeken zijn opgetekend zijn er al heel wat.

Ja, die verplichtingen hebben over het algemeen een reden. Soms is de reden het ontmoedigen van gelovigen om de religie te verlaten of over te stappen naar een andere religie. En soms is de reden dat bepaalde leefregels destijds gewoon een goed idee waren voor de gezondheid, zoals geen varkensvlees eten (erg bederfelijk) of zieken afzonderen (quarantaine). En dan zijn er ook nog de sociaal/culturele redenen, bijvoorbeeld door de verplichting van monogamie kun je de meeste zekerheid hebben over vaderschap, wat handig is bij erfkwesties.

Dat die verplichtingen voor gelovigen een reden hebben wil alleen niet zeggen dat het goede redenen zijn, dat de redenen nog van toepassing zijn in onze tijd of dat het bovennatuurlijke wezen waar die verplichtingen en redenen worden toegekend ook werkelijk bestaat.

Ik heb trouwens een donkerbruin vermoeden dat dit geen vraag is, maar een als vraag vermomde mening. Je vindt zelf overduidelijk dat je christelijke verplichtingen er zijn met een reden, en dat het daarom geen verplichtingen zijn. Afgezien van het feit dat dat een onzinnige redenatie is, is het niet zo netjes om een vraag te misbruiken voor het verkondigen van je mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeggen mensen dat? Mij lijkt de belangrijkste 'drempel' simpelweg het niet delen van het geloof in een opperwezen dat zijn zoon naar de aarde heeft gestuurd om te sterven aan het kruis voor de zonden van de mensheid. Dan kan iemand óók nog vinden dat er aan het christendom nogal wat verplichtingen kleven, maar dat is toch echt secundair. Persoonlijk geloof ik het eerste niet, wat het tweede irrelevant maakt. Tenminste, zolang niemand probeert mij die verplichtingen op te leggen, die gelden niet voor mij omdat ik het achterliggende geloof niet deel. Dat laatste gaat wel eens fout. Misschien dat daarom mensen het tegen jou hebben over verplichtingen. Niet omdat ze geen christen worden vanwege die verplichtingen, maar omdat het ze tegen de borst stuit dat die verplichtingen ook wel eens worden opgelegd aan niet-gelovigen.
Dat kan, het is maar hoe je zelf met die verplichtingen omgaat.
Als je een hartstochtelijk christen (of moslim of wat dan ook) bent, denk je er niet over na of zo'n verplichting wel als een verplichting aanvoelt, je doet gewoon wat je moet doen.
Wanneer die verplichtingen je tegen gaan staan zijn het opeens wél verplichtingen.
Verplichtingen met een reden?
Ja ik denk het wel; er worden regels gesteld waar men zich aan dient te houden om zoveel mogelijk "in control" te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een kwestie van perceptie.
Voor een ongelovig zijn het verplichtingen en voor de gelovig is het een geschenk dat hij/zij krijgt en geeft.