Hallelujah of halleluja betekent 'looft de Heere'!
Als je dus zomaar in het wildeweg zegt: Halleluja, weet je wat je zegt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Prijs God. Komt uit het Hebreeuws.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dacht ook prijs de heer...zelfs ik weet dat als niet gelovige
Letterlijk is het halelu is loven en ja is Heer, dus,Loof de Heer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loof den Heer Bronnen:
- Bijbel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gepoka wat bedoel je met, Loof den Heer - Bijbel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ sivan, Gods naam JHWH is vervangen door HEERE, sommigen geven Heere, of HEER, kijk hier wat de statenvertaling met kantekeningen zegt hierover: de HEERE God
Na de voleinding van het werk der schepping, wordt hier allereerst God de naam van JEHOVAH gegeven, betekenende den zelfstandige, den zelfwezende, van zichzelven zijnde van eeuwigheid tot eeuwigheid en de oorsprong of oorzaak van het wezen aller dingen, waarom ook deze naam den waren God alleen toekomt. Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebr. het woord JEHOVAH of korter JAH staat. genesis 2 : 4 http://bijbel.coas.nl/BijbelMetKantTekeningen/ Het is daarom logisch dat de laatste letters van Hallujah niet
Heer betekenen maar Jahweh of Jehovah. ;-)
Het is looft Jah ,een afkorting van de goddelijke naam Jehovah of Jahweh.

Die verkorte vorm 'Jah'is de eerste helft van het Hebreeuwse Tetragrammaton יהוה (JHWH), dus de letters jōdh (י) en heʼ (ה), respectievelijk de tiende en de vijfde letter van het Hebreeuwse alfabet.

Het is niet loof de Heer! 'De Heer' is een titel,zelfs een titel die aan mensen wordt gegeven.

Gods naam is exclusief en dient niet vervangen te worden door een titel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ameetje ben ik niet met je eens, "Loof de Heer", is een uiting aan "GOD"je kan het ook betitelen als Loof de Eeuwige, letterlijk in de bijbel staat er 'Loof God...kijk maar naar psalmen. Misschien zie jij het als een titel, maar Heer (hoofdletter)wordt vaak uitgesproken in Goddelijke termen, heer zonder hoofdletter is wel te betitelen als persoon, bv geachte heer... Wat ik ook al zelf antwoordde, Letterlijk is het Loof de Heer, of Loof de Eeuwige etc. Wat ik wel met je eens ben zijn de hebreeuwse letters, en hier in Israel (ik woon in Israel), spreekt men vaak over השם wat betekent zijn naam, omdat die inderdaad niet uitgesproken (mag worden) wordt.
Heb je overigens geen - gegeven, alleen een meningsverschil uitgelegd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ligt het aan welke bijbel je leest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bijbel waar Gods persoonlijke naam in ere is hersteld heeft een grote meerwaarde! Neem als voorbeeld eens Psalm 110:1 in een bijbel waar de Goddelijke naam is verwijderd: 1 Van David, een psalm. De HEER spreekt tot mijn heer: .... Hoe verwarrend! Beter is: (Psalm 110:1) 110 De uitspraak van Jehovah tot mijn Heer luidt:. . .
Kristal
13 jaar geleden
Misschien is het verwarrend om dat je Heer als titel hebt en heer als aanspreektitel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat het ook mag wezen Prijs of Loof de Heer, het is allemaal hetzelfde!! Er zijn zoveel 'krachtnamen' voor dit woord... Het gaat er niet om hoe je het zegt, maar hoe je looft en prijst.
Halleluja is een woord dat via de bijbel uit het Hebreeuws in het Nederlands is opgenomen. Net als bijvoorbeeld amen, hosanna, messias en jubeljaar.
Het oorspronkelijk eerste element van het Hebreeuwse woord was 'hallel'. Het betekent: bereikt geraas, geeft kracht. En het tweede element was 'yah': de afkorting van Yahweh - naam van God.
Halleluja betekent dus: de naam van God geeft kracht.
Amadea
13 jaar geleden
Hallelujah is een samentrekking van de woorden hallelu en jah.

Hallelu komt van prijzen terwijl Jah een afkorting is van JHWH , Gods Naam in het Hebreeuws.

De exacte uitspraak is niet bekend, maar sommigen geven de voorkeur aan Jahweh of Jehovah.

Halleluah kan betekenen : prijst Jahweh
of: prijst Jehovah

Hieronder kan je een copie-paste uit :

http://www.encyclo.nl/begrip/hallelujah

3.Hallelujah
`Hallelujah` (ook wel `alleluja`) is een transliteratie van het Hebreeuwse woord הַלְלוּיָהּ (standaard Hebreeuws: Halləluya, Tiberiaans: Halləlûyāh) en betekent letterlijk 'Prijst God!'. Het woord is een samentrekking van hallelu en jah. Jah is de afgekorte term van JHWH, de Hebreeuwse naam van God. In he '
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Hallelujah
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleluia komt uit het Hebreeuws en betekent letterlijk "prijst de Heer". Kijk voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hallelujah
Bronnen: