Waarom valt pasen overal op dezelfde datum?

De dag van pasen is de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Maar het is niet overal tegelijkertijd volle maan. Waarom is pasen dan wel overal op dezelfde dag (in de westerse christelijke kerk)?

Toegevoegd na 15 minuten:
Aanvulling: wat ik bedoel is: in Brazilië (katholiek, Gregoriaanse kalender) is het op een andere dag volle maan dan in Rome (ook katholiek, Gregoriaanse kalender). Toch wordt in beide landen Pasen op dezelfde dag gevierd.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
2.4K

Antwoorden (2)

Dat is omdat ze de definitie hebben losgelaten, juist omdat niet overal tegelijk aan die definitie wordt voldaan.
Men heeft vervolgens een lijst opgesteld met de paasdatum. Op:

http://www.astro.oma.be/GENERAL/INFO/nli006a.html

vind je de vastgestelde data van 1583 tot 3000.
(Vroeg: 22 maart. Laat: 25 april.)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die definitie heeft nimmer bestaan, ze zouden volgens jouw uitleg pas in september of oktober pasen mogen vieren daar er op het zuidelijk halfrond dan lente is.
Net zoals in alle geloven wordt voor dit soort zaken 1 plaats genomen die belangrijk is voor het geloof, voor de rooms katholieke kerk is dat nu eenmaal Vaticaanstad.

Pasen valt dus op de eerste zondag volgend op de volle maan na 21 maart in Vaticaanstad.