Zijn de interpretaties van wat wel of niet kosjer is wel eens gewijzigd?

De torah geeft een beknopte uitleg over wat wel of niet kosjer is. Later zijn er voor bepaalde etenswaren discussies geweest tussen rabijnen over het wel/niet kosjer zijn. De uitkomst van die discussie wordt door veel joden gebruikt. Maar is er later weleens van die uitkomsten afgeweken, bijvoorbeeld door meer kennis van de natuur/biologie?

Vraag is een vervolg op:

http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/overig/vraag/551204/gebruiken-religieuze-joden-bijenhoning

Waar bij de uitleg dat honing wel kosjer zou zijn erg discutabel is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Ja, maar heel lang geleden. Zo is wijn niet kosher als deze niet door Joden is gefabriceerd. Daar staat niets over in de bijbel, maar die spijswet is waarschijnlijk 1.800 jaar geleden toegevoegd.
Voor de rest kun je wel zeggen dat een bepaalde spijswet 'discutabel' is , maar deze is niet meer discutabel dan de godsdienst zelf. Niemand snapt de spijswetten van het Joodse geloof. Maar dat is niet erg, het is een geloof. Dan moet je zaken accepteren die niet logisch lijken. Voor de rest willen de orthodoxen binnen zo een religie graag alles in stand houden en niets veranderen. Dat is vanuit hun standpunt begrijpelijk, maar om die reden verandert er dan zomaar duizenden jaren niets aan bijv. de spijswetten van een geloof.