Is er verschil in het aantal gelovigen per school niveau?

zijn er bijv meer gelovigen op de universiteit dan op het mbo of juist andersom? Of heeft schoolniveau er niks mee te maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Natuurlijk zijn er superintelligente mensen die desondanks toch religieus zijn. Andersom zijn er ook mensen met een zeer laag iq die niet gelovig zijn. De gezinsachtergrond is hierbij een bepalende factor geweest. Iedereen kan hier moeiteloos voorbeelden van opsommen of zelfs gaan discussiëren over of een bepaalde wetenschapper nu religieus was of niet. Einstein en Darwin worden zowel door creationisten als door atheïsten geclaimd als één van hen. Dit is echter helemaal niet relevant voor de vraag. Het antwoord op de vraag moet gevonden worden in de kracht van grote aantallen, dus in wetenschappelijk onderzoek. Dergelijk onderzoek heeft aangetoond dat er een hecht verband bestaat tussen iemands opleidingsniveau en zijn of haar religieuze (…) gedragingen (Hyman & Wright, 1979). Zo blijken hoger opgeleiden minder vaak naar de kerk te gaan en minder religieus te zijn (Beit-Hallahmi & Argyle, 1997). Hoewel er dus altijd uitzonderingen zijn is het dus aannemelijk om te stellen dat hoe hoger de opleiding, hoe lager het aantal gelovigen er te vinden zijn. Toegevoegd na 2 minuten: Overigens blijkt uit het in de bron aangehaalde onderzoek dat opleiding ondergeschikt is aan gezinsachtergrond. Kinderen uit een niet-gelovig nest zijn gemiddeld genomen intelligenter en zijn daarom oververtegenwoordigd op hoger onderwijs. Het is niet als gevolg van het hogere onderwijs dat ze niet-religieus zijn.

Bronnen:
http://ics.uda.ub.rug.nl/FILES/root/Articl...

Niet echt wat me te maken het licht meer aan je afkomst waar geloven je ouders in enzo

Op de faculteit theologie zitten wel meer gelovigen :-) Verder maakt het denk ik niet veel uit.

Nee, er is geen significante samenhang tussen opleidingsniveau en religie. Ook intelligente mensen geloven, ook minder intelligente mensen zijn a-religieus. Dat is tamelijk evenredig over de bevolking verdeelt. Er zijn wel een paar opvallende relaties aan te wijzen die echter meer cultureel dan religieus of zuiver door intelligentie bepaald zijn. Zo is in sommige religies (bijvoorbeeld het Jodendom) studie heel belangrijk en worden Joodse kinderen in de regel erg sterk gestimuleerd hard aan een goede opleiding te werken. Ook in Aziatische culturen zien we deze waardering voor studeren. Daarentegen is in Nederland bijvoorbeeld de Islam oververtegenwoordigd op de lagere niveaus vervolgonderwijs. Dit heeft echter met andere factoren dan intelligentie of religie te maken zoals soms een taalachterstand maar ook domweg vormen van discriminatie en te lage verwachtingen die een eigen leven gaan leiden. Het is dus een statistisch verband, en geen oorzakelijk. (Marokkaanse meisjes daarentegen doen het weer bovengemiddeld goed. Met intelligentie heeft het dus niks te maken. )