Is er verschil in het aantal gelovigen per school niveau?

zijn er bijv meer gelovigen op de universiteit dan op het mbo of juist andersom? Of heeft schoolniveau er niks mee te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Het beste antwoord

Natuurlijk zijn er superintelligente mensen die desondanks toch religieus zijn. Andersom zijn er ook mensen met een zeer laag iq die niet gelovig zijn. De gezinsachtergrond is hierbij een bepalende factor geweest. Iedereen kan hier moeiteloos voorbeelden van opsommen of zelfs gaan discussiëren over of een bepaalde wetenschapper nu religieus was of niet.
Einstein en Darwin worden zowel door creationisten als door atheïsten geclaimd als één van hen. Dit is echter helemaal niet relevant voor de vraag. Het antwoord op de vraag moet gevonden worden in de kracht van grote aantallen, dus in wetenschappelijk onderzoek.

Dergelijk onderzoek heeft aangetoond dat er een hecht verband bestaat tussen iemands opleidingsniveau en zijn of haar religieuze (…) gedragingen (Hyman & Wright, 1979). Zo blijken hoger opgeleiden minder vaak naar de kerk te gaan en minder religieus te zijn (Beit-Hallahmi & Argyle, 1997).

Hoewel er dus altijd uitzonderingen zijn is het dus aannemelijk om te stellen dat hoe hoger de opleiding, hoe lager het aantal gelovigen er te vinden zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens blijkt uit het in de bron aangehaalde onderzoek dat opleiding ondergeschikt is aan gezinsachtergrond. Kinderen uit een niet-gelovig nest zijn gemiddeld genomen intelligenter en zijn daarom oververtegenwoordigd op hoger onderwijs. Het is niet als gevolg van het hogere onderwijs dat ze niet-religieus zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was moeilijk kiezen tussen Marleen en jou, maar jij haalde er ook wetenschappelijke artikelen bij, vandaar mijn keuze voor jou :)

Andere antwoorden (3)

Niet echt wat me te maken het licht meer aan je afkomst waar geloven je ouders in enzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de faculteit theologie zitten wel meer gelovigen :-)
Verder maakt het denk ik niet veel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er is geen significante samenhang tussen opleidingsniveau en religie. Ook intelligente mensen geloven, ook minder intelligente mensen zijn a-religieus. Dat is tamelijk evenredig over de bevolking verdeelt.

Er zijn wel een paar opvallende relaties aan te wijzen die echter meer cultureel dan religieus of zuiver door intelligentie bepaald zijn. Zo is in sommige religies (bijvoorbeeld het Jodendom) studie heel belangrijk en worden Joodse kinderen in de regel erg sterk gestimuleerd hard aan een goede opleiding te werken. Ook in Aziatische culturen zien we deze waardering voor studeren.

Daarentegen is in Nederland bijvoorbeeld de Islam oververtegenwoordigd op de lagere niveaus vervolgonderwijs. Dit heeft echter met andere factoren dan intelligentie of religie te maken zoals soms een taalachterstand maar ook domweg vormen van discriminatie en te lage verwachtingen die een eigen leven gaan leiden. Het is dus een statistisch verband, en geen oorzakelijk.

(Marokkaanse meisjes daarentegen doen het weer bovengemiddeld goed. Met intelligentie heeft het dus niks te maken. )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Een gedegen antwoord met achtergronden en verbanden, in plaats van een kort zinnetje met een vermoeden. Hulde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel een genuanceerd verhaal, maar toch mis ik nog een bronvermelding. Ik heb ook onderzoeken gelezen waarin juist werd gesteld dat er wel een verband is tussen intelligentie/opleidingsniveau en religie. Hoe hoger het iq/opleidingsniveau hoe lager de mate van religiositeit. Ik zal even zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@alknobe; ik weet niet waar je die wijsheid dat vandaag gehaald hebt, maar ik ken echt zát religieuze doktoren; van tandartsen tot chirurgen en daarbij komt nog dat op studies als oudheidkunde, geschiedenis, theologie, godsdienstwetenschappen en kunstgeschiedenis erg geliefd zijn bij agnosten en gelovigen.
En de grootste factor waarom religieuze mensen (dat zeg ik zo omdat de meeste religieuze nederlanders nog niet hun hele leven in nederland wonen) geen hoog opleidingsniveau zouden kunnen bereiken zijn nog altijd een gebrek aan geld en/of discriminatie... en daar komt nog bij dat veel gekleurde kinderen op de basisschool (zonder dat ze ooit een andere taal dan nederlands gesproken hebben) bij voorbaat al een rugzakje krijgen en een lager schooladvies na aanleiding van de cito. Het komt bovengemiddeld vaak voor dat een kleurling havo-vwo resultaat heeft en toch advies om tl-havo te gaan volgen! En dan komt er dus nóg een factor om de hoek; discipline.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Penthesileia: Het is niet mijn wijsheid, het is een wetenschappelijk aangetoond verband (zie bronvermelding bij mijn antwoord). Je zou jezelf de vraag moeten stellen waar jij de wijsheid vandaan haalt dat “de grootste factor waarom religieuze mensen geen hoog opleidingsniveau zouden kunnen bereiken (…) nog altijd een gebrek aan geld en/of discriminatie (zijn).” Overigens zijn de onderzoeken waar ik naar verwijs internationaal dus de invloed van immigratie van niet-Westerse allochtonen in Nederlands is hierbij niet relevant. Ook is het tamelijk beledigend om als verweer tegen het lagere opleidingsniveau onder religieuzen te stellen dat dat veroorzaakt wordt door ‘kleurlingen’ zoals jij ze noemt. Ben je zelf dan eigenlijk niet aan het discrimineren door deze bevolkingsgroep als ongedisciplineerd weg te zetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is inderdaad wel een verband tussen religiositeit en mate van 'wetenschappelijkheid', (dat las ik volgens mij onlangs in de Humus, het tijdschrift van het HV of in "Wij zijn ons brein" van Dick Swaab, dus ik moet je de bron even schuldig blijven) maar die komt niet zozeer door aangeboren of aangeleerde niveauverschillen, maar door naar het gebied van de wetenschap waar je naar kijkt. Het aantal religieuze rechtsgeleerden, filosofen of theologen en dergelijke is relatief erg hoog (voorál in de VS, maar daar is het aantal gelovigen nu eenmaal erg hoog) , het aantal biologen, om maar een zijstraat te noemen, vrijwel nul. Dat is echter geen kwestie van intelligentie. Over alle soorten studies verdeeld is de mate van religiositeit te vergelijken met de doorsnee bevolking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@marleen: "over alle studies verdeeld de mate van religiositeit te vergelijken is met de doorsnee bevolking". Gaat dit ook over Amerika?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, volgens mij is dat wereldwijd.
Vergis je niet, we wonen in één van de meest seculiere landen ter WERELD. Nogal logisch dat hier het aantal mensen dat zichzelf als niet religieus beschouwd de overhand heeft, eveneens op ALLE niveaus, want dat is (nog) ene afspiegeling van de bevolking. In landen waar zo'n 95 % een bepaalde godsdienst aanhangt, zie je dat ook op de scholen terug.