Wie is JHWH volgens trinitariers ?

Is dit De Vader de Zoon de Heilige Geest, of is het de Naam van de Vader, of heeft het alleen betrekking op de Zoon Jezus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

Hallo Amadeus - laat ik eerst zeggen Jacob was uitgekozen door God, maar worstelde ook met God. dit is jouw worsteling..

Jahwe (ook Jehova geschreven) is een Hebreeuwse naam voor God, die "De Altijdzijnde" betekent (zie Exodus 3:13,14). Dit hoef ik je niet vertellen.

In Jesaja 8:13,14 lezen wij dat de HERE (Jahwe) tot een heiligdom zou worden, "en tot een steen, waaraan men zich stoot, en tot een rotsblok, waarover men struikelt". Volgens 1 Petrus 2:4-8 is dit rotsblok de Christus.

In Jesaja 44:6 lezen wij deze verheven proclamatie: "Zo zegt de HERE (Jahwe), de Koning en Verlosser van Israël, de HERE (Jahwe) der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God". In Openbaring 1:17 zegt Jezus: "Ik ben de eerste en de laatste".

In Psalm 24:10 wordt de vraag gesteld: "Wie is Hij toch, de Koning der ere?" Het antwoord luidt: "De HERE (Jahwe) der heerscharen, Hij is de Koning der ere". In 1 Korintiërs 2:8 en in Jakobus 2:1 wordt Christus "de Here der heerlijkheid" genoemd.

Jesaja heeft in een visioen "de HERE (Jahwe) der heerscharen" gezien (Jesaja 6:5). Bij het aanhalen van deze tekst zegt Johannes dat Jesaja de heerlijkheid van Christus heeft gezien (Johannes 12:37-41).

In Joël 2:28-32 belooft God dat Hij Zijn Geest op al wat leeft zal uitstorten en dat "ieder die de naam des HEREN (Jahwe) aanroept, behouden zal worden". In Romeinen 10:9-15 wordt deze tekst aangehaald en het aanroepen van de naam van Jahwe wordt vereenzelvigd met het aanroepen van de naam van Christus.

Christus is ook JHWH.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens de trinitariërs (zij die alleen geloven in de drie-eenheid waarbij God, Jezus en de Heilige Geest één zijn, dus 3 personen verenigd in één god) is JHWH een deel van de drie-eenheid. De vader JHWH, de zoon Jesjoewa en de Heilige Geest zijn samen één god.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel duidelijk antwoord + dankjewel
Hier volgt een mooi voorbeeld uit de bijbel zelf:
Jehovah
Definitie: De persoonlijke naam van de enige ware God, die hij zichzelf heeft gegeven. Jehovah is de Schepper en de rechtmatige Soevereine Heerser van het universum. „Jehovah” is de vertaling van het Hebreeuwse Tetragrammaton יהוה, hetgeen betekent „Hij veroorzaakt te worden”. Deze vier Hebreeuwse letters worden in veel talen met de letters JHVH of JHWH weergegeven.
Waar komt Gods naam in verschillende bijbelvertalingen voor?
Van der Palm-bijbel (1825): De naam JEHOVA staat in Exodus 6:2. Zie ook Exodus 32:5; 34:5, 6; Psalm 83:19 [18]; Jesaja 42:8. (Maar als deze en andere vertalingen op verschillende plaatsen de naam „Jehovah” gebruiken, waarom wordt die dan niet consequent gebruikt op elke plaats waar het Tetragrammaton in de Hebreeuwse tekst voorkomt?)
Pieter Keur-bijbel (1898): Bij Genesis 2:4 staat: „Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met groote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebreeuwsch het woord JEHOVAH, of korter JAH staat.”
Henry’s Bijbelverklaring (ca. 1714; in 1912 in een herziene vertaling uitgegeven door J. H. Kok): In een voetnoot bij Genesis 2:4 staat: „Een naam gegeven aan den Schepper, . . . en die is Jehovah, waarvoor wij in onze overzetting steeds het woord HEERE in kapitale letters gebruiken, om aan te duiden, dat er in het oorspronkelijke Jehovah staat.”
Statenvertaling: Op de titelpagina van een uitgave van 1762 staat: „Wordende hier in ook, om gewigte en bekende redenen, Gods Gedenk-Naam JEHOVAH onvertaald gehouden.” De naam staat overal in de Hebreeuwse Geschriften.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit slaat dus niet op Jezus Christus want dat was de zoon van God, dus niet verwarren met JHWH of Jehovah.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een vraag aan jou, toen Jezus stierf waar was God dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lordlister, ik deel je mening, maar wie is JHWH volgens trinitariers, dit was eigenlijk de vraag ,-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie JHWH is niemand anders dan de monologe God, de God van Israel. het zijn medeklinkers. De Israelieten kende geen klinkers. de klinkers zijn er later ingevoerd. Zo kreeg je Jahweh, Jehovah of Jehova.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is dus niet volgens de trinitariers, daar zijn verschillende meningen over. De drie eenheidsleer wordt vaak verschillend uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste kan de ziel sterven, dus niet onsterfelijk Ezechiel 18:4 wij hebben dus geen ziel maar zijn een ziel. Denk maar aan het gezegde hoemeel zielen hoe meer vreugd.
Waar Was Adam toen hij toen hij nog niet tot bestaan was gekomen? En denk ook maar eens aan het volgende: NBG luidt: „In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God.” (SV, LV, Lu en WV gebruiken soortgelijke bewoordingen.) NW luidt echter: „In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god. Deze was in het begin bij God.”
Welke vertaling van Johannes 1:1, 2 komt overeen met de context? Johannes 1:18 zegt: „Niemand heeft ooit God gezien.” Vers 14 zegt duidelijk: „Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd.” Ook wordt in de verzen 1 en 2 gezegd dat hij in het begin „bij God” was. Kan men bij iemand zijn en tegelijkertijd die persoon zelf zijn? In Johannes 17:3 spreekt Jezus de Vader aan als ’de enige waarachtige God’; Jezus weerspiegelt als „een god” dus louter de goddelijke eigenschappen van zijn Vader. — Hebr. 1:3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als Jezus 3 dagen dood is geweest, en zijn vader in de hemel spreek je over 2 personen. God heeft geen begin gehad maar Jezus wel. En Jezus zei ook de vader is meer dan ik. En het volgende is ook iets om over na te denken:
1 Kor. 15:27, 28, NBG: „Alles heeft Hij [God] aan zijn [Jezus’] voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft. Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.”
Degene die zich onderwerp is niet groter dan degene aan wie hij zich onderwerpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook Satan gebruikte de Bijbel (Geschriften zoal toen voorhanden) om Jezus zo verkeerde dingen te laten doen. Hij zei vaak er staat geschreven. Zo ook zijn er stromingen die de Bijbel verkeerd interpreteren om hun ideeën en gedachten te ondersteunen.
Satan is er bij gebaat als mensen de verkeerde ideeën op nahouden.
Laten we de Bijbel goed bestuderen en op de manier zoals De Enige Ware God het bedoeld heeft en ons laten leiden door zijn Heilige Geest die de juiste interpretatie ondersteund.
Als men JHWH (Jehovah, zoals in de Nederlandse taal wordt gebuikt) en Jezus als 1 persoon ziet komt men in een crisis terecht.
De meeste trinitariers zien God, Christus en de heilige geest als dezelfde God/persoon.
Uitspraken die ze gebruiken hebben vaak een heel andere betekenis. Maar het is hoe en welke richting wil men gaan met zijn denkbeelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@adriaanv: Ander voorbeeld: God zei in Genesis 2:24 dat Adam en Eva (de mens en zijn vrouw) een (1) vlees zouden zijn. Betekende dit dat ze een (1) en dezelfde persoon zouden zijn? Zou Jezus niet kunnen bedoelen dat ze een (1) zijn in denken doen en handelen? Ja, natuurlijk kan je de woorden van hem gebruiken om te zeggen dat hij bedoelde dat ze dezelfde persoon zijn. Maar is dat in overeenstemming met de de strekking van andere delen van de Bijbel? Het noemen van de drie in 1 tekst (Mattheus 28:19, 20) (nota bene staat er niet dat ze 1 zijn, maar worden bij elkaar genoemd) betekent nog niet dat ze 1 en dezelfde persoon zijn. Let ook op hoe de drie-eenheid is ontstaan of trinitariers-gedachte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil geen oeverloze discussie beginnen, maar herhaal wat ik gezegd hebt. Als je iets wil geloven, dan kan je dingen zien die niet zo bedoeld zijn. Overigens bepaal je niet zelf wat juist is te geloven, maar de Schepper bepaalt dat. Ik denk dat je daar mee eens bent. Hij bepaalt wat juist is en niet wij.
Om 1 op 1 op je aanhalingen te reageren:
a) Wat deden Maria en de apostelen bij het aanbidden? Wordt hiermee bewezen dat De schepper en Jezus dezelfde persoon zijn?
b) Wordt Jezus zelf in de Bijbel miet EEN God genoemd? Maar wat zei hij in Openbaring? {Opb. 19:9, 10} en Joh. 1:1 zegt het Woord was een God. Maar is geen bewijs dat ze 1 en dezelfde persoon zijn.
c) Het klopt dat Jezus voor hen bestond. Hij als Meesterwerker naast God bestond. Gen. 1:26 ... Laten wij ... Wil ook niet zeggen dat ze 1 en dezelfde persoon zijn.
e) Als laatste aanhaling is het toch logisch dat als je de zoon niet accepteert die door de Vader gezonden is, dat je zo in conflict met de Vader komt? Ook geen bewijs van dezelfde persoon.
BTW: Zou Satan het lef hebben om God, De Schepper proberen te misleiden? Hem alle Koninkrijken van deze aarde aan te bieden? En dat hij engelen nodig zou hebben om hem op te vangen? Ja, aan alles kan je een draai geven wat de betekenis betreft, maar is het gebaseerd op common sense? En op de gehele Bijbel?
Of wat we zelf willen geloven?
Helaas, maar het lijkt me niet verstandig een hele verdere discussie te voeren verder hierover.
Men is toch overtuigd van zijn gelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer, maar ik denk niet dat ik in de hemel kom. God had de mens gemaakt om op aarde te leven in een paradijs en hoop in het nieuwe paradijs te zijn hier op aarde en niet in de hemel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar had Adam geleefd als hij niet gezondigd had?
In de hemel of op aarde? De mens is gemaakt om op de aarde te leven en niet in de hemel. Psalm 115:16
En de nieuwe hemel en nieuwe aarde is niet letterlijk, maar zij worden gereinigd van de goddeloze Psalm 37:9,10 en 29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry ik stop hiermee, deze discussie heeft geen enkele zin.
Maar ik wil je nog wel een tip geven ga eens ernstig de bijbel onderzoeken in jouw god die zgn wist dat Adam zou zondigen en zou sterven wil ik niet geloven
Ik geloof in een liefdevolle God en niet in een god die eerst zijn kind maakt en dan al weet dat hij zou sterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spijtig, een zinloze discussie zonder respect voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet geheel volgens de zienswijze van de trinetariers, maar toch dankjewel voor de duidelijke uiteenzetting +