Er zijn drie verschillende soorten Boeddha's:

De correct en compleet verlichte. Dit is een Boeddha die besluit de leer aan anderen te onderwijzen.

De eenzame verlichte. Dit is een Boeddha die op eigen kracht het boeddhaschap heeft behaald, maar besluit het niet te onderwijzen aan anderen.

De volgeling Boeddha. Dit is een Boeddha die het boeddhaschap als volgeling van een andere Boeddha behaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten het antwoord van Pieter, bestaan er in China voor elke plaats zo een 10-tal lokale boeddha's. Er zijn er dus vele duizenden die als een Boeddha zijn vernoemd en die worden vereert.
Dit gaat over een geschiedenis van een paar 1000 jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gautama Boeddha is de grondlegger van het Boeddhisme.
Lees hieronder de link.
Er wordt dus maar een mens met Boeddha bedoeld. Maar er zijn vele vele afbeeldingen. En hij heeft een hele ontwikkeling meegemaakt. En van iedere fase is wel weer een beeld of een afbeelding, om de volgelingen te bepalen bij waar ze mee bezig zijn.
Bv de verlichte Boeddha. Het gaat dus niet om meerdere personen, maar om meerdere fases, toestanden waarin een mens zich kan bevinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was maar 1 boeddha en dat was Gautama Boeddha. De chines boeddha's zijn afbeeldingen van een volgeling van Gautama Boeddha en zijn dus geen Boeddha.