Is er uit de bijbel of een ander historisch geschrift op te maken in welk jaargetijde Jezus werd geboren?

geboorte

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.1K
itsme
13 jaar geleden
zie hiervoor ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/geboortedatum-jezus.33940
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach Frits, voor een 75 jarige is een termijn van 1 jaar lang genoeg om de vraag opnieuw te stellen. Daarbij vraag ik niet naar de datum,maar naar her jaargetijde.

Het beste antwoord

Er heeft wel geschiedschrijving plaatsgevonden door een Romeinse schrijver die de moord op de jongetjes in Bethlehem heeft genoemd.
Ik ben even zijn naam vergeten. Dezelfde schrijver heeft ook dingen over Jezus genoteerd. Het was Tacitus.

Uiteraard werd Jezus niet middenin een winternacht geboren.
Maar de vroege christelijke predikers ten onzent sloten aan bij de al bestaande gewoonte om de komst van het licht eind december te vieren.
Er zijn wel meer al bestaande gewoontes geincorporeerd in de christelijke tradities.

Toegevoegd na 12 uur:
En dan was er nog Flavius Josephus, een Joodse geschiedschrijver die een en ander heeft opgetekend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat zou door die volkstelling te traceren moeten zijn; ik heb me wel eens laten vertellen door een geschiedenisleraar dat het in augustus zou zijn geweest.
Heb helaas geen betrouwbare bron.

Toegevoegd na 6 minuten:
maar misschien heb ik nog een bon van de hoefsmid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Wel zijn er in de bijbelverhalen gebeurtenissen en omstandigheden benoemd die wel kunnen plaatsen en dateren.

Het is best mogelijk dat de persoon Jezus werkelijk heeft geleefd. MAAR de bijbelverhalen zijn geen geschiedschrijving maar een vorm van PROPAGANDA. Daarom worden bepaalde tijdstippen en locaties opgevoerd.
Doel daarvan was mensen te laten geloven dat hij een afstammeling van koning David was en de redder van het Joodse volk. Vandaar de locatie Bethlehem en de confrontatie met het Romeinse gezag bij zijn geboorte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een factor die tegen een datum in december pleit is dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de Romeinse keizer zo’n regenachtige wintermaand zou uitkiezen om zijn (vaak opstandige) joodse onderdanen „een ieder naar zijn eigen stad” te laten reizen om daar te worden ingeschreven. — Lu 2:1-3

Ook zijn de herders niets 's nachts in deze maand met hun kudden in het veld!

Ooit heb ik eens een berekening gelezen dat hij eerder begin maand oktober zou geboren zijn.Wanneer ik ze vind ,zal ik ze hier even bijkleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op wikipedia (1e bronvermelding) staat in een artikel over Jezus (historisch-kritisch) dat de vermoedelijke datum eind oktober/begin november van het jaar 6 á 7 voor Christus ligt.

In de tweede bron worden bijbelse teksten opgevoerd die er op wijzen dat de geboorte van JC inderdaad in het najaar is geweest. Deze laatste site is wel in het Engels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meningen hierover zijn verschillend maar onderstaande link is een diepgaande studie over het hele kerstgebeuren.

Een hele brok leesplezier voor wie interesse heeft. ;-)

Hoofdstuk 2 werpt een blik over de periode van de geboorte van Christus. ;-)

http://members.ziggo.nl/peter7/kerst/kerst.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt of de je het uit de Bijbel kan op maken.
Ja, dat kan.
Alleen zal je geen exacte datum tegenkomen daar de Israëlieten geen geboortedatums vierden. Dat werd alleen door de volken om hen heen gedaan.
Hier 3 manieren.

1) In het geboorte-verslag van Jezus staat dat de herders met de schapen buiten sliepen. Dat werd nooit in december of de winter gedaan.

2) Jezus heeft over zijn dood op 14 Nisan gezegd dat deze dag een gedenkwaardige dag moest worden. Het was een slachtoffer van zijn eigen lichaam voor zonde die hij bracht. Op 14 Nisan werden de Israëlieten uit Egypte bevrijd en werd het Pascha ingesteld (Geen Pasen zoals men het nu viert) Jezus verving het oude wetsverbond met offers, en stelde een nieuw verbond in, waar hij eens en voor altijd het slachtoffer voor was. Jezus was toen 33 1/2 jaar oud. De Joodse maand Nisan komt overeen met onze maanden maart/april.
6 maanden eerder of later komen we uit in sept/okt. In deze maanden zouden zoals in punt 1 wel de herders en de schapen op het veld geslapen kunnen hebben.

3) Bij deze uitkomst is er wat leeswerk nodig.
Volgens het verslag in Lucas 1:5 moest Zacharias, een priester als afstammeling van Abia en Aaron, 2 weken dienst doen in de tempel. Volgens 1 Kronieken 24:10 was Abi̱a de achtste. Er waren 24 afdelingen per jaar.
Het ingaan van de priester-dienst begon met de eerste maand. Dat was voor hun Nisan. De Joodse maand Nisan komt overeen met onze maanden maart/april.
Indien Zacharia dienst deed, betekent dit dat hij in jul/aug dienst deed en zijn vrouw Elisabeth zwanger werd van Johannes de Doper.
In Lucas 1: 24 word gezegd dat Elisabeth in afzondering ging voor 5 maanden en in vers 25 dat in haar zesde maand de engel Gabriël aan Maria verscheen. Dat betekent dus we beland zijn in jan/febr.
Er is niets bekend dat Maria een abnormale bevalling heeft gehad, dus 9 maanden later komen we ook uit in sept/okt.
Dit klopt ook met de omstandigheden in het jaargetijde rond de geboorte van Jezus. Tevens ook met de simpele berekening bij punt 2
Nogmaals, exacte datums zullen niet achterhaald worden in de Bijbel, daar de datum geen speciale betekenis had in die dagen voor de degenen die God volgens de Geschriften aanbaden.
Ik hoop dat je vraag is beantwoord, daar je nu wel weet welk jaargetijde het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker! Er is al diverse keren onderzoek naar gedaan en de uitslag van verschillende testen in verschillende tijdschriften had grote overeenkomsten.

Het voorjaar of de zomer is waarschijnlijker dan de winter omdat "de herdertjes sliepen bij nachte" alleen dan van toepassing was, 's winters sliepen ze ergens binnen, dus kunnen ze nooit een ster hebben gezien: ze hadden immers een dak boven hun hoofd!

Het waarschijnlijkste is dat de katholieke kerk in haar wil het christendom aan iedereen op te dwingen, met de belangrijke gebeurtenissen van zowel kleine volksgeloven, die op de natuur gebaseerd waren, als de gebeurtenissen binnen het christendom heeft geschoven.
Bij het 'heidense feest' van geboorte van een nieuw jaar en nieuw licht plaatsten ze ge geboorte van jezus, immers dat onze aarde volgens de bijbel 'nieuw licht' gaf.
Met pasen, als we zijn wederopstanding vieren, vierden de kleine volksgeloven de komst van de nieuwe babydieren etc. Meestal geloofden deze stammen in reïncarnatie etc. wat de wederopstanding op die datum kan verklaren.

Het is dus waarschijnlijker dat de geboorte van jezus, die door de onderzoeken in de lente of zomer blijkt te zijn, door de kerk zelf op 25 december is geplaatst om de volksstammen het christendom op te kunnen leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke bron heb je gebruikt voor de aanname dat het in het voorjaar of de zomer is geweest?