Wat wordt er in de bijbel gezegd over zondagen?

Bij mij thuis hebben niet echt een geloof, maar ik wil toch wel weten wat er nou precies over in de bijbel staat. Mag je nou helemaal niks doen, of alleen dingen die je leuk vindt ofzo?

Alvast bedankt! :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
17.3K

Antwoorden (7)

nou zondag is bedoeld als een rustdag en om naar de kerk te gaan. je mag geloof ik niet werken niet schoonmaken en echt dingen ondernemen waarmee je een hele middag mee bezig bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zegt wat er in de bijbel staat, wie ben jij om tegen het woord van god in te gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult op zondag toch ook moeten eten, waardoor je weer servies vies maakt, wat afgewassen moet worden, dus je kunt er zowiezo niet onderuit om te poetsen.
En als je werkt met dieren, zal je toch ook elke dag, dus ook op zondag de dieren eten en schoon water moeten geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Harmien.
Ik ben nu een lekker hard broodje aan het eten, maar die kruimelt nog al, dus ik ben bang dat ik dadelijk moet gaan stofzuigen hahaha ;-)
Leuke parkietjes op je avatar :-)
Ik Ben agaporniden kweker :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hoor, tuurlijk mag je een pb sturen.
Ik was alleen effe naar de vogels, daarom reageerde ik niet.
Ja op zondag moeten ze ook eten en water hebben ;-)
Jou vogeltjes zijn grasparkietjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@harmien: "en daar bij God schrijf je met een hooft letter, wel naar school geweest??" Eh, hoofTletter? Misschien zelf goed spellen als je kritiek geeft op die van een ander?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En volgens mij is het geen christenen maar christen of christin, prediker 7:16 zegt ( aanhaling )Word niet al te rechtvaardig, en betoon u niet bovenmate wijs
Positief bedoeld.
In de 10 geboden, de regels die God aan de mensen gegeven heeft, staat:
6 dagen zult gij arbeiden, en de 7e dag zult gij rusten.

Dat is wat er staat, en hoe dat geinterpreteerd wordt, verschilt per kerk. In Israel was de 7e dag helemaal niet de zondag, maar de zaterdag, vandaar dat joden nu nog de sabbat op zaterdag vieren.
Vroeger, en in strenge kerken nu nog, mocht je eigenlijk bijna helemaal niets op zondag. Niet naar het zwembad, geen ijsje kopen, want dan liet je andere mensen voor je werken, maar het was soms zelfs zo dat je wel mocht breien, maar alleen voor je eigen plezier, en niet "als werk". Dus als je op zondag iets gebreid had, moest je dat vervolgens weer uithalen, want anders had je arbeid verricht, een sok gebreid bijvoorbeeld. Ik denk niet dat dat nu nog ergens zo is.
Maar er zijn wel nog steeds mensen die geen ijsje zulle kopen op zondag, ook niet als het heel warm is.
Maar in de kerk waar ik kom, is dat allemaal veel minder streng. Ik ga straks gewoon lekker lunchen in een restaurant, en daar zou niemand moeilijk over doen als ze me zagen, ook de dominee niet.
Overigens is het bij de strenge joden nog veel strikter allemaal, daar mag/mocht je op de sabbat niet meer dan een aantal passen lopen, en op de vrijdag wordt alles al klaar gemaakt voor de sabbat, zodat zelfs de tafel niet gedekt hoeft te worden.
Overigens is dat, van dat aantal passen, ook de reden dat je hele joodse wijken had in grote steden, iedereen moest dicht bij de synagoge wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stond in de wet die aan Mozes werd gegeven,en was één onderdeel van de vele andere wetten die werden gegeven.
De vraag is ,'Is die nu nog van kracht?'
In de bijbel wordt nergens gerept over de zondag, alleen maar over de sabbat die liep van vrijdagavond zonsondergang tot zaterdags zonsondergang. En die wet werd aan het volk Israel gegeven, en met de dood van Jezus werd die wet opgeheven want hij had de wet met zijn dood vervuld. Dus wij hoeven geen zondagsrust in te lassen. Maar het is altijd goed om anderen mensen te respecteren als zij het wel doen.

Toegevoegd na 4 dagen:
Nomen,

Wie heeft jou verteld dat wij op zondag moeten rusten
En wat zegt de bijbel daar over?
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens, een respectvol antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm, je herhaalt nu de vraag van de vraagsteller zelf. Dat is geen antwoord he...
heleenkaashoek
2 maanden geleden
Toen jezus op aarde was sprak hij zelf over de wet dus dit lijkt me niet aannemelijk. lees Mattheüs 22 maar vanaf vers 34. en al helemaal in Mattheüs 5 spreekt hij hier duidelijk over: ''Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.
heleenkaashoek
2 maanden geleden
uiteindelijk heeft iedereen hier wel een andere mening over dus blijft het wel een lastig onderwerp
Niets.

Er wordt alleen gesproken over sabbat, de zevende dag of de rustdag.

Voor het Joodse en Moslim geloof is dat de zaterdag, voor het Christelijke geloof is dat zondag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door de jaren heen veranderd de interpretatie nogal.
een jaar of dertig (veertig?) geleden was het ondenkbaar dat mensen bij mij in de buurt anders dan lopend naar de kerk zouden gaan.
Tegenwoordig parkeren ze (illegaal) zo dicht mogelijk bij de kerk omdat ze weten (of hopen) dat de politie op zondag toch niet bekeurd... Buiten spelen mocht toen niet, binnen een boek lezen nog net.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat interpretatie met letterlijke tekst te maken heeft. In de bijbel komt het woord zondag niet voor.
Jedidja
een jaar geleden
Voor de moslims is dat vrijdag... niet zaterdag...
"Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt" leerden wij op school. Dat is het 3de (4de?) gebod van de 10 geboden. Er werd dus niet gesproken over een zondag of zaterdag of welke dag dat dan ook mocht zijn. Bij de Christenen is de dag des heren de zondag geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit de antwoorden blijkt al dat de bijbel voorschrijft 1 dag per week rust te nemen, de 7e dag. "want in 6 dagen heeft Hij de hemel en aarde geschapen, maar de 7e dag was een rustdag".
Om die reden vieren de Joden de sabbat, de zaterdag.

Dat werd op een bepaald moment heel strict, zo mochten Joden op de sabbat niets, soms niet eens een bepaalde afstand lopen. Jezus echter genas mensen op de sabbat, en zijn leerlingen plukte aren van het land en aten dat op, iets waar Jezus op aangesproken werd. Jezus verduidelijkte oa middels een voorbeeld dat de sabbat niet gaat om een dag met je armen over elkaar zitten, hij zei: de sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat.
Kortom, het is goed voor je om 1 dag rust te houden voor jou als mens, en het gaat niet om wat je allemaal wel en niet mag doen op die dag ( want met al die regels, is het dan nog een rustdag? )

Maar waarom vieren de meeste christenen ( er zijn uitzonderingen ) dat niet meer op zaterdag maar op zondag? Wel, volgens de overlevering is Jezus op de eerste dag van de week uit het graf opgestaan.( matt. 28:1 ) Op de eerste dag van de week kwamen de eerste christenen samen omdat te gedenken en vieren, en met elkaar naar de verkondiging van het Woord te horen.( hand. 20:7 ) Uiteindelijk heeft keizer Constantijn in een groot deel van Europa bepaald dat de zondag de rustdag werd, dat viel goed bij christenen en tevens bij niet-christenen die toen de zon aanbaden.

Mijn inziens gaat het er niet om of je rust op zaterdag of zondag, wel dat je 1 dag per week rust. Omdat het Zijn goede voorschrift is, en een mens dat nodig heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een + voor paragraaf 2 en 3
De Bijbel geeft geen kant en klaar lijstje van dingen die je wel of niet mag doen. In de wet die God aan het volk van de Joden gaf (die wet staat in de Bijbel) is vermeld dat je geen werk mag doen.

De manier waarop ik dat invulling geef is als volgt:

1. Ik ga niet naar mijn werk. In mijn werk zijn wel wat werkzaamheden die voor patiënten van levensbelang zijn, dat werk doe ik wel, omdat het noodzakelijk is. Jezus geeft in de Bijbel hiervan een voorbeeld: als je kalf in de waterput is gevallen, mag je het er wel uithalen op de rustdag.

2. Ook allerlei andere dingen die bij mijn dagelijks leven horen, doe ik op zondag niet. Voorbeeldje: mijn computer blijft uit. Hele dagen zit ik achter de pc, maar op zondag niet. Mijn huishoudelijk werk doe ik ook niet. Die klussen hoeven niet elke dag gedaan te worden, dus die kun je best op zondag overslaan.

3. Andere dingen zijn wel noodzakelijk om te doen, zoals eten klaarmaken.

4. Zoals ik al schreef, ben ik ertegen om op zondag te werken. Daarom ga ik geen boodschappen doen, ook al zijn de winkels om de hoek elke zondag open. In de winkel zijn mensen aan het werk, maar dat is geen noodzakelijk werk. Daar ben ik dus tegen. En dan zou het hypocriet zijn als ik op zondag boodschappen zou doen.

5. Op zondag ga ik twee keer naar de kerk. Dat vind ik erg waardevol en belangrijk. Thuis lees ik dagelijks uit de Bijbel, in de kerk krijg je er uitleg bij. Erg leerzaam!

6. Zes dagen per week ben ik druk. Ik kan daarom ontzettend genieten van de zondag als rustdag. Ik zie het als een zegen van God voor de mensen dat we een rustdag mogen hebben.