Welke goede boeken zijn er geschreven over de bijbel cq het geloof zonder dat het geschreven is vanuit een bepaalde geloofsovertuiging?

Ik ken de bijbel vrij goed vanuit mijn kindertijd. Inmiddels heb ik mij kunnen ontworstelen aan de onderdrukkende denkbeelden van mijn (gereformeerde) ouders. Hier ben ik de laatste tijd erg veel mee bezig en vanwege een andere vraag op deze site wil ik hem hier stellen. Ik ken de bijbel echter alleen vanuit een religieus oogpunt en als ik om advies vraag zeggen de mensen uit mijn omgeving alleen maar: lees de bijbel, maar daar heb ik dus juist niets aan.

Zijn er ook goede boeken geschreven over de bijbel en/of het geloof die van buitenaf met een onafhankelijke blik naar het geloof kijken? En dan met name gericht op de lessen die er in staan, of bepaalde zaken van het geloof waardevol zijn of juist niet, of bepaalde zaken historisch waargebeurd kunnen zijn of niet, dat soort dingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

Een boek waar eigenlijk alles over het leven, dus ook het geloof aan het bod komt, vanuit een niet christelijk perspectief geschreven, is het boek Ongewoon gesprek met God.

Beschrijving site:
Het eerste deel van een bijzondere reeks. Een ongewoon gesprek met God markeert Neale Donald Walsch's eerste dialoog met God. Dit boek bespreekt persoonlijke zaken zoals welvaart, relaties en de aard van spirituele waarheid. God geeft heldere, begrijpelijke antwoorden. God blijkt een intelligente, kritische en humoristische waarnemer van het leven op aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bedoel je een boek zaos 'genesis and the bible': In this groundbreaking book, physicist Gerald Schroeder takes on skeptics from both sides of the cosmological debate, arguing that science and the Bible are not at odds concerning the origin of the universe. Line drawings.

http://www.amazon.com/Genesis-Big-Bang-Discovery-Harmony/dp/0553354132/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1293524512&sr=1-2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Spoorzoeken" van Hoekstra en "Spoorzoeken" zijn beide al wat ouder, maar nog steeds goede wegwijzers in het verschijnsel godsdienst in al haar verschijningsvormen.

Toegevoegd na 8 minuten:
"Antwoord" heet dat andere boek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij ook bedankt. Zijn dit trouwens 2 boeken die spoorzoeken heten? Ik kan er maar 1 vinden. Dat ze wat ouder zijn maakt niet uit, de bijbel is ook al wat ouder. Wat ik uit de beschrijving niet haal is of het alleen maar een vergelijking is van de verschillende stromingen of dat het ook ingaat op voor- en nadelen, juistheid of juist niet en dat soort vragen. Ik ben vooral op zoek naar diverse gezichtspunten en meningen, en niet zozeer naar een beschrijvend boek. Weet je of dit boek (deze boeken) daar ook geschikt voor zijn?
Beste Alknobe,

Persoonlijk houd ik van de boeken geschreven door Jakob Lorber, en Swedenborg.

Probeer een een kijkje te nemen op deze site wie weet is het wat voor jou!

http://www.nieuweopenbaring.nl/index.php?module=Boeken&func=browse

http://www.nieuweopenbaring.nl/index.php?name=News&catid=&topic=13
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi roodborstje, bedankt voor je suggesties. Ik heb alleen niet de indruk dat dit is wat ik bedoel. Zoals in de vraag staat wil ik graag lezen over de bijbel cq het geloof zonder dat het geschreven is vanuit een bepaalde geloofsovertuiging. In de doelstelling van de site die je doorgeeft is het volgende opgenomen: "De voorwaarde is hierbij dat er gesproken wordt vanuit algemeen-christelijke uitgangspunten" ik wil juist dat er niet gesproken wordt vanuit algemeen christelijke uitgangspunten omdat ik daarmee al 21 jaar mee ben gevoed en mijn blik wil verruimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Alknobe, Ik ben ook opgevoed met christelijke normen en waarden,ook met een bepaalde geloofsovertuiging maar heeft mij niet geschaad, deze boeken die ik je aanraad hebben mij verder inzicht gegeven, wat er eigenlijk bedoeld wordt met het christelijk geloof, ik zou zeggen lees en overtuig je zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb gemerkt dat veel christelijke dogma's me juist steeds verder van het geloof afbrengen. van kinds af aan verteld worden dat je zondig bent en alle leuke dingen afzweren heeft mij wel geschaad. dat niet je daden bepalen of je goed genoeg bent om naar de hemel te gaan, omdat je toch zondig bent. ook al doe je goed je best, ookal ga je naar de kerk, alleen door Jezus te vragen in je hart te komen kom je in de hemel.
dat alles heeft veel in mijn jeugd kapot gemaakt. ik vraag me nu af welk deel van het christelijk geloof alleen maar door mensen is ingegeven en wat er echt is. fijn dat het voor jou anders is!
Het is niet mogelijk om een boek te vinden met onafhankelijke gedachten over de bijbel. Ook de boeken die claimen een onafhankelijke blik te hebben, zijn 'gekleurd'. De afwijkende visie in dit soort boeken is alleen maar afwijkend omdat er een andere visie bestaat. Dat komt omdat onze gedachten altijd een kader zoeken. Zonder kader zijn onze gedachten niet te volgen. Ook een mening is niet kaderloos oftewel neutraal of objectief. De vraag is dus waar we naar op zoek zijn en waarom. Het waarom is makkelijk te beantwoorden, want de reden om een andere mening of visie te zoeken is onvrede met de bestaande. En zodoende blijf je dus op zoek naar een visie die het dichtst aanschurkt tegen de mening die je zoekt. En de mening die je zoekt is in feite een vooronderstelling. Dat laatste is natuurlijk wat lastig, want het betekent een vicieuze cirkel.

In het geval van de bijbel wordt het helemaal lastig als je inziet, dat de bijbel zelf ook niet 'neutraal' is in de strikte zin van het woord. Het betekent, dat je naast de bijbel in feite een interpretator nodig hebt; iemand die het uitlegt. Daarnaast is essentieel dat je je openstelt voor de boodschap van de schrift. Maar, zoals je al aangaf, heb je je kunnen ontworstelen aan de 'onderdrukkende denkbeelden van je ouders'. Dat betekent dat je je dus enigszins losgeslagen voelt, want wat is nu de echte waarheid en visie?

Mijn mening is, dat er in feite maar één is die je echt helpen kan. En dat is de Heilige Geest. Het beste dat je dus kan doen is op een rustig moment (en dat zullen er velen worden, als je eenmaal de smaak te pakken hebt) en op een rustige plek (waar je niet wordt gestoord) de bijbel pakken en beginnen te lezen. En dat niet in het oude testament, maar in het nieuwe. Het beste kun je starten in het evangelie van Lucas, dan de Handelingen en vervolgens de brieven van Paulus enz. Vervolgens start je in het OT, maar dat is dan veel beter te begrijpen.

Je hebt in elk geval geen anderen nodig om je de weg te wijzen. Er staat van de Heilige Geest, dat Hij alles dat in Jezus Christus is, aan de gelovige verkondigt. Dus stel je daarvoor open. Het lezen van boeken om daarin de wijsheid te vinden de bijbel te 'verstaan' brengen je alleen maar verder in verwarring. Pas als je de schrift vanuit de Heilige Geest gaat verstaan, ben je in staat om die andere boeken te lezen. Maar dan wordt niet de bijbel getoetst aan die andere boeken, maar worden die andere boeken getoetst aan de Schrift.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de boeken van Karen Armstrong erg goed, niet geschreven vanuit geloof (al is Armstrong wel non geweest) maar ook niet vanuit militant atheïsme.

Vooral A History of God vond ik erg leerzaam.