Waarom worden mensen van het Engelse koningshuis uitgesloten van opvolging van de troon als ze met een rooms katholieke trouwen?

Op wikipedia vond ik dit:

''These laws stipulate that those who are not legitimate descendants of Sophia, Electress of Hanover and those who have ever been Roman Catholics, or who have married Roman Catholics, are disbarred from succeeding to the Crown.''

De ''Laws'' zijn: the Act of Settlement 1701 and the Bill of Rights (1689).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Dit was ooit ingesteld om te voorkomen dat nazaten van Mary I ooit weer aan de macht komen. De Engelsen hadden een hekel aan de Spanjaarden.

Toegevoegd na 9 minuten:
De Engelsen hadden ook alleen maar slechte ervaringen met Katholieke heersers, die dan het parlement opzij zetten, waardoor deze monarch dan alleen aan de macht was. Door de Act of Settelement in te voeren, werd voorkomen dat er weer zo'n tiran aan de macht kon komen en kon het Britse parlement zijn macht behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is de Koning/Koningin in Engeland meteen hoofd van de Anglicaanse Kerk. Een huwelijk met een Rooms Katholiek zou dan wellicht een "conflict of interest" suggereren...?