Ik wil graag geloven in God, hoe doe ik dat? Of moet dat vanzelf gaan?

Ik denk dat dit mij o.a. kracht, troost en rust zal brengen, wat ik nodig heb, al vanaf jongs af aan. Ik ben niet gelovig opgevoed, en door de vreselijke dingen die ik heb meegemaakt in mijn leven(o.a. incest) heb ik nooit willen en kunnen geloven dat er een God is. De afgelopen jaren verlang ik er echter zo naar, en sta ik hier ook open voor.
Ik heb ook heel veel behoefte om naar een kerk te gaan. Niet om een dienst mee te maken, maar om daar gewoon eens te zitten om te kunnen denken en voelen. Maar ik durf het niet. Bang voor? Wat het losmaakt denk ik.
Kan dat eigenlijk wel? Een kerk binnenstappen, en daar gewoon zitten?
Ik heb al eens geprobeerd een boek te lezen over God: 'Een ongewoon gesprek met God'. Maar na 1/4 heb ik hem terug gestopt in de boekenkast, ik kon dit niet geloven. Sta ik er dan toch niet open genoeg voor? Of was dit het verkeerde boek voor mij?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik weet wel dat ik niet geïnteresseerd ben/geloof in het Jodendom, en ook niet in Allah (Moslim), niets ten nadele van Joden, of Moslims hoor. Weet niet hoe ik deze extra uitleg goed moet beschrijven. Ik ben niet op zoek naar een bepaalde religie, of naar een specifieke levenswijze. Wat ik wil bereiken is dat ik eindelijk kan geloven in iets/iemand daarboven, wat mij kracht geeft.

Toegevoegd na 2 dagen:
Hoi allemaal. Ik ga de vraag sluiten door een beste antwoord te kiezen, omdat ik hier al veel mee kan. Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden, dat waardeer ik enorm!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
15.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de wil is er..nu de weg nog je gelooft dus dat God bestaat?
(hier..je gelooft al) ik zou zeggen verdiep je in verschillende godsdiensten, pak het rustig aan.
lees de boeken en verhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees je Bijbel bid elke dag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de grootste uitdaging die jij hebt is om in jezelf te gaan geloven.
jijzelf bent realiteit,
religie is fictie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je bananenman.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi bananenman!!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik geloof eigenlijk al mijn hele leven in God maar ik ben nog nooit dichtbij Hem gekomen, hoe komt dat??

Het beste antwoord

Om te geloven heb je niet perse een kerk of een bijbel nodig. Als je diep in je hart voelt dat er meer is (god) en van je houd dan is dat genoeg. Praat tegen god, vertel hem je zorgen en verdriet. Hij luistert altijd naar je ook al denk je van niet. Je mag altijd een kerk binnenstappen en een dienst meebeleven. Of vraag een gesprek aan met een iemand van de kerk. Die kan je vragen beantwoorden. Je bent tot niets verplicht. Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden. Dus heel veel manieren om in god te geloven. Begin eens met een kinderbijbel en lees de verhalen. Je hoeft niet perse alles klakkeloos te geloven of aan te nemen. We hebben niets voor niets ons gezonde verstand van god gekregen. Hij wil dat we voor onszelf nadenken. Heel veel dingen in de bijbel worden symbolisch bedoelt. Daar moet je even je weg in vinden.
Volg je gevoel hierin en pik eruit wat jouw aanspreekt.
Ik snap je gevoel, ik heb ook heel veel ellende meegemaakt. Ik kon soms zo boos zijn op god. Waarom moest dit allemaal gebeuren? Maar ik besefte dat het vaak de mensen zijn die elkaar al die ellende aandoen en niet god. Mensen worden nu eenmaal ziek en sterven. Dat is het leven. Er is ook zoveel moois! Ik haal kracht uit mijn geloof maar geloof op mijn manier. Ik bid thuis of in de natuur. Ik ga niet naar de kerk. Dat drukte het geloof voor mij teveel in een hokje. Het voelde benauwend. Volg je gevoel en weet dat ook jij bijzonder bent en een plekje verdiend op deze aarde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (24)

Ik hoorde eens dat je voor 1 week een geloof kon uitkiezen en dat je 1 week lang volgens die regels van die geloof leeft misschien is het iets voor jou? En zo merk je ook hoeveel christenen,joden en moslims gemeen hebben het is ook nog eens iets uitdagends
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je moslim wil worden is dit nu je kans over 1-2 dagen hebben ze suikerfeest ><
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, lol als kind zijnde krijg je geld van mensen en veel snoep :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is heel handig ja. je hebt er ook veel aan, als je daardoor niet de juiste religie hebt gevonden.. Heb je alsnog veel kennis opgedaan en miljoenen mensen over de wereld beter kunnen begrijpen. en als je wel de juiste religie, de juiste pad hebt gevonden.. dat is dan het mooiste van allemaal. Amazing..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga op je knieen en bid tot Jezus (of gewoon praten met een oprecht hart) en je zou eens zien wat er dan gebeurt.
Bid, zoek en klop en je krijgt antwoord ( Mattheus 7,7)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry foutje
Ik wou antwoord op geven en niet als een reactie plaatsen...
Rieneke1
12 jaar geleden
dit antwoord is geen 3 minnen waard.
c+
lief smurfje,

heel spijtig wat je allemaal hebt meegemaakt. Wij allen maken harde tijden mee, Moge God je blije tijdingen schenken, en jou doen leiden naar het rechte pad, amin.
(ja ik als moslim zeg amin, i.p.v. amen)
een religie brengt hoop, kracht, trots en een houvast in dit leven.(dat wat wij allen nodig hebben)

zoals ik al eerder heb vermeld.. waar een wil is, is een weg.
de wil is er al..nu de juiste weg ernaar toe.
je geeft aan dat je gelooft dat er een God is. god is één..
(de basis van de 3 grote religie's)

doe het rustig aan, lees verhalen van verschillende religie's.
lees de boeken..

voor de rest weet je wel wat het beste voor je is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
mooie warme reactie die aanmoedigt om datgene te geloven waartoe Smurfje zich aangetrokken voelt. Dikke +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal & paquieta; dankjewel ^_^ ik zie net dat ik i.p.v. 'troost'..trots heb geschreven hihi. het moet dus zijn troost.
Kristal
12 jaar geleden
;-)) dachten we al...
Ja, in een christelijke kerk kan je zomaar (op zondagochtend dan) naar binnen stappen, niemand kijkt je raar aan, het valt niet eens op. Ik zou ook gewoon wat kerken bezoeken bij jou in de buurt (er zijn veel verschillende kerken onder het christendom, er is er geen 1 fout). Bij de kerk die je het meest aanspreekt na de dienst met de dominee praten. Hij wil je heel graag helpen. En als je alleen al bid of God je wil helpen Hem te leren kennen, zal hij je zeker weten helpen!
2 verachillen tussen de Islam en her Christendom: Zie het als een brede sloot waar je overheen moet, Allah laat je het alleen doen, maar God die helpt je daar bij.
Gods zegen, en ik hoop als Christen dat je met een dominee gaat praten en dat je je bekeert!
Suc6
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Allah laat het je alleen doen?
Toch maar eens informeren bij Exentriek of dat idee wel klopt ... ;-) (geen min van mij, ik min niet.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een plus van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het wel arrogant wat je zegt : 'Allah laat het je alleen doen' heb je wel eens de Koran doorgenomen zelf ben ik ongelovig maar dat je zoiets kunt zeggen is schandalig. Dus dit is hoe een christenen is? En beetje arrogant van je en een slechte voorbeeld.. Nu snap ik waarom er zoveel mensen naar de islamitische richting gaat..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet dat we 1 God hebben en dat wij(Moslims) en jullie (christenen) beoordeeld zullen worden door 1 God op de Dag des oordeels.
Rutge
12 jaar geleden
Dus je zegt dat het Christendom klopt, als Moslim?
Wij geloven sws dat er maar 1 God is, maar niet dat we die dan samen hebben.
En als we dan beoordeeld worden, gaan we samen naar de Hemel? Of alleen jullie?
Kristal
12 jaar geleden
Rutge, je denkt toch hoop ik niet dat alleen de christenen naar Huis gaan nadat ze zijn overgegaan.
Zelf ben ik gereformeerd opgevoed lang geleden, ik zou toch hopen dat er intussen iets veranderd is.
Ga op je knieen en bid tot Jezus (of gewoon praten met een oprecht hart)  en je zou eens zien wat er dan gebeurt.
Bid, zoek en klop en je krijgt antwoord ( Mattheus 7,7)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij wilt graag geloven in God? Laat het Hem maar weten door het Hem te vertellen. Open je hart voor Hem, Hij weet waar je naar verlangt. Niets is er waar Hij niet in helpen kan en wil. Hij is nog altijd dezelfde als die Vader in de gelijkenis van de verloren zoon. Hij staat op de uitkijk, hij ziet je als je nog ver van Hem bent, Hij snelt je tegemoet, hij kust je, hij doet je het beste, mooiste kleed aan en er is feest in de hemel over een zondaar die zich tot God bekeerd. In de Bijbel laat God zich vinden. En weet, niemand is zo goed, zo liefdevol, zo genadig als Hij! Leven met Hem is een rijk leven. Van harte aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar jij eigenlijk naar op zoek bent is troost en een stevig houvast,dat kan inderdaad een geloof zijn,je zou de bijbel eens kunnen lezen en verschillende kerkdiensten bij kunnen wonen dat is vrij voor iedereen.In de plaatselijke huis aan huiskrant zie hoe laat de diensten beginnen.
Je kunt dan gaan "voelen"of het voor jouw prettig is.Ook kun je in gesprek gaan met andere gelovigen of een gesprek aanvragen bij de Pastoor uit jullie Parochie (kerkgemeenschap) hij is de uitgewezen persoon om jouw wegwijs te maken in het geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God wil graag dat je hem zoekt. Hij zegt zelf dat hij niet ver is van een ieder van ons, en dat hij je zal belonen als je hem zoekt. (bijv. handelingen 17:27). Er staat in de bijbel zijn belofte: Nader tot God en hij zal tot u naderen. Elke stap naar hem toe zal hij belonen met een stap naar jou toe. Zo nader je steeds dichter tot elkaar.

Hij heeft gezorgd dat er een mogelijkheid is om hem beter te leren kennen, doordat hij een brief aan ons heeft geschreven. In die brief (de bijbel) staan heel veel voorbeelden van situaties waardoor wij zijn karaktereigenschappen kunnen leren kennen. Je zult dan zien dat hij een god van liefde is. Dat hij rechtvaardigheid liefheeft. Hij is als een vader voor ons. Er staat in dat God ons als eerste lief heeft gehad, hij nam dus het initiatief om ons lief te hebben (1 johannes 4:19).
Deze Vader is niet koel, gereserveerd of afstandelijk — ondanks wat sommige strenge godsdienstijveraars en filosofen leren. We zouden ons beslist niet aangetrokken voelen tot een koele God, en de bijbel schildert niet zo’n beeld van onze hemelse Vader. Integendeel, de bijbel noemt hem „de gelukkige God” (1 Timotheüs 1:11). Hij heeft zowel krachtige als tedere gevoelens. Daarom zal het makkelijk zijn om van hem te houden, als je hem beter leert kennen.

Hij heeft daarnaast in ons allemaal afzonderlijk heel veel interesse. We zijn geen nummer voor hem. Mattheus 9:30 en 31 vertelt dat er geen musje dood op de grond valt zonder dat God dat weet, en dat zelfs alle haren op ons hoofd geteld zijn. Hij kent ons dus, en hij verzekert ons dat wij zelfs meer waard zijn dan vele mussen.

God kent ons zo goed, dat hij weet wat je nodig hebt zelfs voordat je erom vraagt. Mattheus 6:8.

ALs je god eerlijk vraagt om je te helpen in hem te geloven en hem beter te leren kennen, dan weet ik zeker dat hij daar naar zal luisteren. Stel je ervoor open, vertel hem al je problemen.

Misschien geeft deze wetenschap je steun! Communiceren met God is het beste wat je kunt doen, probeer hem te leren kennen zodat hij echt een persoon voor je wordt waar je van gaat houden. Hij houdt van jou en hij is heel blij dat je contact met hem zoekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf vind ik het nogal lastig om te geloven want... zou hij/zij wel echt bestaan ?
Zo ja, welke is dan de juiste om te geloven, allen hebben voors en tegens en er zijn er tevens zoveel. Op zich kan ik me prima voorstellen dat het heilige boek, wie het ook heeft geschreven, een prima leidraad voor het leven kan wezen.

Helaas wordt in naam van god en het heilige boek, hoe je beiden ook mag noemen, ook heel veel ellende aangedaan. Geloven dat er geen enkele god is is ook een mogelijkheid. Maar... wat weten wij mensen, verstopt op een zandkorrel in het universum, er feitelijk van ?

Ik hou dus simpelweg alle mogelijkheden open want het antwoord, dat weet ik niet. Wel probeer ik elk geloof een beetje te begrijpen. Door die zoektocht kom ik ook kracht, troost en rust tegen op plekken waar ik het nooit had verwacht.

Om kracht, troost en rust te vinden kan je ook gewoon actief bezig wezen met mensen en zaken waar je van houdt. De vreselijke dingen die ik meegemaakt heb zijn heel anders en soms heb ik het daar nog steeds knap moeilijk mee. Voor mij was leren een muziekinstrument te spelen met een vrolijke groep mensen iets wat
me veel troost, rust en kracht geeft. Weten dat ik vooruit kan komen door ergens energie in te steken en tevens iets moois te maken, dat doet me geweldig goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand kan je helpen geloven, als je niet wil. Vraag om een teken van God, terwijl je in gebed ben. Alleen jij weet wat je oprecht dwars zit, bid als je alleen ben, en bid wat je oprecht in je opkomt.

Ik getuig aan jou deze waarheid; Voor als ik de volgende dag vroeg opsta, had ik aan God gebeden, om dit zo te laten gebeuren, ik vertelde Hem mijn noodzaak over dat ik mij niet wil verslapen, en dat ik mijn werk, waar ik vroeg voor op moet, om op tijd daar te zijn. Het lukte iedere keer dat ik gebeden had. En nu heb ik er alle vertrouwen in als ik tot God bid. Want die keren dat ik niet gebeden heb, net zoals de keren dat ik wil bad, werd het zo laat (2 uur s'nachts bijv), en ik kon niet in slaap vallen. Ik moet om half 7 opstaan. Ik ben weleens vergeten, of laks geweest om te bidden, want ik dacht misschien ligt het helemaal niet aan God, dus ik bad niet, en ik versliep mij. Dit verteld mij voor de zoveelste keer, dat God bestaat, alsnog blijf ik weleens twijfelen.

Ik ga niet meer naar een kerk toe, ik heb uitgeprobeerd te vinden hoe God is, en God geeft wat je nodig heb, dit heb ik zonder een toedoen van een kerk of dogma geleerd, al wat Hij wil is dat je vrij voor Hem kiest, en de rest zal aan jou geopenbaard worden. Ga nu er voor zorgen dat jij je eigen getuigenis over God kan hebben, het zal niet uitmaken hoe je bid, maar ga in je eentje bidden, zo weet jij dat het geen invloed van een ander mens kan zijn, verwacht dat God je kan horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik sluit me volledig aan bij het antwoord van JolandaH.
ik zou je daarbij wel het advies willen geven om bijv. een (interkerkelijke) alphacursus te gaan volgen.
de mensen die deze cursus volgen zijn allemaal nog zoekende en degenen die de cursus geven zullen niet proberen om je in een bepaalde kerk te krijgen (je kunt dan altijd zelf nog kiezen), maar kunnen je wel helpen om dingen uit de bijbel goed te kunnen begrijpen. natuurlijk kun je zomaar een kerk binnengaan. je zult overal welkom zijn, maar als je geen christelijke achtergrond hebt, kan het zomaar zijn dat het voor jou abcadabra is en dat je je juist niet thuis zult voelen. dat zou heel jammer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tips gonzo.
Ik zou beginnen om de Bijbel te gaan lezen, en je kunt een alpha cursus gaan volgen. Dan kun je er met anderen over praten ook en eventueel vragen stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje.
Praat met God, lees de bijbel en vraag oprecht of jezus je helpt met Gods Geest.

Luister eens naar volgend liedje ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=a28PKiZ_WbU
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat liedje blijft me nog altijd ontroeren. prachtig!
een lied zegt soms meer dan woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, dat liedje... Ik heb er geen woorden voor.
@Amadeus: Mag ik je vragen wat je precies bedoeld met Jezus oprecht vragen mij te helpen met Gods Geest? Dat begrijp ik niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mooi voorbeeld om aan te tonen wat ik hiermee bedoel kan je lezen in volgende link: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Handelingen8%3A26-39&id17=1&l=nl&set=10 Let even op versje 29 en 39 , hier is de Geest van God aan het werk ;-) Dit merk je in de volgende 2 versjes 30 en 31 . Gods Geest gebruikte Filippus om, (hetgeen vele eeuwen voordien over Jezus is opgetekend door jesaja ), datgene te verduidelijken/verklaren wat de Ethiopier niet begreep op dat ogenblik. Deze Geest helpt je om dingen te begrijpen die je uit de bijbel niet begrijpt, alles op zijn tijd, stap voor stap. Deze Geest zal je (als je God oprecht zoekt) ook laten voelen dat God werkelijk bestaat, zoals dit lied heel mooi verwoord. De sleutel tot dit alles is Jezus, Hij zal ervoor zorgen dat God je helpt met zijn Geest. Daar kun je oprecht voor bidden. ;-) http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Johannes14%3A16-18&id42=1&id47=1&id16=1&id17=1&l=nl&set=10
Als je in God wil geloven, dan kan je dat het beste doen door de verschillende religies te onderzoeken. Joden en moslims geloven in dezelfde God, dus het is vreemd dat je deze religies uitsluit zonder te weten wat ze inhouden.

Als je over het hindoeïsme, islam, christendom en jodendom leest, dan krijg je vanzelf het idee of God wel of niet bestaat en welke weg het beste bij je past.

Wat je dus het beste kan doen, is lezen over de religies vanuit de religie zelf. Lees dus geen boek over het christendom, geschreven door een een atheïst, maar een boek over het christendom vanuit het christendom.

Onderstaande link geeft het verhaal van een Australiër die ook een zoektocht maakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De weg naar God is altijd vrij. Je mag altijd bidden. Bidden is niet moeilijk. Als je niet weet hoe je moet bidden, kun je dat tegen God zeggen.
Zorg dat je op een rustige plaats bent, waar je ongestoord kunt bidden. En vertel aan God wat je mist, waar je naar verlangt.
Je hoeft niet bang te zijn dat je niet goed kunt bidden, of dat God je niet zal begrijpen. Hij weet nog veel beter dan jij wat je nodig hebt.
Als je bidt, mag je erop vertrouwen dat God je geeft wat goed voor je is. Ook al is dat misschien niet de oplossing die jij in gedachten had. Maar als je in dat vertrouwen mag leven, kan dat voor een hoop rust in je gedachten zorgen.

Daarnaast wil ik je ervan overtuigen dat je welkom bent in de kerk. Als je nooit in een kerk geweest bent, begrijp ik dat je over een drempel heen moet om voor de eerste keer te gaan. Maar ik kan je vertellen: die drempel is niet te hoog, jij kunt er best overheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen ervaring met bidden,dus ik ben blij met je uitleg, daar kan ik wat mee. De drempel om de kerk binnen te stappen is lager dan ik mezelf voorhou denk ik ja.
ik denk dat de eerste stap is de bijbel goed en grondig lezen. als je de bijbel een stukje hebt gelezen kun je ook in andere boeken naar uitleg zoeken. zo heb je de ook in sommige bijbels de kanttekening. je mag ook aan god vragen of hij je wilt helpen met het begrijpen van de bijbel. en zoals al eerder is vermeld is het ook goed om naar een kerk te gaan. misschien kun je ook met een dominee praten. dan kan je de dingen die je in de preek niet snapte aan hem vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat erg dat je zoveel veel hebt meegemaakt maar God kan je een hele nieuwe toekomst geven.
Je geloofd als in God alleen zou je een relatie met God op kunnen bouwen. Praat eens met God, gewoon zoals je normaal tegen iemand praat.
En zeg dat je je hart aan Hem wil geven.

Wel zou ik een kerk zoeken, ze kunnen je helpen. Ook zou je een Alpha Cursus kunnen doen. (google maar)

Als je in de buurt van Den Haag woont dit is echt een hele moderne kerk, leuk om eens te gaan kijken.
www.clcdenhaag.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt nare dingen meegemaakt, en daardoor heb je het vertrouwen in de mensen om je heen verloren.
Maar je wil zo graag, je wil zo graag bij mensen horen en je veilig bij hen voelen.

Dat kan beslist op allerlei manieren: veel mensen zijn zeker wel te vertrouwen.

Maar je hebt het idee, dat je het het beste in de religieuze hoek kan zoeken.
Daar geldt, dat elke stroming (groep) zo zijn eigen normen en waarden en cultuur heeft. Je moet je daar wel tot op zekere hoogte aan conformeren.
Ook zal zo'n groep niet altijd een nieuw lid zomaar toelaten. Soms kan dat zelfs niet.

Ik denk dat 'God' bij jou staat voor de ultieme acceptatie van jou als persoon. Dat jij er mag zijn, bestaansrecht hebt, en dat jij 'goed' bent zoals je bent.
Als dat voor jou werkt, kan het je de rust geven.

Wil je het verder concretiseren, en naar een kerk gaan, dan is het goed om te weten dat bij sommige de mogelijkheid bestaat om na afloop van een dienst samen koffie te drinken en te praten. Dat kan heel prettig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
mooie ingeleefde reactie Klaas. +1
Zoiets komt in wezen automatisch.
Ik herken jouw proces.
Ik ben nog steeds geen gelovige wat een GOD als scheppende man betreft.
Ik Geloof wel in een Onzichtbare Kracht- en prachtbron van waaruit wij Allen begeleid, geïnformeerd en Beschermd worden.

Ik ben zelf heel vaak in een kerk gaan zitten zonder aan een dienst deel te nemen.
Vooral in het buitenland kwam ik altijd tot rust in een kerk.
Ik begreep dat toen ook niet waarom ik dat deed.
Ik vermoed dat mijn rust voortkwam vanwege de energie die in zo'n gebouw hangt.
Als er heel veel Intens Gelovigen passeren dan voelt het goed.
Een kerk waar overwegend uit wanhoop naartoe wordt gegaan daar voel ik direct weerstand.

Jij zal het zelf moeten uitvissen dus.
Gewoon doen.
Stap de eerste de beste kerk binnen, ga achteraan zitten en blijf zolang zitten als het voor jou goed aanvoelt.
Doe zoals met het boek "Een gesprek met God..."
Ga op je eigen gevoel af en stop een activiteit of onderzoek vanaf het moment dat jij weerstand begint te voelen.

Laat het dan allemaal rustig bezinken.
Het wijst echt zichzelf wel uit.
Zo'n proces verloopt bij iedereen net iets anders, dus je zal uit elke reactie 'iets' bruikbaars kunnen halen en verder moet je op je eigen intuïtie en Bio-ritme durven Vertrouwen.

Glimlach eens wat vaker, het zal jou verbazen hoeveel sneller je dan bruikbare antwoorden en Inzichten krijgt.. ook tijdens jouw slaap ;-)

De wonderen zijn echt nooit de wereld uit hoor, echt nooit.

Geniet van Jouw ontdekkingsreis in ONS wonderlijke Klank- & Lichtspel "Het Leven" waarin volgens het principe van (G)elijktijdig (O)ntvangen en (D)elen wordt gespeeld!

Er is dus geen verkeerd boek noch verkeerde keuze. Er is de keuze die ons vreugde en voldoening schenkt en er is de keuze die ons niet brengt wat we hadden verwachte en ons dus 'dwingt' om andere keuzes te maken die uiteindelijk Allen tot vreugde en voldoening leiden!

Zie "Het Leven" en jouw zoektocht, naar God of wat dan ook, als een Win-Win-experiment en je zal er nog veel vreugde aan beleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je denkt dat geloof in God jou kracht, troost en rust zal brengen. Vind ik ontzettend knap bedacht, want hoe kun je dat weten als je dat niet zo ervaart?
Maar mijn ervaring is wel: dat klópt wel, wat je zegt.

Je vraag deed me denken aan een boek, met de titel "ik wou dat ik kón geloven"
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/ik-wou-dat-ik-kon-geloven/666810474/index.html#product_description

ik ken het boek zelf niet, maar ik vind de schrijver en de uitgever wel betrouwbaar (omdat ik die dan weer wél ken) daarom vind ik het toch aan te raden.
Misschien is het niks voor je. Kan ook. Net als het boek dat je al noemde, dat je gelezen hebt.
Geeft niet. Probeer gewoon wat boeken uit. Er zit vanzelf iets bij waar je wat aan hebt.

Wat ik je graag wil benadrukken: nu je zo open staat, besef dan wel dat je heel vatbaar bent, ook voor rotzooi.
Please, blijf je hersens er goed bijhouden. Dat is o zo nodig!! Er is namelijk heel veel ziekmakende zooi. Trap daar alsjeblieft niet in. Blijf kritisch. Blijf zelf nadenken. Geniet ervan als je mensen om je heen krijgt met wie je die dingen delen kan. Maar besef: niet élk mens heeft ideeën die goed voor je zijn.

Weet je wat je ook kan doen? Heel praktisch, als je eens naar een kerk wil, maar geen zin hebt om een dienst mee te maken?
In september is het altijd Open Monumentendag. Deze keer op zaterdag 10 en zondag 11 september.
http://www.openmonumentendag.nl/
Misschien is er een kerk in de buurt waar je dan eens naar binnen kan? Laat je niet afschrikken door een kerk waar een officiële dienst is. Als je die niet wilt, kan je gewoon verder fietsen naar een volgende of volgend dorp.
Pluspunt ook is: je hoeft niet á la minuut te gaan, maar hebt nu nog alle tijd om eens rustig uit te zoeken naar welke je dan wel/niet zou willen.

Tot slot kan ik 't niet nalaten mijn meestfavoriete boek te noemen: "De Uitnodiging" van W.Paul Young.
korte omschrijving:
http://lichtstraaltje.punt.nl/index.php?r=1&id=450877&tbl_archief=

Daar krijg je beetje een beeld van God.
Let wel: het is slechts EEN beeld.
Er zijn er vele. Bekijk ze alleen kritisch!
Maar dit is beslist een mooi boek voor in een zoektocht.
Vind ik, dus kan jij heel anders over denken;-)

Goeie (levens)reis!

Toegevoegd na 5 minuten:
bekijk ze alleen kritisch moest zijn:
bekijk ze allen kritisch..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij geloof jij al.

Je bent (heel menselijk) op zoek naar steun en begrip voor wat er in je leven gebeurt (is gebeurd).

Als je zeker zou weten dat er GEEN hogere macht is zou je niet wensen dat je daar in kon geloven (weet ik uit ervaring).

Dus in feite geloof jij al dat er iets is en je bent op zoek naar een manier om daar invulling aan te geven.

Als niet gelovige kan ik je geen kerk of iets dergelijks aanraden maar je kunt ook bij jezelf beginnen. Denk na over geloven en eis niet dat je het met elke regel uit de bijbel eens moet zijn, volgens mij vraagt tegenwoordig niemand dat nog van je.

Creeer min of meer je eigen geloof en dan loop je tzt wel tegen mensen aan die hetzelfde denken en dan heb je je geloof gevonden
12 jaar geleden
Het is belangrijk dat jij jezelf wilt openstellen voor God. Wanneer je dit doet en je wilt contact met Hem, zal Hij jou echt antwoord geven. Het beste boek waarin Hij zichzelf openbaart/laat kennen is toch echt de bijbel. En niet "een ongewoon gesprek met God", dit gaat ervan uit dat God niet onze Schepper is maar een iets-in-onszelf. "De uitnodiging"is inderdaad een aanrader, wel een tikkeltje Amerikaans maar daar moet je je niet teveel van aantrekken.
Leven met God is heerlijk, dit geeft inderdaad rust, troost en kracht. Het is heerlijk te weten dat er Iemand is die van jou houdt, ondanks al je fouten en eigenaardigheden. En onze Schepper is in staat om opgelopen wonden te helen!
Veel sterkte, ik zal voor je bidden!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kent vast het verhaal van de zaaier wel met dat zaad in de goede aarde en de aarde met de rotsen en de harde weg.
Je mag er vanuit gaan dat God zaait in ieders leven
(hij laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen)

maar die grote steen van God bestaat niet omdat er geen gerechtigheid is een lastige om te ruimen
of zelfs de steen als God bestaat dan is ie niet eerlijk, kijk maar naar mijn leven, dus daar wil ik het niet van hebben
Ik merk dat je de laatste gelukkig niet hebt
dat is al een wondertje

Je wilt rust en kracht ?
Weet je waar dat uit voortkomt ?
Uit het geloof dat je zeker mag weten dat alles goed komt en dan niets wat je ooit het meegemaakt of zult meemaken je nog zodanig kan raken (ik zie je verlangen)

Dat je rust en vrede gerooft wordt door juist dit, is zonde
maar er is iets dat het van je rooft,
je eigen gerechtigheid
Als je je wraak gevoelens en de pijn daarvan achter je wilt laten.
dan zeg je tegen God U bent mijn beschermer en mijn wreker.
dus laat los en je zult losgelaten worden.

je wilt misschien geloven en misschien ook niet omdat er van alles speelt, zaken die je eigenlijk in je macht houden
en zolang jij ze niet loslaat kan God ze niet van je wegnemen.
Je zegt ik wil niet geloven omdat,.... ik kan niet geloven omdat,....

Dat omdat,.... moet je loslaten
en jezelf daarin geven aan de God van de wrake
niet wraak op de menselijke wijze maar op de goddelijk wijze.

Dus niet mijn wil maar Uw Wil geschiedde

Jezus heeft dit ook gezegd in de hof van getshemane

en het heeft hem alles gekost

en ja het is om jouw en allen die ver zijn

Ik denk dat dit gebed in je hart mag zijn

grijp dit vast en laat dat andere los

ik zie je zitten in die kerk,.. print dit maar uit en lees het nog eens terplekke lees met je hart

God,s liefde zal je overspoelen
12 jaar geleden
Ik raad je aan is te kijken op www.cgn.nl daar zijn veel troostvolle en inspirerende artikelen te vinden, geschreven door mensen die zelf vastheid en rust in hun leven hebben gevonden door hun band met God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bidt het zondaarsgebed maar als je de stap wilt maken om je te bekeren,
zodat Jezus Christus, Heer wordt van jou leven.

Heer Jezus Christus hier ben ik,
Vandaag geef ik mijn leven over aan U
U bent de enige die mijn leven kan redden
Omdat U gestorven bent, aan het kruis voor mij
Dank U wel dat U gestorven bent voor mijn zonden
Want ik besef dat ik een zondaar ben
Ik nodig u uit Heere Jezus om mijn Heer en Herder te zijn
Ik buig voor U, kom in mijn hart
Want ik open mijn hart voor U en neem U en Uw waarheid aan
Vul mijn hart en vergeef mijn zonden,
Dank U wel dat u mij reinigt met uw kostbare bloed
Dank U wel dat U mij niet afwijst maar mij aanneemt als uw kind
En ik hierdoor vrede met God mag krijgen
En mag zeggen Abba Vader
Vul mijn leven Heere Jezus
Leidt mijn weg, open mijn ogen, vul mijn hart
Omdat ik het zelf niet kan
Heer Jezus, dank u wel dat u er voor mij bent
Ik leg mijn leven in uw handen

Veel zegen en ik zal ook voor je bidden