Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Was gister in Haarlem. Daar staat de kerk St. Bavo. Dit is een kerk. Wat zijn eigenlijk de verschillen met een Dom en Basiliek en of zijn er nog meer?

None

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
946
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie de gerelateerde vragen die onderaan deze vraag worden vermeld. http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-dom-basiliek.48609 http://www.goeievraag.nl/vraag/noem-voorbeeld-basiliek-basiliek-noem.55200
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn 2 Bavokerken in Haarlem. Welke bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel de eerste grote Bavo kerk. Mijn vraag gaat echter meer over de verschillen in kerk, basiliek, dom en ook kathedraal. Bisdom Utrecht heeft een Dom maar bisdom den Bosch een basiliek. Omdat......?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een kathedraal of dom is de kerk waar een bisschop zetelt. De benaming valt te herleiden tot ecclesia cathedralis, kerk van de zetel. Die zetel is letterlijk de zetel van de bisschop, die in het priesterkoor van de kerk staat opgesteld. Deze zetel heet in het Latijn cathedra.

De bisschopskerk is de belangrijkste kerk van het bisdom. Wanneer een kerk als kathedraal is gebouwd, uit dit zich vaak in de grootse bouw en versieringen. Soms heeft de kathedrale kerk ook de status van basiliek. In dat geval spreekt men van een kathedrale basiliek. Een voorbeeld is de Kathedrale Basiliek van Sint-Jan Evangelist in ‘s-Hertogenbosch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis in je antwoord nog het stukje wat uitlegt wat iets dan een basiliek maakt. (Weet ik wel, maar heb geen zin om te antwoorden :P)

Andere antwoorden (1)

Basiliek, nauwkeuriger "Basilica minor" is een bijzondere eretitel die de paus geeft aan een grote of bijzondere kerk.Een kathedraal of dom is de kerk waar een bisschop zetelt. De benaming valt te herleiden tot ecclesia cathedralis, kerk van de zetel.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding