zijn er ook verhalen dat de rest van het zonnenstelsel door iemand anders is geschapen?

ik geloof niet dat dit is gebeurd hoor.. maar heeft de bijbel hier wel verhalen over? of heeft volgens sommige god ALLES geschapen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag. Ben benieuwd naar de antwoorden die je krijgt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Naast de rest van het zonnestelsel is er nog de rest van de melkweg, en dan nog alle andere melkwegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja weet ik xD maar ik hoopte eigenlijk dat god alleen voor de aarde was, want het is toch wel weer typisch egoistisch ofzo, om "onze god" de eer van het hele zonnestelsel te geven xD het staat hier niet zo duidelijk hoop dat jullie het zo een beetje snappen xD
Cryofiel
12 jaar geleden
En dan niet alleen de eer van het hele zonnestelsel, maar ook van de hele melkweg en van de andere melkwegstelsels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja inderdaad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef Hem die eer volledig ;)
Er is maar één God en die heeft alles geschapen.
Cryofiel
12 jaar geleden
En Mohammed is Zijn Profeet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ik zou mezelf als mens niet het recht geven die eer te geven aan een iemand die je bedenkt! sorry ben zeer ongelovig, behalve dat ik geloof dat mensen zich teveel rechten toe eigenen!
Cryofiel
12 jaar geleden
Zo zeggen gelovigen dat ze onfeilbaar zijn... (Ze weten meestal zelf niet dat ze dat zeggen. Maar als je hun uitspraken goed bekijkt, komt het er in feite op neer dat ze zichzelf als onfeilbaar beschouwen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onfeilbaar? sorry ben niet zo slim xD :$
Cryofiel
12 jaar geleden
Oké, hier komt mijn redenatie. Laat maar weten als ik verkeerd denk - ik ben immers feilbaar. Ik neem de Christen als voorbeeld. Dat is slechts voor het gemak, het verhaal gaat net zo goed op voor andere gelovigen, zoals Islamieten. -- De Christen zal zeggen dat hij in de Bijbel gelooft. Om goed te leven moet je de Bijbel bestuderen, en je leven in overeenstemming met de Bijbel inrichten. De Bijbel is het Woord van God en daarmee de enige absolute waarheid. (Lees maar na: dat staat in de Bijbel. Zie je wel dat de Bijbel de waarheid bevat?) Wat de Christen vergeet is dat er meerdere heilige boeken zijn. Het is dus de persoon die voor de Bijbel heeft gekozen. Nu zeg ik: de mens is feilbaar, dus de keuze voor de Bijbel zou een verkeerde keuze kunnen zijn geweest. Je moet er, ook als Christen, dus altijd van uitgaan dat je misschien misleid bent, of beperkt bent, en dat je daardoor ongewild het verkeerde boek als leidraad hebt gekozen. De Christen is er echter van overtuigd dat de keuze voor de Bijbel de enige juiste keuze is, en dat de Bijbel daadwerkelijk het enige echte heilige boek is. Daarmee ontkent de Christen zijn feilbaarheid. De Christen zegt dus impliciet dat hij onfeilbaar is. -- Nogmaals: dit geldt net zo goed voor andere gelovigen, niet alleen voor Christenen. Wat vind je - snijdt mijn redenatie hout?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noemt men dat geen cirkelredenatie?
Verder zeg je dit:Het is dus de persoon die voor de Bijbel heeft gekozen.
Heeft de persoon,wie dat dan ook moge zijn wel een keus gehad?
Is het niet domweg een kwestie van opvoeding, zo van, mijn ouders zijn katholiek,DUS ben ik dat ook.
En dat geldt dan voor alle religies en aftakkingen er van.
Cryofiel
12 jaar geleden
Er zijn mensen die zelf voor een bepaald geloof met bijbehorend heilig boek hebben gekozen. Die zijn bijvoorbeeld overgestapt van het ene geloof op het andere. Daarnaast: ook mensen die met een geloof zijn opgevoed, hanteren als rechtvaardiging bovenstaande redenatie. Ook zij gaan ervan uit dat hun keuze (om bij de opvoeding te blijven) of de keuze van hun ouders (om hen op te voeden met dat bepaalde heilige boek) een onfeilbaar juiste keuze was.

Antwoorden (5)

Volgens de bijbel schiep God hemel en aarde. Onder hemel moet je dan vestaan: Het universum.
En dat alles in 6 dagen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als hij op zondag gewoon had doorgewerkt was het waarschijnlijk niet zo'n puinhoop geworden. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of, we hadden dan 8 dagen gehad, met nog een rustdag erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh dat wist ik niet maar interessant dat het het getal 7 dan zovaak in de Bijbel voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je!
weer een argument dat mensen zich zelf zo goed vinden! xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mischien is god wel raion manager van dit stelsel en heeft elk stelsel zijn eigen manager......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enne dan was er nog ene vader Abraham, die had 7 zonen, Snow White met haar 7 dwergenen de wolf met de 7 geitjes en zo lust ik er nog wel 7, mits ze niet te groot zijn!
Hoe krijg je het bij elkaar verzonnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeven is het getal van de volheid, als ik dat goed herinner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol, het getal 7 als bewijs voor het bestaan van god. Zo sterk heb ik ze nog niet eerder gehoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,ja,je kunt hiet op GV veel,heel veel ,leren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kun je net zo'n lang lijstje maken met alle andere getallen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doet me hieraan denken. Pure nostalgie! http://www.gerardlenting.nl/katholiek/hetspelkaarten/Hetspelkaarten.html
De schepping zou als volgt hebben plaatsgevonden:

Volgens de Bijbel heeft God ook het zonnestelsel geschapen. (Dag 4.)

Dag 1
God scheidde licht en duisternis. Het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht.
Dag 2
God schiep het hemelgewelf, het uitspansel, dat de watermassa onder het gewelf scheidde van het water erboven.
Dag 3
God liet het water samenvloeien. Het droge noemde hij aarde, het samengestroomde water noemde hij zee. Voorts liet God zaadvormende planten en bomen ontkiemen.
Dag 4
God schiep de lichten aan het hemelgewelf, zon, maan en sterren als markering voor seizoenen, dagen en jaren. Het grote licht (de zon) om over de dag te heersen, het kleine (de maan) om over de nacht te heersen.
Dag 5
God liet het water wemelen van levende wezens, en boven de aarde liet hij vogels vliegen. En God zegende hen, opdat de vogels en de vissen talrijk zouden worden.
Dag 6
God schiep de landdieren: het vee, kruipende dieren en wilde dieren. Vervolgens besloot God mensen te maken, naar zijn evenbeeld, om heerschappij te voeren over alle andere schepselen. God schiep de mens, mannelijk en vrouwelijk. Hij zegende ze met de woorden, "Wees vruchtbaar en wordt talrijk" en heers over de vissen, vogels en alle dieren die op aarde rondkruipen. Aan het eind van deze dag, na de schepping van de mens, staat er "God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. "
Behalve op dag twee staat er telkens geschreven "En God zag dat het goed was".
Dag 7
Op de zevende dag zou Gods Schepping voltooid zijn, en rustte hij. Die dag wordt door God heilig verklaard. In Exodus 20:11, in de Tien geboden, wordt deze gebeurtenis aangehaald bij het verbod om op de sabbat werk te verrichten.

De andere theorie is vanuit het wetenschappelijke oogpunt:

Een interstellaire gaswolk die om onbekende reden actief werd en door zijn eigen gewicht begon te krimpen en steeds sneller rond te draaien, waarna in het midden van deze gaswolk de zon ontstond.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord is dus Nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, ongeveer elke religie versie heeft een ander wonderbaarlijk verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Bijbel is daar op diverse plaatsen heel duidelijk over.

De bijbel zegt op één plaats: „Heft uw ogen naar omhoog en ziet. Wie heeft deze dingen geschapen? Het is Degene die het heerleger daarvan zelfs naar het getal uitleidt, ze alle zelfs bij name roept. Vanwege de overvloed van dynamische energie, en omdat hij sterk is in kracht, ontbreekt er niet één aan.”

Wie is Degene over wie hier gesproken wordt?

De bijbel geeft het antwoord: „Ik ben Jehovah. Dat is mijn naam; en aan niemand anders zal ik mijn eigen heerlijkheid geven.” — Jesaja 40:26; 42:5, 8.

Gissingen dat de aarde samen met de rest van het universum door toeval is ontstaan, doen af aan de heerlijkheid die de Schepper, Jehovah God, toekomt.
Ze beroven mensen ook van een krachtige beweegreden om verantwoord met de aarde om te gaan.

Als mensen zich ervan bewust zouden zijn dat zij aan God verantwoording verschuldigd zijn voor wat zij met zijn schepping doen, zouden zij misschien minder zorgeloos zijn in aangelegenheden als vervuiling, verwoesting van de ozonlaag en het opwarmen van de aardatmosfeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijbel is juist vaak gebruikt als 'rechtvaardiging' om allerlei rottigheid uit te halen. Verklaar donkere mensen op grond van de bijbel tot een 'mindere soort' en slavenij mag.
Het is heel gemakkelijk:"Vervolgens besloot God mensen te maken, naar zijn evenbeeld, om heerschappij te voeren over alle andere schepselen."
Dus mag je met dieren en de aarde uithalen wat je maar wilt: op grond van de bijbel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een mes gebruikt is om een moord te plegen ,gaan we geen mes meer gebruiken,of is een mes niet goed om te gebruiken....
Kristal
12 jaar geleden
Het feit dat je kinderen, kleinkinderen etc. nog van de aarde gebruik willen maken lijkt me anders ook een hele goede reden om verantwoord met de aarde om te gaan.
En die reden geldt voor de hele mensheid,
(ook voor hen die (on-)vrijwillig kinderloos zijn omdat wij allemaal even verantwoordelijk zijn voor een gezondere omgang met de aarde vanwege de toekomst van de aardbewoners.)
Daar hoef je dus niet gelovig voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aimeetje, dit antwoord is geheel juist (ik heb dus wel een plusje gegeven), maar misschien moeilijk te volgen voor mensen die niets van de Bijbel weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gissingen dat de aarde samen met de rest van het universum door schepping van een hogere macht is ontstaan, doen af van de pracht die het universum zelf toekomt. Ze beroven mensen ook van een krachtige beweegreden om verantwoord met de aarde en elkaar om te gaan. Als mensen zich ervan bewust zouden zijn dat er geen god is die alles wel in goede banen zal leiden, zouden zij misschien minder zorgeloos zijn in aangelegenheden als vervuiling, verwoesting van de ozonlaag en het opwarmen van de aardatmosfeer.
Volgens mij is er al goed op deze vraag geantwoord. Laat ik er toch ook maar wat over schrijven. Volgens de Bijbel heeft God (JHVH) alles geschapen. Het betreft de schepping van het totale universum en niet alleen van de planeet aarde. Die schepping vond plaats in 6 opeenvolgende periodes, die in Genesis als 'dagen' worden aangeduid. Een 'dag' voor God is echter iets heel anders dan wat wij, mensen, als 'dag' aanduiden.
Ik zou je eigenlijk willen aanraden om de Bijbel eens te gaan lezen. Als je over de schepping wilt lezen kun je gewoon in de eerste hoofdstukken (Genesis1 en 2) starten. Maar om echt te begrijpen wat er staat in de Bijbel is meer nodig dan alleen maar gewoon lezen. Ten eerste moet je objectief ('met een 'open geest') lezen. Dus niet met de vooropgestelde gedachte "ik geloof het toch niet". Ten tweede moet je erover nadenken. Al met al is het nodig dat je er heel veel tijd aan besteedt. Als je dat niet wilt kun je er maar beter helemaal niet aan beginnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke! zal kijken er zijn zoveel leuke boeken te lezen en in te verdiepen, dus of ik de bijbel kies? als ik nog zo'n vraag ga hebben doe ik het zoiezo!! xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+