Waarom heeft Nederland tijdens de koloniale periode in Nederlands-Indie (Indonesie) het Christendom niet ingevoerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.5K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
... of op z'n minst het verkeer rechts laten rijden?

Antwoorden (6)

Zoiets kun je natuurlijk niet zomaar "invoeren". Maar ik neem aan dat je bedoelt te vragen of ze geprobeerd hebben de lokale bevolking te bekeren?

Dat is zeker zo! In de koloniale tijd waren overal ter wereld missionarissen actief. Zie bron.

Maar het is natuurlijk logisch dat dat niet al te makkelijk was. Zou jij zomaar hindoe worden als een bezettingsmacht jou komt uitleggen dat het hindoeïsme de ware godsdienst is?

Toch zijn er tot op de dag van vandaag nog heel veel christenen in Indonesië.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koran schrijft voor dat een moslim zich bekeert tot een andere godsdienst hij moet worden vermoord.

Als je leven op het spel komt te staan, moet je wel erg goed gemotiveerd zijn om je te bekeren.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Het christendom was eerder in Indonesië dan de islam. Dus het omgekeerde mag blijkbaar wel?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh Amadea, weet je dat wel zeker? Vanaf de 7e eeuw waren er al islamitische gemeenschappen op Sumata. In de 13e eeuw was Sumatra voor een groot deel islamitisch. Tegen het eind van de 16e eeuw was het op Java en Sumatra de belangrijkste religie. De Europeanen (Portugezen) met hun christendom kwamen pas begin 16e eeuw aankakken. De Nederlanders pas eind 16e eeuw, in 1598.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens zegt de Koran, dacht ik, ook dat je mag doen alsof je bekeerd bent, als je leven wordt bedreigd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt widar ;)
Er zijn zeker wel missionarissen in Indonesië geweest om daar het Evangelie te verkondigen. Er zijn ook best wel christelijke kerken te vinden. Gereja is het Maleise woord voor kerk, als je daar op let kom je ze best wel tegen. Maar de islam heeft zich daar later veel sterker uitgebreid. Alleen op Bali is dat niet gebeurd, dus daar zijn in verhouding meer christenen naast de hindoes.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Islam was er eerder en was er al de belangrijkste religie voordat het christendom kwam. Zie mijn reactie bij het vorige antwoord.
Vroeger heb ik op school (katholieke) geleerd dat er vrij veel Nederlandse missionarissen actief waren in Indonesië en het Christendom daar in het koloniale tijdperk in grote delen van het land stevig gegrondvest was.
Door de sterke moslimdruk en waarschijnlijk ook door de bevrijdingsoorlog met Nederland is het nu behoorlijk verminderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het land was zo groot dat Nederland dat onmogelijk alleen kon regeren. Men had dus de oude infrastructuur nodig van de vorstendommetjes etc. Men wilde deze mensen ook niet teveel voor het hoofd stoten. Daarom werd wel geprobeerd het christendom in te voeren maar heel voorzichtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij controleerden "we" zelfs alleen maar voornamelijk de kuststreken en niet de grotere, ontoegankelijke binnenladen.
er zijn daar christelijke delen alleen dat mag daar niet christelijke worden daar vervolgd