Wat staat er in de Bijbel over seksualiteit en lust?

Ik weet dat seks voor het huwelijk niet de bedoeling is, en dat begrijp ik ook:
Genesis 2:24 ‘Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn.’ Dus éérst verlaat je je vader en moeder, dan trouw je (je vrouw) en dan zal je één zijn (seks hebben).

Wat ik echter niet begrijp is waarom masturbatie 'slecht' is.
Is de daad zelf slecht? Zijn de erotische gedachten ook al slecht? Waarom? En zo ja, wat is slechter; de daad of de erotische gedachten?
Als een man niet masturbeert, wordt hij juist veel sneller geteisterd door erotische gedachten, na een zaadlozing verdwijnen deze afleidingen. In dat geval zou je het als 'goed' kunnen bestempelen.

Ik ken het verhaal van Onan (Gen 38), maar dit gaat over het niet voldoen van de zwagerplicht in plaats van masturbatie.

Volgens Leviticus 15:16 is een zaadlozing onrein.

Waarom? En zijn er nog andere bijbelpassages?

Toegevoegd na 4 dagen:
Op bijna al mijn vragen heb ik antwoorden gekregen. Alleen het volgende is mij nog onduidelijk: 'mag' masturbatie niet zelfs niet als je vrijgezel bent?
Een vrijgezel kan immers geen overspel plegen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
13K

Het beste antwoord

Masturberen is slecht omdat je toegeeft aan de erotische gedachten en even lekker je eigen behoefte bevredigt.
Wie anderen begeert heeft al echtbreuk gepleegd in zijn hoofd en masturberen is gewoon onkuis.
Een goed mens (wat erg moeilijk is, maar waar je als christen naar moet streven) is een leven met continu God in je gedachten, doe Zijn wil, niet je eigen. Je kunt iemand anders weliswaar liefhebben omdat God twee mensen kan verbinden en omdat God in de andere kan spreken en zo kunnen twee mensen elkaar (goed) beïnvloeden en elkaar helpen. Even masturberen en jezelf op die manier liefhebben kan niet samengaan in het leven dat je samen met God leeft. Dat is volgens mij wel te begrijpen.

De erotische gedachten op zich zijn geen zonden, dit heet wat je noemt bekoring. Eraan toegeven echter is je eigen keus en dus een zonde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Seks is bedoeld voor voortplanning. En dat is het ... dus lusten mag niet. Dat is een hoofdzonde (Luxuria=onkuisheid - lust - wellust). Masturbatie mag niet. De pil nemen mag ook niet, condoom ook niet van de Paus. Dus een stuk of 20 kinderen krijgen?

Een beetje ironisch ...

Toegevoegd na 15 uur:
Matig ... teveel of teweing zin in sex is niet goed. En niemand is perfect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet wat de Bijbel leert!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen probleem ... bijna niemand leest de bijbel. Zij krijgen op school wel godsdienst ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik be met interse de biijbel gaan lezen maar wat Abraham met zijn dochters deed lijkt me al niet goed?? (incest)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zat mensen die de bijbel lezen afa en niet alleen tijdens godsdienst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wilt niet weten wat de paus vind?! Denk toch dat hij meer verstand heeft van het christendom dan ons.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar de paus verstand van heeft, is alleen de Rooms-Katholieke religie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas heeft de paus nog steeds veel macht....
Ik heb twee teksten uit de Bijbel voor je opgezocht, die samen een redelijk antwoord op je vraag geven. Natuurlijk is dit lang niet alles wat je in de Bijbel zou kunnen vinden over dit onderwerp. Dat zou te veel zijn om hier op te noemen.

Dit staat in 1 Korinthiërs 6:18 “Ontvliedt de hoererij. Elke andere zonde die een mens kan begaan, is buiten zijn lichaam, maar hij die hoererij beoefent, zondigt tegen zijn eigen lichaam”. Met het woord dat in het Nederlands is vertaald met ‘hoererij’ werd elke vorm van seks buiten de huwelijksrelatie bedoeld.

Het gaat niet alleen om de ‘daad’, maar ook om het ‘denken aan’, of het ‘kijken naar’. Er staat in Job 31:1 “Een verbond heb ik gesloten met mijn ogen. Hoe zou ik mij dan opmerkzaam kunnen betonen ten opzichte van een maagd?” Job keek niet verlangend naar meisjes, want hij was getrouwd en wou zijn vrouw (en God) trouw blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat afschuwelijk! dus ook gedachtenmisdaden (thoughtcrimes) zijn strafbaar? lees Orwell's 1984 er eens op na en de overeenkomsten zullen groot zijn. als elke man die wel eens verlangend naar een andere vrouw kijkt maar daar verder niets mee doet naar de hel gaat zal het daar wel erg druk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alknobe, wie heeft het over misdaden?
Wie heeft het over 'naar de hel gaan'?
De Bijbel niet, in ieder geval. En ik dus ook niet.
Lees alsjeblieft geen dingen die er niet staan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel Robertus. Hoe meer mensen meedenken, hoe duidelijker het antwoord wordt.
Wat betreft dat streven: God verwacht van ons, dat we ons best doen. Als we bij onszelf merken, dat we toch iets verkeerds gedaan hebben, dan laten we merken dat we berouw hebben en bidden om vergeving. Gelukkig hebben we dan Jezus Christus als onze bemiddelaar.
Het volgen van het voorbeeld van Jezus gaat steeds beter als we daar dagelijks mee bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@robertus: nee hoor, helemaal geen vrije wil om voor jezus te kiezen. als je niet kiest voor jezus dan kom je niet in de hemel, maar ga je naar de hel.
sterker nog, als je ongelovig bent dan heeft een gelovige toestemming om je te doden. ja, lekkere vrije keus heb je... de vergelijking met 1984 is juist zeer terecht. in mijn ogen is god een totalitaire heerser. dat wordt ook bevestigd in de bijbel. met name door de genocide die hij pleegt in het oude testament en zijn jaloerse/wraakzuchtige aanleg. totale gehoorzaamheid, anders volgt de doodstraf. dat is toch wel het kenmerk van een totalitaire heerser volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Alknobe, ongeacht de gevolgen is de keuze toch vrij? Wat betreft 'hemel' of 'hel' wil ik je nog wel wat meer uitleggen. In de Bijbel staat: "stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren" en ook "het loon dat de zonde betaalt is de dood". Uitleg: ieder mens sterft, want ieder mens is 'zondig', en als je sterft dan verga je tot stof (blijft er niets van je over). Maar er staat ook: "dat er een opstanding zal zijn van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen", daarop kunnen we onze hoop vestigen. Als je er meer over wilt weten, stel er dan een nieuwe vraag over... Wat betreft de 'toestemming om je te doden': dat is gewoon niet waar, een ware Christen mag NIEMAND doden. De wraak is aan God, niet aan de mens.
Je zou God wel een 'totalitaire heerser' kunnen noemen. Maar dan wel een heerser met liefde voor Zijn onderdanen. Als we Gods raad (die in de Bijbel staat) opvolgen, zal het goed met ons gaan. Maar dan moeten we de Bijbel wel goed leren kennen en echt doen wat er staat. Dat is heel wat anders dan de kerkelijke leerstellingen, dogma's en tradities volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bijbelonderzoekster: ik denk dat ik in de war ben met de islam, dat je van hun god ongelovigen mag doden; maar goed, jullie religies lijken ook zo op elkaar. in het eerste deel van je reactie doel je denk ik op het de dag des oordeels? ik ken de theorie: dan zullen alle doden uit hun graven herrijzen om samen met de dan levenden het loon voor hun levenswandel te ontvangen. naast de duivel en zijn gevallen engelen, worden de mensen die de genade van God hebben afgewezen, verbannen naar de 'buitenste duisternis', waar het 'geween is en het tandengeknars', en zij voor altijd zijn afgesneden van Gods tegenwoordigheid. als het nu echt om gods raad zou gaan dan kon ik er nog wel mee leven. raad is goedbedoeld en kun je naast je neerleggen. maar de mensen in de het oude testament die gods raad naast zich neerleggen die komen allen op een gruwelijke manier aan hun eind (verdrinken in de rode zee, als zoutpilaar (alleen maar omdat ze omkeek!), vermoord omdat ze toevallig in sodom en gomorra geboren zijn enz). raad is in mijn ogen vrijblijvend, als dat niet zo is dan is het een bevel. en als je zijn raad niet opvolgt of hem afwijst dan eindig je dus als banneling in de buitenste duisternis. niet erg wervend lijkt me?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Alknobe, volgens mij is de straf van de 'buitenste duisternis' niet voor mensen, maar voor de duivel en demonen (gevallen engelen). Er zijn veel meer punten waarover ik anders denk dan jij. Maar dat is teveel om hier te bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch worden ook de mensen die god's genade hebben afgewezen daarnaartoe verbannen; is dat niet wat de bijbel leert? Maar je hebt gelijk dat het te ver voert om alles hier te bespreken. Ik wil je alleen nog zeggen dat - hoewel we anders denken over veel punten - ik het ontzettend prettig vind om met je van gedachten te wisselen. Ik leer er veel van, juist omdat jouw gezichtspunt zo verschilt van de mijne. Soms formuleer ik wat scherp; ik hoop dat je dat niet persoonlijk opvat, want dat doe ik juist ook om voor mijzelf duidelijkheid te krijgen over een aantal zaken. Daarbij respecteer ik wel jouw mening en geloof, maar ik denk er zelf inderdaad behoorlijk anders over. Bedankt in ieder geval voor je inzichten!
gaat heen en vermenigvuldig u ,uit het eerste testament ,voor mij duidelijk ,ik moet naar vrouwen gaan en mij vermenigvuldigen ,dat kan alleen met sex, en omdat een vrouw wel 9 maanden zwanger is ,waar er geen vermenigvuldigen meer aan te pas komt moet ik met meerdere vrouwen sex hebben om me zoveel mogelijk te vermenigvuldigen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is een serieuze vraag en dan slaat zo'n antwoord werkelijk nergens op!
Kristal
12 jaar geleden
Afa toch, wat triest dat je nog zo denkt. Ik dacht dat mensen inmiddels wel beter wisten.
En wat een trap onder de gordel voor hen die Aids hebben.
Er zijn trouwens vele manieren om Aids te krijgen, niet alleen "sex met iedereen".
Maar dan nog, dan zou iedereen die ziek is door God gestraft worden?
Dat is nou echt een Middeleeuwse gedachte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@afa: jee wat stigmatiserend zeg. veel kinderen in Afrika worden besmet geboren. kunnen zij daar iets aan doen? en de verpleegkundige die door een vieze naald besmet is geraakt, is dat ook een straf van god? over onrechtvaardig en onbarmhartig gesproken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het antwoord is ook serieus Gonzo
ireneluvstorie, niet alleen ongelovige halen uit de bekendste verhalenbundel dat wat ze kunnen gebruiken ,dat doen de kerkelijk leiders ook ,hoe wil je ander de inquisitie verklaren, of bijvoorbeeld de jodenvervolging alles met goedkeuring van je gelooofsgenoten ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn reactie “volgens mij heeft God AIDS…” werd verwijderd door het moderatie-team. Sorry dan. Het is wel ironisch. Mijn reactie is dan gebruik een condoom, (en dat mag niet van de paus). En de reactie mannen mogen kinderen maken met meer vrouwen ... vind ik ik ook middeleeuws. Vrouwen hebben ook rechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AFA het verwijderen van je reactie was terrecht dat weet je zelf ook wel, maar wat heeft het met rechten te maken dat mannen met meerdere vrouwen kinderen mogen maken ,vrouwen hebben ook rechten ,ja dat hebben ze, ze kunnen weigeren om met een man sex te hebben, of van het recht op anticonceptiemiddelen te gebruiken
Kristal
12 jaar geleden
Afa, iemand kan middeleeuwse ideeen hebben, dat is zijn/haar goed recht, maar jij gaf een grote groep mensen met Aids nog even een trap na. Daarom werd je reactie verwijderd vermoed ik. Waarschijnlijk deed je het onnadenkend en niet zo grof als het overkwam maar daarom is het wel goed dat je van derden hoort wat je eigenlijk zei... vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde geen trap geven tegen mensen die AIDS hebben.
Je krijgt het virus niet van zoenen, knuffelen, of handen schudden. Maar als je sex wilt hebben moet je toch even nadenken. Door te vrijen met een condoom bescherm je jezelf tegen besmetting via seks. 'meerdere vrouwen sex hebben om me zoveel mogelijk te vermenigvuldigen' ... sorry hoor? Is toch ook ironisch?
lees het bijbelboek 'Hooglied' en laat je inspireren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God heeft ons sexualiteit gegeven om er (binnen de intimiteit van het huwelijk) van te genieten.
Masturbatie op zich hoeft niet slecht te zijn (in Lev. staan heel veel reinigingswetten, wat niet meteen betekent dat iets "slecht" is, maar dat je erna wel gereinigd moet worden), echter de gedachten die er vaak mee gepaard gaan, kunnen vaak niet door de beugel. het zijn vaak gedachten van overspel.

mensen zijn over het algemeen niet meer gewend om zich te beheersen. als we ergens zin in hebben, pakken we het.

Paulus was ongetrouwd en gaf ook aan anderen het advies ongetrouwd te blijven. Zo konden ze hun hele leven aan God weiden. Hij zei er wel bij, dat als je jezelf dan niet zou kunnen beheersen, je beter wél kunt trouwen.

Toegevoegd na 7 minuten:
ik bedoel natuurlijk wijden, haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt. blijkbaar zijn er dus veel (gelovige) mensen die zich, als ze ongetrouwd zouden blijven, niet kunnen beheersen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mischien wel kunnen beheersen, maar het gewoon niet willen? Is het christendom ook niet een beetje over liefde (voor je naaste)?
Je stelt heel goede vragen. Maar je geeft geen reden op voor deze vragen. Dus daarom geef ik via een omweg een antwoord.

Want uit ervaring weet ik, dat mensen die zich onbewust in een geestelijk keurslijf wringen, daar flinke emotionele problemen mee kunnen hebben.
Het advies is dan, om het blikveld te verruimen. Dat werkt bevrijdend.

Lees eens het artikel in de Volkskrant over Pompeii. Heel interessant! Let vooral op hoe krampachtig de 19-eeuwers omgingen met deze tekeningen die getuigen van een eerlijke en open moraal.
Bedenk ook, dat de Bijbel pas eeuwen later werd opgeschreven.

Moraal verandert, het is tijd- en gebiedsgebonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste Klaas1952, wat bedoel je met 'dat de Bijbel pas eeuwen later werd opgeschreven'?
De evangeliën, waarin over Jezus verteld wordt, werden vlak na Jezus' dood opgeschreven (in ieder geval minder dan een eeuw erna). Alles wat verder in het NT staat is in de 1e eeuw geschreven (dus ook minder dan een eeuw nadat Jezus op aarde leefde). Veel van de verslagen in het OT zijn ook geschreven in dezelfde eeuw als waarin het gebeurde.
Als ik naar de eerste reakties kijk wordt ik er niet blij van, omdat er teksten uit de Bijbel worden aangehaald, waar het helemaal niet zeker van is dat ze over masturbatie gaan. Ook het verhaal van Onan is mogelijkerwijze niet echt relevant, omdat hij een relatie had, en geen kinderen wilde. (Misschien deed hij wel tegenover zijn vrouw, alsof hij niet genoeg sperma had, of dat hij geen erectie kon krijgen, rara waardoor). Een goede reaktie is inderdaad, dat de gedachten bij de masturbatie van groot belang zijn. Als ik puur uit ervaring spreek, denk ik dat je in ieder geval op het volgende moet letten:
-masturbatie is verslavend (!!), als je er in meerdere mate dan zeg 1 a 2 keer per week aan toe gaat geven, zul je merken dat je na een aantal jaren 'bijna niet meer terug kan'. Overigens hebben dit soort verlangens een piek van je 12e tot 30ste levensjaar.
-het wekt het verlangen op om materiaal op internet of tv enz. te gaan zoeken, die je op een snelle manier tot je hoogtepunt kunnen brengen. dit materiaal komt meestal tot stand vanuit verkeerde motieven/gedachten. zo worden zelfs filmpjes geproduceerd waar het lijkt alsof de 'acteurs' dit doen voor de lol, maar in werkelijkheid worden ze uitgebuit, als oud vuil behandeld, of denken ze 'dat het allemaal wel meevalt' totdat ze op latere leeftijd ontdekken dat ze ermee kapot zijn gemaakt.
-de verlangens die het opwekt/stimuleert kunnen leiden tot ernstige uitwassen, net als dat onderdrukken van sexuele gevoelens dat doet (denk aan wat er recent over de rooms-katoholieke kerk naar buiten is gekomen)
-het laat je op een andere manier kijken naar vrouwen, een zienswijze die zich ontwikkeld, en afgroeit van God. dat wil zeggen: je aandacht en tijd, je 'resources', gaan meer en meer naar dingen die niet met God te maken hebben.
-kortom: masturbatie is mijns inziens gevaarlijk (in de zin van dat het je gedachten -zal- vormen, met een grote mate van onveranderlijkheid), maar niet verboden. je moet alleen erg oppassen hoe je ermee omgaat. maar dat had je al wel door :-). ik denk dat het de Heilige Geest is, die dat in ons legt. Die overtuigd ons van wat goed is en slecht. Echter doet Hij dat op een heel subtiele manier. Hij legt die subtiele manier in je gedachten. Luister daarnaar, en ga niet denken van: het valt allemaal wel mee. Uiteindelijk is Zijn advies het juiste.
-theorie: als je bij het masturberen voorstellingen maakt over personen die je kent, heeft dat uitwerking in de praktijk (geen bewijs van)