Vaak zie ik dat Christenen 'Gristenen' worden genoemd op het internet, zijn dat mensen die niet weten hoe ze Christenen moeten spellen?

Toegevoegd na 21 seconden:
Of doen ze dat expres?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5.4K

Het beste antwoord

Ja dat doen ze express ze weten namelijk wel hoe ze christen spellen. Het is wordt vooral door geenstijl/dumpert/powned gebruikt als ze het hebben over de hardliners onder de christenen, vooral degene die er hun politieke keuzes door laten beinvloeden. Gristengekkie is een veelvoorkomende term op hun site en is vooral ridiculiserend bedoelt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Geenstijl staat er sowieso om bekend een heel eigen spelling er op na te houden. Om de antwoord pagina niet tevervuilen zal ik het in de reactie plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
010 / 020 / 030 / 070 / 0031 - Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Nederland. Schijnt iets met telefoonnummers te maken te hebben
Aan stukken scheuren - Woeste seks hebben. Veelal tijdens one night stand, of in een steegje. Meestal met iemand van wie je de naam later niet meer weet
Anonieme lafbekjes - Door NS-voorlichter Joost Ravoo bedachte term voor mensen met een nick name, pseudoniem en schuilnaam Dutch bloggie - Soort van prijs die wij niet hoeven
*Edit* ban - Afscheidsgroet. Hiermee zwaaien wij over de schreef gaande reaguurders uit.
Exota - Allerlekkerste frisdrank die Nederland ooit gekend heeft. Merk kapodt gemaakt door VARA.
Fap fap fap - Onomatopee waarmee masturbatio en onanie wordt uitgedrukt.
Feauteauf*ck - Wekelijkse ontwerpwedstrijd waarin feauteaux onherstelbaar worden verbeterd/verslechterd. Later door veel websites geplagieerd
Finnen - Door GeenStijl community bedachte term voor Marokkaanse kansenjongeren
FunX - Radiostation. Met belastinggeld gefinancierd jeugdhonk voor yo-roepende neonederlanders.
Forumsoap - Dat is als een Bekend Politicus zich onder eigen naam gaat manifesteren op internetfora. Doorgaans geen succes.
"ga eens dood / deaud" - Zo begroeten wij elkaar op GeenStijl. Betekent niets.
Ganstas - Nog nooit van gehoord. Echt niet. Vermoedelijk een tas gemaakt van ganzen.
Gestopt met roken - Deaud. Overleden. Gestorven.
Geef es poot - Aanmoediging voor rigide geloofsfanaten, die moeite hebben met Nederlandse omgangsvormen
Geyle neuqseks - Gemeenschap hebben. Een van de oudste internet-termen.
gHakStE - Uitroep van blijdschap, voorkomend onder hangjongeren in de regio. Voorbeeld: "Woensel de GhAkstE!!!"
Gnutella-netwerk - Het netwerk van Gnutella
Googlebom - Flauw grapje om Google te foppen.
Gristenen / gristenhonden - Door de rechter goedgekeurd scheldwoord voor christelijke mensen

Andere antwoorden (4)

Dat komt doordat jaren geleden mensen de C als G zeiden in de woorden zoals bioscoop, biosgoop. zelfde als dat bij christenen, het is gewoon hoe de mensen dat jaren geleden zeiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je spreekt het uit als gristenen, met een harde "g", haast een "k". Ik denk dat daarom mensen het fout schrijven.
Daarnaast is het door sommige cabaretiers een trend(je) geworden om het op een soort denigrerende toon met een lange rollende "g" uit te spreken. Misschien dat sommige internetters dat overnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CH voor de r wordt als g uitgesproken. Denk maar aan chroom. Hoewel tegenwoordig wel vaker als K, en om dan de christenen als ouderwets en star te betitelen, gebruikt men de uitspraak G. Dus je zegt niet echt dat je ze eigenlijk ouderwets en star vindt, maar je bedoelt het wel
12 jaar geleden
Dat doen ze expres, vaak zijn dat mensen die christenen uit de grond van hun hart haten. Ze mogen het natuurlijk zelf weten, maar het staat niet zo vriendelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik nou pas een enorm generaliserende opmerking die bovendien volkomen onterecht is.
Je zou hoogstens kunnen zeggen, dat deze mensen het doen om lollig te zijn, maar waarom zouden ze Gristenen haten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd als ik het woord 'gristenen' tegenkom is het denigrerend bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Typ op google 'gristen' in en klik NIET op zoeken, er rolt uit het tekstvak een schermpje met veelgezochte termen, de 2e is 'gristenhond', 3e 'gristenfundi' en 5e 'gristenhonden'. Altijd als ik het woord 'gristen' tegenkom is dat in een hatelijke (en vaak generaliserende) context.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal als ik het tegenkom, is het ironisch bedoeld, dat is toch iets heel anders dan denigrerend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die haat is vooral gericht op gristengekkies van de SGP en dergelijke hardliners die vrouwen uitsluiten van hun eigen partij en homosexualiteit veroordelen, naar mijn idee vraag je dan zelf om een respectloze behandeling, ze mogen het natuurlijk zelf weten maar het staat niet zo vriendelijk. Ik denk ook dat dumpert/geenstijl/powned de term gepopulariseerd heeft op het internet.