Is alles voorbestemd?

Staat je leven van tevoren al vast? Of is het nog onbekend wat er gebeurt met je? Als alles voorbestemd is, dan heeft het geen nut dat God later het laatste oordeel voert. Er is immers al bekend wie wel en wie niet in de hemel komt. Het laatste oordeel is dus al geweest? God is toch alwetend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
8K

Antwoorden (25)

Ja, alles is voorbestemd. Ook dat je deze vraag op 18 januari 2010 om half een 's nachts ging stellen. En ook dat ik dit antwoord ging geven daarop. En ook dat jij dat ging lezen.
En God zag dat het goed was.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zegen heb je +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk +1
AWM
14 jaar geleden
@Loenie: Natuurlijk wist ik dat je dat ging schrijven. Maar ik kan dat allemaal niet van te voren melden, anders krijg je nog de indruk dat je geen vrije wil hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat je een vrije wil hebt? Oook zonder god ben ikdaarvan niet overtuigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi om die andere kant van je steeds beter te mogen zien!
Als alles voorbestemd is, zouden we als poppen aan touwtjes door het leven gaan en dat is gelukkig niet zo.
In mijn beleving kom je wel op aarde met een taak, een opdracht, een pad dat je hebt te gaan, maar je hebt zelf keuze om het pad op een bepaalde manier te lopen, je hebt je eigen verantwoording, je eigen inzicht, je eigen bewustwording.
En of er nou een god is met een laatste oordeel,wat ik niet zo geloof, ik denk dat het gewoon belangrijk is dat je oprecht je best doet een goed mens te zijn in deze tijd dat je hier bent.
Als er een laatste oordeel is, dan ik dat de god, die je straks ontmoet vooral geïnteresseerd is hoe en of je oprecht vanuit je hart geleefd hebt.
En ik denk dat hij niet oordeelt of veroordeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste trekpop Pieker:
Dat is omdat je je verzet, tegen het onvermijdelijke. Maar toch kwam St Augustus e.a. al in de vroegste jaren van onze jaartelling tot de conclusie dat dat echt zo was. Moderne natuurkundigen, trekken - met veel weerstand - dezelfde conclusie
Volgens mij is er niets voorbestemd, en brengt het leven je wat je er zelf van maakt. Ik geloof namelijk niet dat er een alwetend en almachtig iets is dat (die) mensen elkaar uit laat moorden, en als Hij de touwtjes in handen heeft, dan voert hij de regie soms verrekte slecht uit, zoals nu weer met die aardbeving.
Nee, voor mij is er echt niets voorbestemd...........
14 jaar geleden
Ja.alles is voorbestemd,wat voor studie of werk je gaat doen. Wie je trouwt hoeveel kinderen je krijgt en hoe je hele leven zal verlopen met ups en downs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks is voorbestemd! Niemand is alwetend. Je bent geheel zelf verantwoordelijk voor je eigen geluk en leven. Iets staat pas vast nadat het is gebeurd, nooit ervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is voor ons een vraag en voor God een weet.
14 jaar geleden
Kijk hier en je weet er alles van
http://nl.wikipedia.org/wiki/Predestinatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of alles voorbestemd is of niet kan een mens niet weten.
Je zou moeten weten wat is voorbestemd om te kijken of het inderdaad zo loopt en dat weten we niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, alles is niet voorbestemd.

Het is wel onontkoombaar.
14 jaar geleden
Nee. De mens heeft de beschikking - van nature of van God, dat mag je zelf kiezen over een vrije wil, waardoor we zelf voor een groot deel de loop van ons leven kunnen bepalen. We hebben natuurlijk niet overal evenveel vat op, zodat je de neiging kunt hebben dingen te zien als 'lot' of 'bestemming' of 'dat moest gebeuren', maar er bestaat gelukkig ook nog eens zoiets als stom toeval.

Als alles voorbestemd was, en dat zou dan natuurlijk ook dóór iets of iemand voorbestemd zijn, dat veel mensen God plegen te noemen (of een variant daarop), zou het een verrekte wrede God zijn. Bovendien zou het dan niet uitmaken hoe je leeft, of je oplet in het verkeer, of je gevaarlijke dingen doet, of je omzichtig met mensen omgaat, of je je best ergens voor doet ; dat zou allemaal even zinloos zijn, omdat alles toch al vantevoren vaststaat. Die fatalistische levensvisie zou voor mensen bijzonder moeilijk te verteren zijn.

Je zou dan namelijk geen verantwoordelijkheden hebben (wat an sich al riskant is), maar ook nooit de bevrediging kennen van een zelf geleverde prestatie. We zouden leven als een soort marionetten aan touwtjes, die op geen enkele manier invloed konden uitoefenen op onze omgeving of ons leven of dat van mensen om ons heen. Daar moet je toch niet aan denken ?

Verder laat ik God maar even buiten beschouwing, want dat is een heel andere discussie en in dit verband niet per definitie relevant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee mogelijkheden staan vast, maar niet specifieke gebeurtenissen...

Nee het staat niet al vast wat er met je gebeurt...

Voorbestemming bestaat niet, nut bestaat al helemaal niet, wat ik al zei, mogelijkheden (lees potentie) bestaat alleen...

Iedereen is in de hemel, NU AL, alleen zij die het weten voelen dat, zij die dat niet weten betwijfelen dat ten zeerste...

Het laatste oordeel heeft zojuist plaatsgevonden, zojuist...

God is alwetend, maar niet alsprekend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik geloof van wel.
En alles heeft een reden, er gebeurt niets voor niks.
We zijn hier niet toevallig.
Lijkt mij trouwens ook raar als we hier voor niks rondhuppelen.

Maar goed het ligt eraan wat je gelooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja alles is voorbestemd.

Echter weet je dit niet en denk je dus dat je vrij wil hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo denk je dat dan?
We kunnen toch doen wat we willen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeg ik dus. Je denkt dat je dat wilt. Als je links of rechts gaat, waaruit kies je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kiest wat jou het beste lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat zo? Weet je dat zeker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ je. Duidelijk!
Binnen 'de tijd' staat niet alles vast, buiten 'de tijd' ligt alles vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn beleving staat alles al vast. Maar op welke wijze je de dingen aanpakt of ermee omgaat heb je zelf in de hand. Zo kan jij je leven als slecht en kwaadaardig beleven, maar ook als goed en liefdevol. Daar heb jijzelf invloed op. Dat is de 'vrije' keuze van de mens.

En ja, het gebeurd maar zelden dat iemand weet wat zijn weg is. Al gaande die weg wordt het ons natuurlijk wel steeds duidelijker, maar zeker ook voelbaarder. We voelen ahw dat iets wel/niet goed en nuttig is voor onze (ziels)ontwikkeling.

En wat het laatste oordeel betreft, die geef jij jezelf. Jij 'kijkt' wat je hebt gedaan en wat je van plan was uit te voeren. Waar je niet aan toe bent gekomen of 'anders' had willen doen, staat waarschijnlijk weer op je verlanglijstje om in een volgend aards leven "onder de knie" te krijgen.

Laatste oordeel: jij bepaalt zelf of je je waant in de hemel of in de hel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er is nl geen hel. Alleen in onze gedachten en beleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi Berth, een +1 van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jouw antwoord lijkt ook mij waarschijnlijk. +1
Als je het mij vraagt is alles voorbestemd maar hebben we de vrijheid en mogelijkheid om de zaken op onze eigen manier aan te pakken. Er is altijd een vrije keuze in alle omstandigheden.

Ik geloof in reïncarnatie, hetgeen betekent dat we ons momenteel allemaal in een incarnatie bevinden met als doel onze levenslessen te leren. Voor elk leven staat een primaire levensles centraal om aan te werken en in onze volgende levens gaan we met die les door, net zolang we die les meester hebben gemaakt. Dan gaan we verder en kiezen we bij een volgende incarnatie een andere primaire levensles.

Hemel en hel bestaan al, in het hier en nu. En m.i. niet als een oord waar je voor eeuwig verblijft wanneer al je daden op een weegschaal zijn gelegd. Het laatste oordeel bestaat dus niet als zodanig en dat geldt ook voor een alwetende God. Bovendien geloof ik dat er onmogelijk een vergevingsgezinde en barmhartige God kan zijn die iets dergelijks als de hel heeft bedacht. Dit rijmt van geen kanten - met alle respect voor mensen die hier anders over denken.

De mens is op een lange weg om meester te worden van alle levenslessen, en dus op weg naar alwetendheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi hoor en zoals altijd, heel duidelijk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het zelfde antwoord kunnen geven! +je! Als ik meer mocht 10 + jes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeten; Wat je schrijft over Hemel en hel is zo waar, wou dat iedereen dit wist dan konden ze eindelijk aan de slag met het creeëren van hun eigen Hemel hier op aarde!
Ik neem aan dat je goed over deze vraag hebt nagedacht.
Ik denk ook dat je in God geloofd.
Wanneer je een studie van de bijbel maakt dan zie je in het oude Israël dat zij een keuze konden maken tussen het leven en de dood.
Deuteronomium 30:19-20
Als zij een keuze konden maken dan lag dat aan de persoon zelf om te beslissen wat hij of zij zou gaan doen.
Dus van voorbestemming kan geen sprake zijn anders konden zij niet vrijwillig zelf een beslissing nemen want dan zou dit al reeds voor hen gedaan zijn.

Toegevoegd na 2 uur:
Lees Openbaring 22:17 (De keuze is niet voorbeschikt, maar wordt aan de persoon zelf overgelaten.)
Lees Romeinen 2:4,5 (Personen worden niet gedwongen een voorgeschreven handelwijze te volgen. Men zal echter rekenschap moeten afleggen van wat men doet.)
Lees Zefanja 2:3 (Zou een rechtvaardige en liefdevolle God mensen aanmoedigen te doen wat juist is, in de hoop een beloning te ontvangen, als hij vooruit wist dat hun krachtsinspanningen tot mislukking gedoemd waren?)
Voor wat je zegt over ef 4:1 het volgende: Wanneer je kijkt naar een hoofdstuk verder in Filippenzen 1:27 dan zie je dat zij krachtsinspanningen in het werk moesten stellen om geen afvallige te worden. Dus het is niet zo dat iemand die tot de geroepene behoort ( zoals Paulus ) niet moest strijden om te volharden. Dit in tegenstelling tot Judas Iskariot die ook behoorde tot een van de geroepene die Jezus verraadde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God staat boven de tijd. Daarom is Hij alwetend. Hij kan elk moment, zoals het tijdbalkje onderaan een YouTube-filmpje, 'bekijken'. Hij weet de uitslag van het laatste oordeel. Maar juist omdat wij die niet weten zijn wij nog steeds verantwoordelijk voor de keuzes die we maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, omdat voorspellen niet kan, zeker niet op lange termijn, is niet alles voorbestemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt.
Als je gelooft dat alles voorbestemd is dan kun je wel stoppen met b.v. gezond leven, werken, en andere zaken in je leven die moeten voorkomen dat er wat met je gebeurd. ook leuke dingen natuurlijk.
Als je daar niet in gelooft ja dan kun je een heel ander leven leiden.
Er zal niemand zijn die je dit kan vertellen, is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel: dit kan niemand weten. De een denkt van wel, de ander van niet. Je zult nooit een bewijs of tegenbewijs kunnen vinden.

Wat ik me verder altijd afvraag: Wat maakt het uit het antwoord op deze vraag te weten? Zou jij anders gaan leven als je het antwoord weet? Stel dat je vanaf vandaag zeker weet dat alles voorbestemd is, zou je dan bijvoorbeeld lui op de bank gaan zitten om af te wachten wat er gaat gebeuren?

Verder neem je in je vraagstelling aan dat God bestaat. Voor mij een grote aanname.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TUURLIJK!!!!!!! Alles is voorbestemd swa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want elk mens heeft keuzes in zijn of haar leven. Het zou dus allerlei soorten uitkomsten kunnen hebben. Maar je kunt er ook zelf in geloven dat iets voorbestemd is. In dat geval zou je kunnen zeggen dat je hele leven voorbestemd was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Einstein heeft hier leuke theoriën over. Hij verklaarde namelijk dat alles eigenlijk al is gebeurt en dat wij het allemaal vertraagt meemaken. De mens leeft dus eigenlijk in een soort van slowmotion. Wat er morgen of over een jaar gebeurt staat dus eigenlijk al vast. Of we dan zelf beslissen wat er gebeurt of het is voortbestemd, daar kan ik of niemand antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is.

De rest is afhankelijk van hoe het wordt bekeken.