worden mannen en vrouwen gelijk behandeld binnen de islam?

naar een eerder gestelde vraag vroeg ik mij het volgende af.
zijn mannen en vrouwen gelijk binnen de islam hebben de 2 de zelfde rechten? of zit daar een groot verschil tussen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee vrouwen en mannen hebben niet dezelfde rechten binnen de Islam.

Bronnen:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/relig...

Dan zeg ik nogmaals: Islam is niet hetzelfde als cultuur. De wijze waarop sommige Afrikaanse moslims/christenen met hun geloof omgaan (bijvoorbeeld vrouwenbesnijdenissen) is anders dan de wijze waarop bijvoorbeeld Russische christenen/moslims met hun geloof omgaan. Zelfs een Zeeuwse Nederlandse gereformeerde gaat met zijn geloof niet hetzelfde om zoals een Bourgondische ingestelde Brabantse Katholiek en toch zijn zij beiden christenen. Lees hier een artikel over Vrouw en Islam. Toegevoegd na 1 uur: http://www.moslima.nl/vrouw/feministe.html

'De Islam' is een zeer breed begrip. Als je puur op de Koran afgaat dan zegt deze dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn. Sterker nog, vrouwen worden zelfs behoorlijk opgehemeld in de Koran. Als je de Islam als cultuur bekijkt dan worden mannen en vrouwen zeker niet gelijk behandeld. Zoals ik al eens eerder heb genoemd, cultuur is sterker dan religie.

Dit is puur afhankelijk van de persoon zelf. Bij ene islamitische gelovige is de vrouw gelijk en dient deze gelijk behandeld te worden. bij de ander is ze niet gelijk en staat ze dus onder of boven de man. Deze vraag heeft meerdere antwoord mogelijkheden. deze vraag kan vergeleken worden met 2x = 2x welke getal moet x zijn in dit geval zijn er oneindig veel antwoorden. welke elk goed zijn Mijn uiteindelijke antwoord is gelijke behandeling bestaat niet!!!!

Deze vraag kan je niet direct beantwoorden. Het ligt er namelijk maar aan op welk vlak je het bekijkt. De Koran benadrukt, dat Allah een persoon niet verkiest op grond van ras, land van herkomst, afkomst of iets in die geest. Het verkiezen van een persoon op grond van vrouw of man zijn is zelfs uitgesloten voor Allah. Voor Hem zijn andere dingen belangrijk, als bewustzijn, liefde, vrees, hoop en andere innerlijke kenmerken. Voor Allah is de vrouw dus gelijk aan.. Je kunt op basis van sommige culturen niet zeggen dat de vrouw in de Islam minderwaardig wordt gezien. Dit is iets wat cultuur bepaalt, en islam als cultuur ??? Dat bestaat niet! Elke moslim heeft een ander cultuur, helaas dat men cultuur en geloof niet uit mekaar kan halen.

Mannen en vrouwen hebben grotendeels de zelfde rechten en in sommige gevallen hebben vrouwen meer rechten (bijv. wel of niet werken, gebruik van eigen geld waar de man geen zeggenschap over heeft), soms hebben mannen meer rechten (groter erfdeel (dat ze met familie en vrouw moeten delen), voorgaan in het gebed). Mannen en vrouwen zijn wel volledig gelijkwaardig. Niemand verbaast zich er toch over dat alleen vrouwen kinderen kunnen krijgen? Je kunt onmogelijk stellen dat mannen en vrouwen gelijk zijn, wel dat ze gelijkwaardig zijn. Dat is dus in de islaam. Waar de ene keer een vrouw meer rechten heeft, heeft op een ander vlak een man meer rechten, maar per saldo is er geen groot verschil.

Nee, absoluut niet. Vrouwen hebben een slecht verstand, mannen kunnen met 4 vrouwen trouwen, vrouwen niet met 4 mannen. Mannen hebben een hogere rang en de vrouw is een sex-object.

Bronnen:
http://ajnorge.0catch.com/Dutch/NietVertellen.htm

Het problemen met het beantwoorden van deze vraag zijn de volgende: *Wat is 'de islam'? Welke stroming / interpretatie? Of hoe de meeste mensen die zich moslim noemen er mee om gaan? *Religieuze boeken zijn vaak multi-interpretabel en worden vaak geïnterpreteerd in de geest van de tijd/streek/cultuur. Wat is dan hetgeen dat gedrag bepaald? De islam-versie die wordt aangehangen of de cultuur? Oorzaak en gevolg is lastig te duiden. *Vrouwen en mannen worden op meerdere punten niet gelijk behandeld, maar mensen zouden kunnen zeggen dat mannen en vrouwen wel als gelijkWAARDIG gezien worden maar niet gelijk zijn. Alleen al het feit dat er in een moskee andere regels voor vrouwen gelden dan voor mannen geeft aan dat er binnen de islam DUS andere behandelingen voor mannen en vrouwen zijn.

Ik ben dol op dit soort vragen! Vrouwen en mannen worden gelijk behandeld, of dat zouden ze in een islamitisch gezin sowieso moeten zijn. Dit is onderdeel van 'hilm' zijn (=deugdvol). In de Qor'aan (ik raad je aan om de nieuwste versie te kopen of te lenen voor de best mogelijke vertaling) wordt over 'de gelovige' als in mannelijk én vrouwlijk gesproken. Daarnaast is er een soera (an-nisa, geloof ik, snel denkend), die meteen al in het begin zonder omwegen duidelijk maakt dat vrouwen ook erfrecht hebben, dat het verwerpelijk is een vrouw te slaan en dat een man zijn vrouw(en) goed moet behandelen, ookal houd hij niet meer van haar. Ook dat hij haar niet zomaar mag terugnemen wanneer hem dat zint. Er zijn nog veel meer voorbeelden te vinden, maar dan zal ik gaan vervelen, ben ik bang. Om de meeste bekende voorbeelden te nemen: Het hoofddoekje dragen vrouwen om de mannen binnen hun gemeenschap te beschermen van zonden te begaan. Dit is in feite dus een keuze van de vrouw zelf. Er zijn vrouwen die ervoor kiezen er geen te dragen(in het westen, in Perzie en Arabie heeft men de teksten van de Profeet zo weten te verdraaien om hun eigen macht te vergroten, waardoor de Islam daar eigenlijk helemaal niet meer Islamitisch is). De overgrote meerderheid doet dit echter wel om zo dichter tot God te kunnen komen en deugdvoller te zijn. Er zijn trouwens ook voorschriften voor mannen; ze moeten ten alle tijden nederig zijn, naar de grond kijken en een minimaalgedeelte van hun lichaam bedekken. (Hiermee bedoel ik niet zo min mogelijk maar een minimum limiet die de Profeet Mohammed (vzmh) heeft aangegeven). De polygamie Dit was in de tijd van Mohammed (vzmh) een enorme vooruitgang voor de status van de vrouw: Doordat er (en eigenlijk nog steeds) veel meer vrouwen dan mannen waren en daarbij mannen vaak werden gedood in de strijdt, waren dus veel weduwen en wezen. Door Polygamie werd het probleem van de inkomstloze weduwen en wezen opgelost en werden de weerloze vrouwen bescherm door een man, zodat ze niet meer mishandeld en verkracht of zelfs vermoord konden worden, zonder dat dit vervolgd kon worden. In het westen mag dit dan gek lijken, we moorden nog altijd de mannen in het zuiden en oosten, waardoor er nog altijd een chronisch tekort is. Vergelijk het maar eens met stijldansen: Één heer heeft vaan meerdere danspartners; de dames moeten dus delen, maar ze kunnen tenminste verder. Toegevoegd na 2 dagen: toevoeging zie reactie met !!

In de bijbel staan dingen, dat vrouwen naar de man moeten luisteren, dat vrouwen 'slecht' zijn en meer rare uitspraken. Ook in de koran staan dingen geschreven over vrouwen dat ze naar hun man moeten luisteren en dat de man meer is dan de vrouw. Maar de tijden zijn veranderd... Omdat wij Nederlanders 'modern' zijn houden we ons niet meer aan de regels uit de bijbel. Ook veel islamitische vrouwen in Nederland hebben zich aan gepast aan onze manier van leven en laten zich absoluut niet minder behandelen. Maar door het 'ouderwetse' regime in veel islamitische landen worden vrouwen daar wel nog 'minder' behandeld door de regels uit de koran. Dus als antwoord op je vraag zou ik zeggen, het hangt af van het land en de cultuur waar ze wonen. Toegevoegd na 8 minuten: Er zijn mensen die zeggen ook wel dat een hoofddoek onderdrukking van de vrouw is, maar vroeger (onze Nederlandse overgroot moeders) gingen eerst ook elke zondag met een hoofddoek naar de kerk... Vandaar dat is zeg dat wij 'modern' zijn.