Wat zijn erfzonden? Waarmee kan een kleine baby nog voor de doop mee belast zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is toch van de gekke,dat iets wat zo mooi had kunnen zijn,door de verschillende religies met het katholicisme voorop verworden zijn tot een woud van regeltjes en dogma's.

Het beste antwoord

Volgens de christelijke leer is de erfzonde het gevolg van de zondeval.[3] In het bijbelverhaal van de zondeval waren Adam en Eva de eerste paradijsbewoners, aan wie het door God verboden was te eten van de Boom van de kennis van goed en kwaad. Op aanraden van een slang - die traditioneel door de christenen in navolging van de rabbijnen gelijk wordt gesteld aan Satan[4] - aten zij toch van die boom. Hierdoor verwierven ze kennis van goed en kwaad en werden zij onderworpen aan zonde en dood. Door deze eerste zonde werd de gehele mensheid sterfelijk en behept met een zondige natuur.[5] Deze zondige en sterfelijke aard wordt, volgens het christendom, door ieder mens in de lijn van de geslachten 'geërfd' van de eerste voorouders.

Het is toch raar in mijn ogen hoor!Een onschuldige baby die al ''belast''ter wereld zou komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Erfzonde houdt in dat de mens zondig is, ook al ben je maar een pasgeboren baby. Een mens is volgens de erfzonde dus van nature zondig. Dit begon met de eerste zonde van Adam en Eva.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in staat tot alle kwaad.
In feite alleen maar dat een mens in principe alle kanten op kan. De goede en de kwade.
Ik weet wel dat er eeuwen over die erfzonde is gesproken en over erfschuld en weet ik wat niet al, maar het is waarschijnlijk beter om te denken aan al het goede dat de baby later zal kunnen verrichten, als hij/zij in liefde en met liefde wordt grootgebracht.

Die kerkvaders schreven er boeken over vol. Maar wij hebben meer te doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wordt het jullie wat duidelijker wat erfzonden zijn:

http://www.nieuweopenbaring.nl/index.php?module=Boeken&func=browse&action=blader&boeknr=2&hoofdstuknr=224
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het in de natuur van de mens zit om beter te willen zijn dan God dat had de slang eva ook voorgehouden en stel wij waren zelf adam of eva dan zouden we precies hetzelfde hebben gedaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad zijn Adam en Eva de fout ingegaan. Doordat zij de eerste mensen waren hebben ze daarmee de hele mensheid aan de zonde geholpen. Er staat ergens in de Bijbel : ''Wie zal een reine geven uit een onreine?'' Als Adam en Eva slecht waren, hoe zouden ze dan nakomelingen kunnen hebben die opnieuw perfect waren? Zonde is eigenlijk een besmetting die nooit meer op houd.
Bronnen: