Wie was Emanuel in de bijbel?

De naam ken ik uit kerstliederen. Maar wie was hij eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.7K

Het beste antwoord

Deze naam betekend :Met ons is God

De naam Immanuël beschrijft goed Jezus’ rol als het Messiaanse Zaad, een nakomeling van David, degene die bewijst dat God met hen is die Hem aanbidden.

Sommigen hebben beweerd dat de Bijbel door de naam Immanuël voor Jezus te gebruiken, leert dat Jezus God is. Maar volgens die redenatie was de jonge man Elihu, die Job troostte en terechtwees, ook God. Waarom? Omdat zijn naam betekent „Mijn God is hij”.
Jezus heeft nooit beweerd God te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@khepput, leert de bijbel dit niet volgens jou ? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van wie is volgens jou " die stem" uit de hemel die zei: dit is mijn Zoon ... . ;-)

Andere antwoorden (4)

In het Hebreeuws betekent Em(m)anuel: God is met ons.

Het lijkt me dat het Emanuel in kerstliedjes meer daar op slaat dan op een persoon in het bijzonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Emmanuel (of Immanuel) is een jongensnaam die in het Hebreeuws betekent God is met ons. In het Oude Testament werd voorspeld door Jesaja dat de Messias deze naam zou dragen

Toegevoegd na 45 minuten:
Wanneer je op de onderstaande link drukt zie je alle namen van Jezus staan of titels zoals Jezus vaak wordt genoemd. Emanuel is daar Immanuel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Emanuel = Jezus. Heb even geen tijd om de volledige beschrijving erbij te zoeken maar zal dat doen voor je zodra ik thuis ben.

Toegevoegd na 7 uur:
Sorry, soms kom je later toe aan dingen die je wilt doen dan je hoopt.

En dan heel veel later wordt de geboorte van Jezus aangekondigd, Gods Zoon, die ook Immanuël genoemd wordt, wat betekent God met ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
emanuel , dat is jezus

Toegevoegd na 3 minuten:
Emanuël (Immanuël)
Emanuël betekent 'God is met ons'. Emanuël verschijnt in de Bijbel als de naam van een Joodse redder (Jesaja 7:14) en refereert ook aan de stam Juda (Jesaja 8:8). De traditie zegt dat de Masjiach (messias) de naam Emanuël zal dragen.